Nieuwsoverzicht

Omwonenden de sjaak: geluidgrens met liefst 20 procent overschreden

Opnieuw is Schiphol vorig jaar over de schreef gegaan met de geluidsoverlast. Ondanks een forse versoepeling van de normen via weer een ‘tijdelijke’ regeling en via het ‘anticiperend handhaven’ wist het vliegveld zich voor de zoveelste keer niet aan de regels te houden.

Dit blijkt uit de handhavingsrapportage die de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) vandaag heeft gepubliceerd, op de allerlaatste dag van de verplichte termijn.

Milieudienst en overlegorgaan weigeren presentatie onderzoek omwonenden

Bewonersvereniging BTV-Rotterdam heeft een groot onderzoek gedaan naar de overlast van het vliegverkeer. Nu de resultaten beschikbaar zijn, zegt omgevingsdienst DCMR geen behoefte te hebben aan een nadere toelichting.

Ook de kersverse voorzitter Monique List-de Roos van het regionaal vliegveldoverleg CRO-Rotterdam weigert een presentatie van de resultaten.

Dit blijkt uit een persbericht dat BTV gisteren verspreidde. De vereniging is wél welkom om de onderzoeksresultaten te presenteren bij Provinciale Staten in Zuid-Holland én in de gemeenteraad van Rotterdam.

NLR: Zonder krimp gaat Schiphol klimaatafspraken niet halen

Er moet fors minder gevlogen worden om aan de klimaatafspraken te kunnen voldoen, bij voorkeur door het schrappen van langeafstandsvluchten. Een eis van Greenpeace? Nee, deze uitspraak komt van Schiphol zelf, dat zich baseert op onderzoek van NLR.

Schiphol gaf onderzoeksbedrijf NLR opdracht om in kaart te brengen wat er nodig is tegen de excessieve bijdrage van de luchtvaart aan de opwarming van de aarde.

Splinternieuwe A321neo blijkt nauwelijks stiller dan antieke 737

De vliegindustrie is mordicus tegen krimp van Schiphol. Het belangrijkste argument: nieuwe toestellen zijn de helft stiller en dus effectiever om de geluidsoverlast te beperken. Uit nieuwe metingen blijkt glashard dat het gewoonweg niet waar is.

Te pas en te onpas betogen KLM-baas Marjan Rintel en Transavia-directeur Marcel de Nooijer dat de ‘geluidsdoelstellingen’ beter te realiseren zijn met nieuwe ‘stille’ toestellen dan met minder vliegverkeer. Maar het blijkt klinkklare onzin te zijn.

Hoorzitting na honderden bezwaren tegen PFAS-gifopslag Schiphol

De Gemeente Haarlemmermeer ziet zich genoodzaakt een hoorzitting te houden over de vergunning die Schiphol kreeg om tonnen PFAS-gifgrond op te slaan vlakbij de bebouwde kom van Badhoevedorp. Omwonenden dienden honderden bezwaren in na een oproep door de lokale partij Eén Haarlemmermeer.

De hoorzitting vindt plaats op dinsdag 19 maart aanstaande van 9:30 uur tot 13 uur op het gemeentekantoor Beukenhorst aan de Taurusavenue 100 in Hoofddorp. Alle mensen die bezwaar maakten, hebben een persoonlijke uitnodiging ontvangen.

SchipholWatch stapt vandaag met Natuur & Milieu naar Europese Commissie

Vandaag bezoekt een delegatie van bewoners- en milieuorganisaties de Europese Commissie om krimp van Schiphol te bepleiten. Ook voorzitter Alfred Blokhuizen van SchipholWatch is van de partij.
De organisaties werden uitgenodigd in Brussel nadat zij op initiatief van Natuur & Milieu een brief stuurden aan de Commissie met als onderwerp ‘Wij willen onze slaap terug’.
De gesprekken vinden plaats op een belangrijk moment: binnenkort geeft de EC advies op de plannen van minister Mark Harbers om het aantal vluchten op Schiphol tijdelijk te verminderen.

Ministerie doet niets met zienswijzen op baanonderhoud Schiphol

Het Ministerie van Infrastructuur (I&W) doet helemaal niets met de 163 zienswijzen die zijn ingediend op de ‘tijdelijke’ regeling groot onderhoud Schiphol. Omwonenden moeten het doen met de erkenning dat er te laat is gestart met de procedure en dat er nu sprake is van een voldongen feit.

De regeling gaat dan ook ongewijzigd in op maandag 19 februari aanstaande. Schiphol start dan met het groot onderhoud aan de Kaagbaan, waardoor het vliegverkeer op de overige banen intensiever wordt, ook ‘s nachts.

Pagina's