Nieuwsoverzicht

Grote informatieavond vliegoverlast Push Uithoorn

Op 1 november aanstaande organiseert bewonersorganisatie Push Uithoorn vanaf 20 uur een informatiebijeenkomst voor alle mensen die interesse hebben in (actie tegen) vliegtuigoverlast. De avond start met een aantal korte presentaties, gevolgd door verschillende stands waarin experts vragen beantwoorden over onderwerpen als geluidshinder, het meten of berekenen van vliegherrie, ultrafijnstof...

Geachte excellenties

Gistermiddag verstuurde SchipholWatch mede namens een groot aantal bewonersorganisaties, MOB, Extinction Rebellion en GroenLinks Aalsmeer een brief aan de bewindslieden op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, minister Barbara Visser en staatssecretaris Stefan van Weyenberg. In de brief vragen we aandacht voor de uitstoot van zeer gevaarlijke stoffen door het vliegverkeer en vragen we...

‘Ultrafijnstof terugdringen door minder vliegen en betere kerosine’

In een uitgebreid rapport meldt de Gezondheidsraad vandaag dat de uitstoot van ultrafijnstof (UFP) negatieve effecten heeft op de gezondheid van mensen. Vooral in de buurt van vliegvelden en autosnelwegen zijn de concentraties te hoog. De luchtvaart kan de ziekmakende uitstoot inperken door minder te vliegen en (duurdere) kerosine te gebruiken met een lager zwavelgehalte. Het rapport ‘Risico’s van...

Extreme bodemdalingen onder de Polderbaan

Is de Polderbaan het zorgenkindje van Schiphol aan het worden? Ondanks een sluiting van bijna een halfjaar wegens groot onderhoud aan het begin van 2021, wordt de baan nog steeds regelmatig afgesloten voor kleiner onderhoud. Een lezer van SchipholWatch vond een mogelijk structureel probleem. De website Bodemdalingskaart 2.0 toont dat een deel van de Polderbaan te maken heeft met ernstige...

Miljoenen van EU richting groenwasprojecten Schiphol

Schiphol publiceert vandaag vol trots een bericht dat het samen met een aantal andere partijen 25 miljoen euro aan Europees gemeenschapsgeld in de wacht heeft gesleept om te werken aan ‘duurzame’ luchtvaart. Hoewel een nobel streven, wordt het geld vooral ingezet om het vliegveld zelf te verduurzamen. Vliegvelden zorgen voor nog geen één procent van de vervuiling die de luchtvaartindustrie als...

Veiligheidsnormen Schiphol houden geen rekening met bewoners

Vanwege het ingewikkelde banenstelsel van Schiphol is daar regelmatig sprake van vliegtuigen die na een doorstart te dicht in de buurt komen van andere toestellen. In de wettelijke veiligheidsnormen wordt echter totaal geen rekening gehouden met de gevolgen van een botsing voor de mensen op de grond. Dit signaleert de Inspectie Leefomgeving & Transport in een rapport van 18 augustus jongstleden...

Bewoners uit participatie RTHA gezet

Begin deze week is de grootste bewonersvereniging BTV-Rotterdam uit het participatietraject rond Rotterdam The Hague Airport (RTHA) gezet. De club wilde niet eenzijdig opgelegde spelregels accorderen. Tekenen zou vervolgstappen tegen uitbreiding van het vliegveld vrijwel onmogelijk maken. “We gaan niet handelen tegen onze eigen belangen in”, aldus voorzitter Alfred Blokhuizen.

EIB moet stoppen met kredieten aan fossiele vliegindustrie

De Europese Investeringsbank (EIB) staat op het punt haar beleid voor leningen aan de transportsector te herzien. De bank – onderdeel van de Europese Unie – wil dat beleid afstemmen op het Klimaatakkoord van Parijs, maar investeert nu nog volop in de luchtvaart en andere fossiele transportvormen. Daar moet een einde aan komen, zo vindt Counter Balance (CB), een organisatie die publieke...

Deel meldingen bij BAS verdwijnt in het ronde archief

Een van onze lezers zag in de jaarrapportage van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) dat er in zijn postcodegebied minder meldingen waren geregistreerd dan hijzelf had ingediend. Na een uitgebreide mailwisseling geeft BAS nu toe dat bijna de helft is ‘kwijtgeraakt’. Uiterst kwalijk, vooral omdat de rapportages van BAS een belangrijke rol spelen in de beleidsbepaling rond Schiphol.

‘Luchtvaart moet mensenrechten gaan respecteren’

“De gevolgen van vliegverkeer rond Schiphol voor omwonenden zijn door de Staat onvoldoende in kaart gebracht. Daarmee handelt de Staat in strijd met het recht op respect voor de persoonlijke leefomgeving en de lichamelijke integriteit. Ook handelt de Staat in strijd met de wettelijke en morele verplichting om toe te zien dat de hinder van vliegverkeer niet toeneemt maar afneemt of tenminste gelijk...

Pagina's