Nieuwsoverzicht

GGD’s mengen zich in discussie over krimp Schiphol

(leestijd circa 2 minuten)Volgens de GGD’s is het slecht voor de gezondheid van omwonenden dat minister Barry Madlener in zijn eentje besluit dat de krimp van Schiphol wel een tandje minder kan. In plaats van de beloofde 440.000 vluchten komen er nu 478.000.
Het is opvallend dat de GGD’s zich mengen in deze discussie, omdat zij zich zelden zo expliciet uitlaten over gezondheidsschade door grote vervuilers.

Explosieve stijging meldingen vliegherrie bij BAS over Buitenveldertbaan

(leestijd circa 2 minuten)In het vierde kwartaal van dit jaar, voor Schiphol eindigend op 31 oktober, steeg het aantal melders over de Buitenveldertbaan met liefst 62 procent. Het aantal meldingen groeide met bijna 35 procent.
BAS, het bewoners aanspreekpunt van Schiphol, wijt de enorme toename aan het reguliere onderhoud aan de Polder- en de Oostbaan, maar het eerstgenoemde onderhoud viel grotendeels buiten de periode.
Daarnaast kon enige tijd de Zwanenburgbaan niet worden gebruikt bij slecht zicht als gevolg van de installatie van een nieuw landingssysteem.

Ondanks eerdere toezeggingen krijgt Schiphol weer vrij baan voor groot onderhoud

(leestijd circa 2 minuten)Volgend jaar krijgen de binnenstad en het stadsdeel Oud-Zuid van Amsterdam het voor de kiezen. De vliegherrie zal minstens verdubbelen ten opzichte van het afgelopen jaar als gevolg van maandenlang groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan.
Dit blijkt uit een tijdelijke ontheffing die de minister van Infrastructuur Barry Madlener wil verlenen aan het vliegveld. De staat vraagt belanghebbenden op dit moment zienswijzen – een eufemisme voor bezwaarschriften – in te dienen.

Wie investeert meer dan 200 mln om 100.000 euro te verdienen?

(leestijd circa 3 minuten)Welk bedrijf investeert er ruim 200 miljoen euro om er jaarlijks 100.000 euro aan over te houden? Het is staatsbedrijf Royal Schiphol Group dat zo gek is.
Althans, dat blijkt uit de vernieuwde business case die het bedrijf publiceerde voor Lelystad Airport. Het twee pagina’s tellende rapportje is bedoeld om de minister ervan te overtuigen dat het vliegveldje nu toch echt moet worden geopend.

Steeds meer overstappers op Schiphol – nu al de helft

(leestijd circa 2 minuten)Er komen steeds meer overstappers op Schiphol. Dit jaar was dat ongeveer de helft van het totaal, want Nederlanders zorgden voor ongeveer 15 miljoen vliegreizen (heen en terug). In totaal telde Schiphol in 2023 ruim 62 miljoen passagiers.
Dit blijkt uit de jongste publicatie De Vliegende Hollander 2024, die het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) vandaag publiceerde.

Doe mee met de aangifte tegen Rintel, De Nooijer en Van Oord

(leestijd circa 3 minuten)Omwonenden die regelmatig wakker liggen van het vliegverkeer kunnen zich aanmelden in de strafklacht tegen de directies van KLM, Schiphol en Transavia.
Deelname is gratis omdat onder meer SchipholWatch de kosten voor zijn rekening neemt. Door deel te nemen geeft u de aangifte extra gewicht en krijgt u de mogelijkheid uw eigen situatie te zijner tijd in de rechtszaal toe te lichten. Overigens zijn donaties meer dan welkom om de kosten te helpen dragen.

Strafrechtelijke aangifte tegen directies KLM, Transavia en Schiphol

(leestijd circa 2 minuten)Tegen de directies van onder meer KLM, Transavia en Schiphol wordt een aangifte bij Justitie gedaan. Omwonenden stellen dat met name de nachtvluchten hun gezondheid aantasten en daarom als mishandeling moeten worden gezien.
Met de aangifte hopen de omwonenden de verantwoordelijke personen voor de strafrechter te brengen: niet de bedrijven, maar de beslissers over de vliegterreur moeten zich dan voor de rechter verantwoorden voor hun gedrag.

Historische mijlpaal: maatregelen Schiphol teleurstellend, maar de krimp is ingezet

(leestijd circa 4 minuten)Maximaal 478.000 vluchten op Schiphol en geen nachtslot. De prestaties van PVV-minister Barry Madlener lijken teleurstellend, maar voor het eerst in de geschiedenis is er sprake van heuse krimp van de luchtvaart.
Het is een zwaarbevochten overwinning voor de natuur-, milieu- en bewonersorganisaties. Zij werkten jaren aan plannen om Schiphol een kopje kleiner te maken en dat is hen nu gelukt. Tegenover de miljoenenlobby van KLM en consorten wisten zij het oog op de bal te houden en een eerste overwinning binnen te slepen.

NLR: binnen vijf jaar actie nodig om luchtvaart terug te dringen

(leestijd circa 2 minuten)De huidige plannen van de luchtvaart zijn onvoldoende om binnen de klimaatafspraken te blijven. Daarom moet voor 2030 (en liever eerder) worden ingezet op het terugdringen van de vraag naar vliegtickets, vooral naar verre bestemmingen.
Dit zegt de NLR, een bureau dat niet bepaald bekend staat om een kritische houding tegenover de vliegindustrie. Het voormalige Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartcentrum waarschuwt dat de CO2-uitstoot van vliegtuigen fors uit de hand dreigt te lopen.

Geen vervangende geluidsgrenzen tijdens onderhoud Buitenveldertbaan

(leestijd circa 2 minuten)
Tijdens het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan volgend jaar gaat Schiphol de Oostbaan veel vaker inzetten, ook ‘s nachts. Het vliegveld wil van de minister een open einde-regeling, want van vervangende geluidsgrenzen is geen sprake.

Dit blijkt uit de stukken die Schiphol heeft ingediend om ontheffing te krijgen voor het groot onderhoud. Omdat de Buitenveldertbaan de hele zomer gesloten zal zijn, wil de directie het vliegverkeer verplaatsen naar andere banen.

Pagina's