Nieuwsoverzicht

Werk aan de winkel voor Schiphol: Amsterdam eist naleving wet

(leestijd circa 2 minuten)
Veel werk aan de winkel voor Schiphol. De gemeente Amsterdam eist dat het vliegveld voortaan ruimhartig aan de wet gaat voldoen en omschakelt naar maatschappelijk verantwoord ondernemen. Met inachtneming van het publiek belang dus.

Dit meldt Laurens Lochtenberg, duo-raadlid van de gemeente namens het CDA. Op raadsvragen heeft het college van burgemeester en wethouders aangegeven deze doelstellingen te willen verankeren in de statuten van deelnemingen. Schiphol is er daar één van.

College Haarlemmermeer toch akkoord met bouw PFAS-wasinstallatie

(leestijd circa 2 minuten)Ondanks vele bezwaren van omwonenden kiest de gemeente Haarlemmermeer voor de bouw van een grootschalige gifwasinstallatie vlak naast het terrein van Schiphol. Dit stelt het college vandaag voor aan de gemeenteraad.
Schiphol wil aan de Tweeduizend El in Badhoevedorp een grote installatie bouwen om PFAS te verwijderen uit verontreinigde grond. Dat gaat gebeuren met een onbewezen procedé en in de open lucht, terwijl deskundigen veel twijfels hebben geuit.

Vollenbroek voorspelt grote gevolgen recente uitspraken Raad van State

(leestijd circa 3 minuten)Johan Vollenbroek, de voorman van natuurorganisatie MOB, voorspelt enorme effecten van recente uitspraken van de Raad van State (RvS) voor de vliegvelden in ons land. Een halvering lijkt niet uitgesloten.
Op 18 december 2024 bepaalde het hoogste rechtscollege van ons land inzake de Amercentrale en destructor Rendac dat zogenaamde ‘positieve weigeringen’ van natuurvergunningen met terugwerkende kracht ongeldig zijn verklaard en dat ook voor het inzetten van ‘latente stikstofruimte’ een vergunning noodzakelijk is.

Luchtverkeersleiding weigert klacht te behandelen: bewoners naar Ombudsman

(leestijd circa 2 minuten)Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) weigert een klacht van bewonersvereniging BTV uit Rotterdam in behandeling te nemen. De organisatie vraagt de Nationale Ombudsman in te grijpen.
In september jongstleden vraagt BTV aan de verkeersleiders opheldering over tal van afwijkingen van de voorgeschreven routes voor vliegtuigen van en naar Rotterdam Airport (RTHA). Te vaak wordt er volgens de vereniging onnodig en laag over woonwijken heen gevlogen.

Bewoners hoorden luide knallen uit teruggekeerde KLM-Boeing

(leestijd circa 2 minuten)Wat was er mis met de KLM-Boeing die gisteravond laat terugkeerde naar Schiphol vanwege technische problemen? Omwonenden in Buitenveldert hoorden twee luide knallen uit het toestel komen.
Gisteravond om even voor tien startte een Boeing 777-306 vanaf Schiphol om passagiers naar Singapore te brengen. Maar al snel na het begin van de vlucht besloot de cockpit terug te keren naar Schiphol vanwege technische problemen.

GGD’s mengen zich in discussie over krimp Schiphol

(leestijd circa 2 minuten)Volgens de GGD’s is het slecht voor de gezondheid van omwonenden dat minister Barry Madlener in zijn eentje besluit dat de krimp van Schiphol wel een tandje minder kan. In plaats van de beloofde 440.000 vluchten komen er nu 478.000.
Het is opvallend dat de GGD’s zich mengen in deze discussie, omdat zij zich zelden zo expliciet uitlaten over gezondheidsschade door grote vervuilers.

Explosieve stijging meldingen vliegherrie bij BAS over Buitenveldertbaan

(leestijd circa 2 minuten)In het vierde kwartaal van dit jaar, voor Schiphol eindigend op 31 oktober, steeg het aantal melders over de Buitenveldertbaan met liefst 62 procent. Het aantal meldingen groeide met bijna 35 procent.
BAS, het bewoners aanspreekpunt van Schiphol, wijt de enorme toename aan het reguliere onderhoud aan de Polder- en de Oostbaan, maar het eerstgenoemde onderhoud viel grotendeels buiten de periode.
Daarnaast kon enige tijd de Zwanenburgbaan niet worden gebruikt bij slecht zicht als gevolg van de installatie van een nieuw landingssysteem.

Pagina's