24-11-24 | 08:35 | 1183 | Amstelveen | Geluid | Liegen en bedriegen zit de luchthaven Schiphol en de Nederlandse vliegmaatschappijen in het bloed, net als manipuleren, schofferen en traineren de vliegtuigindustrie is een meester in misleiding. Dus het is niet zo raar dat er onrust is ontstaan na de bekendmaking van de plannen voor een vierde aanvliegroute, die over delen van Gelderland en Utrecht voert. Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat verklaarde dat het gaat om het ‘eerlijker verdelen’ van de overlast over Nederland, beperking van het lawaai en vermindering van de CO2-uitstoot ja u leest het goed het verminderen van CO2! Dit is vliegtuigindustrie taal die de bewindslieden van het dossier-Schiphol vloeiend dienen te spreken voor de onbeperkte verdere uitbouw van Nederland tot één grote aanvliegroute en vertrekroute In het Schiphols is de ware betekenis altijd het tegenoverstelde van wat er staat. Als Schiphol beweert dat de luchthaven ‘van belang is voor onze welvaart en ons welzijn’ staat er feitelijk – behalve een aantoonbare leugen en een bewijsbare onwaarheid – dat welvaart, omwonende en welzijn het bedrijf aan de reet zal roesten en dat alles moet wijken voor winst. Wanneer Schiphol zegt ‘zich onverminderd in te zetten voor minder herrie en minder uitstoot’, betekent dat dat er maar één groot doel is: ongelimiteerde groei met 24/7 non stop 6 primaire banen tot Schiphol ’s werelds grootste luchthaven te maken! In zijn pleidooi voor een nieuw luchthavenverkeersbesluit, waarin vanaf 2027 niet langer het aantal vliegbewegingen zou moeten tellen maar de totale milieubelasting – een recept dat wederom is bedoeld om groei mogelijk te maken – zegt het bedrijf dat het ‘belangrijk is dat er een nieuw systeem komt dat omwonenden beschermt en perspectief biedt voor de luchthavensector’. Dat perspectief is groei, groei, groei, en dat ‘beschermen van de omwonenden’ komt uit de grote duim van een handige tekstschrijver,het betekent niets. De omwonenden laten Schiphol en de Nederlandse vliegmaatschappijen al jarenlang volslagen koud, hoewel het bedrijf er, geheel in de hierboven beschreven traditie van voortdurende misleiding, alles aan doet een indruk van betrokkenheid te wekken. Schiphol is voor bijna 70 procent eigendom van de Nederlandse staat die nu door groot vliegtuigfan PVV Madlener geleid wordt die gaat voor ongelimiteerde groei voor de luchthaven Schiphol! 20 procent is gemeente Amsterdam aandeelhouder! U weet wel de gemeente van de milieuzones en 30km/pu en gescheiden afval en stookadvies! Dat maakt het gedrag van het bedrijf des te onverklaarbaarder. De Nederlandse overheid besteedt miljarden aan de bestrijding van de klimaatcrisis en de beperking van de stikstofuitstoot, maar intussen is Schiphol door behendig gegoochel met sjoemel software van de tweede plaats op de RIVM-lijst van grootste stikstofuitstoters op een plek buiten de top-3000 beland. Dit is op zijn zachts gezegd zeer opmerkelijk en riekt naar vakkundig valsspelen! Amsterdam gemeenteraad is in meerderheid een links-progressieve stad: hoe dat is te rijmen met het losgeslagen neoliberale gedrag van ‘hun’ Schiphol, dat elke verantwoordelijkheid voor de klimaat- en stikstofcrisis afwijst, is een groot mysterie! Waarschijnlijk zijn ze ook ‘geschiphold’ – en uiteraard enorm belazerd waar ze bij stonden – of is de machtige Schiphollobby andermaal succesvol geweest. En heeft deze vliegindustrie lobby alle omringende gemeentes en provincies al heel diep in de broekzak zitten! En als je tegen bent dan krijg je een batterij aan zuidas advocaten tegenover je! De vierde aanvliegroute – die 20 procent van de dalende vluchten naar Schiphol moet accomoderen – trekt straks een spoor van lawaai en vervuiling over midden-Nederland. Na 2027, als Schiphols obsessieve groeidrang weer vrij baan krijgt dankzij de heilige mythe van ‘schonere en stillere vliegtuigen’ en Schiphols bedrevenheid in manipulatie van de overlastcijfers, kan de groei op vier in plaats van drie routes plaatsvinden. (Schiphols: ‘We hebben meer vluchten met minder vervuilende vliegtuigen nodig en om die te kunnen betalen is groei noodzakelijk’). Met deze groei gaat men met een groot misleidend verhaal Lelystad snel openen! Zodat ondertussen 70% van de provincies van Nederland worden meegezogen in de liegtuigindustrie en 24/7 in de ellende zitten! Uiteindelijk zal het inzicht doorbreken dat Schiphol een volstrekt onhoudbare status quo verdedigt. Maar tot die tijd is het allemaal om gek van te worden." | | 24-11-2024 08:35 |
06-12-24 | 18:38 | 1561 | Krommenie | Anders | KLM: onbegrijpelijk dat kabinet kiest voor krimp. Schiphol, Luchtvaartmaatschappij KLM reageert vol onbegrip op het besluit van het kabinet dat er volgend jaar maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol mogen plaatsvinden. Het bedrijf zet grote vraagtekens bij de aannames waarmee het ministerie tot dit getal is gekomen. De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) - een koepel van onder meer belangenorganisaties van omwonenden - is ook kritisch. "Nu het kabinet heeft besloten het aantal vluchten te maximaliseren op 478.000, betekent dat dat de kabinetsdoelstelling om de hinder met 20 procent terug te dringen, niet gehaald wordt. Daarmee wordt de inwoners van de Schiphol-regio niet de beloofde bescherming geboden."
Tienduizenden mensen worden volgens de MRS dagelijks blootgesteld aan een te hoge geluidsbelasting door luchtverkeer op Schiphol. "Dit zorgt voor ernstige geluidshinder en dat heeft negatieve gevolgen voor de gezondheid van mensen." Om toch 478.000 vluchten toe te staan, raakt de geluidsdoelstelling verder uit beeld en het betekent geen verbetering voor de omwonenden, stellen zij.
Milieudefensie, Natuur & Milieu, Greenpeace en Natuur Milieufederatie Noord-Holland zeggen in een gezamenlijke verklaring dat het goed is dat Schiphol iets meer moet krimpen. "Maar het aantal vluchten dat overblijft voor Schiphol, is nog altijd veel te hoog. Zowel om omwonenden voldoende te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van luchtvaart, als het omlaag brengen van schadelijke stikstof- en CO2-uitstoot."
Sijas Akkerman van de Milieufederatie Noord-Holland in een toelichting: "In maart deed notabene de rechter uitspraak dat de belangen van omwonenden van Schiphol stelselmatig ondergeschikt zijn gemaakt aan de economische belangen van KLM en ander luchtvaartmaatschappijen. Het kabinet schuift die rechtelijke uitspraak nu botweg terzijde. Dat betekent blijvende onverantwoorde geluidsoverlast voor omwonenden." NOS.nl | | 06-12-2024 18:40 |
27-11-24 | 20:08 | 1081 | Amsterdam | Geluid | Met gevaar voor duizenden levens van omwonenden, blijft al het vliegverkeer gewoon doorgaan bij deze zware storm. De een na de andere doorstart op de Buitenveldertbaan van landend vliegverkeer, de baan die tegelijkertijd ook gebruikt wordt voor startend verkeer. Dit moet stoppen! Doe mee met de massaclaim tegen Schiphol. Zetschipholopstil.nl | | 27-11-2024 20:13 |
14-12-24 | 19:55 | 1018 | Amsterdam | Geluid | NRC schrijft over de actie van XR op Schiphol. Van het promoten van méér vliegen zou volgens de woordvoerder van KLM geen sprake zijn. Want je kunt ook punten verdienen met hotelovernachtingen of door voor de alternatieve brandstof te kiezen. Ze uit telefonisch haar verbazing als blijkt dat het programma wel als ‘frequent flyer-programma’ aangeduid wordt op de website van KLM. Hoezo is ze verbaasd? Een keer googelen op KLM frequent flyer en de eerste zin luidt letterlijk: "HOE MEER U VLIEGT hoe meer Experience Points (XP) u ontvangt. Met deze punten bereikt u het volgende Flying Blue-niveau en profiteert u van meer voordelen." De rest is marginale bijzaak.
Bij de KLM zijn er behalve frequent flyers ook veel frequent liars. Maar dat wisten de meesten van u helaas al. | | 14-12-2024 20:02 |
08-12-24 | 17:32 | 2224 | Katwijk | Geluid | Geen 3 min achter elkaar stil geweest vandaag.
Laag vliegers vanaf zee zonder glijvlucht richting schiphol motoren vol gas om op hoogte te blijven is het nieuwe normaal.
Schiphol die geen regels hoeft na te leven verder dan 25km van schiphol af.
Natura2000-gebieden zo beetje nonstop vliegverkeer hoorbaar.
Drinkwater gebieden de 1 na de ander laag over elke dag weer.
Nooit meer even rust.
Loop nu bij het ziekenhuis voor mijn gehoor omdat ik niet meer buiten kan zijn door het bijna altijd aanwezig zijn van herrie uit de lucht.
Monotone grasbrander geluiden die dwars door je heen gaan maakt mij diep ongelukkig en gek.
Als nou ook soms even stil is om bij te tanken,dat is bijna nooit meer. | | 08-12-2024 17:41 |
06-12-24 | 21:01 | 1561 | Krommenie | Geluid | Land moet van kabinet sneller weerbaar zijn tegen oorlog en andere dreigingen.
Het kabinet wil Nederland sneller weerbaarder maken tegen een grootschalig gewapend conflict of andere crisis, zoals watersnood, een pandemie of een langdurige uitval van 'vitale processen'. Het gaat ook om pogingen vanuit het buitenland om de Nederlandse samenleving te ontwrichten, voor onrust te zorgen of economische schade toe te brengen. NOS.nl.
Het kabinet heeft of geen benul of struisvogelt liever verder over de ontwrichting welke bv de zware luchtvaart tienduizenden burgers iedere dag en nacht weer meemaken en ondergaan . Ook behoorlijk ingrijpend is bv geen huis kunnen vinden of het betalen van rekeningen vaste lasten etc. waar gewoon geen geld voor is. Dat werkt nl bijzonder ontwrichtend. Van buitenaf werken Russen idd ontwrichtend ja, en zo ook eerder een virus, maar hoe zit het met de langdurige kluit druipende boter op de Haagse hoofden, alvorens met het vingertje naar ontwrichtende oorzaken buiten eigen bestuurlijke en beleidsmatige toedoen te wijzen? De Haagse hand voor de verandering dan toch maar eens in eigen boezem steken ipv burgers vertellen weerbaarheid te tonen terwijl er alleen maar beslist wordt ten gunste van vooral met name juist niet die burgers. Doodgewone mensen, Groningers boven gasvelden, Toeslagouders, Omwonenden Luchthavens.. zomaar de losse pols een aantal groepen Nederlanders die keer op keer onderuit geschoffeld, en van bestuurlijke valkuil naar mijnenveld gefoezeld werden/worden! Deze burgers zijn, vindt u ondermeer hier en zijn van mening, maken elke dag mee, dat er niet naar hen wordt geluisterd. Mensen komen in de knel, hoe weerbaar ben je als je al je energie moet steken in overleven, je staande zien te houden, het ondergaan, jezelf zien te redden en uit te zoeken hoe verder te moeten en ook maar de minste bescherming hen ten deel viel. Hoe weerbaar is men dan eigenlijk nog? | | 06-12-2024 21:53 |
10-12-24 | 14:09 | 1561 | Krommenie | Milieu | Greenpeace voert actie op Schiphol tegen 'groene sprookjes' luchtvaartindustrie.
Greenpeace-demonstranten zijn vanochtend in een reclamezuil voor de ingang van Schiphol geklommen om aandacht te vragen voor de gevolgen van vliegen voor het klimaat. Ze rolden een banner uit met de tekst: 'KLM je vliegt alle klimaatgrenzen voorbij'. We zien dat we midden in een klimaatcrisis zijn, overal is extreem weer en dat wordt alleen maar erger als we CO₂ blijven uitstoten. Wij vinden dat grote bedrijven zoals KLM te weinig doen, en vandaar dat we zeggen tegen Nederland en tegen KLM: stop met vervuilen en ga minder vliegen", vertelt Wouter Lemm van Greenpeace.
Waar maatschappijen de laatste tijd flink investeren in schonere en stillere vliegtuigen, levert die vlootvernieuwing volgens Lemm nauwelijks winst op. "KLM zegt heel veel, maar wij noemen dat groene sprookjes." Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat maakte vorige week bekend dat er volgend jaar 478.000 vluchten per jaar mogelijk zijn op Schiphol, in plaats van de voorgenomen 467.000 vluchten.
"De boodschap geldt voor de hele luchtvaartindustrie" Wouter Lemm, Greenpeace
Deze afgezwakte krimp is volgens Greenpeace niet genoeg om de klimaatdoelen te halen. Volgens de actievoerders moet de luchtvaartmaatschappij met een krimpplan komen waarin er niet meer op de korte afstanden wordt gevlogen en minder wordt gevlogen op de midden- en langeafstandsvluchten. "De actie is dan gericht op KLM, maar de boodschap geldt voor de hele luchtvaartindustrie", aldus Lemm.
Op Schiphol kijken medewerkers op naar de zuil waar nu het grote spandoek van Greenpeace hangt. "Koud", reageert een medewerker, die zich verplaatst in de klimmers die daar al uren zitten.
Stewardess Gwen Thuis van Delta Airlines vindt het een goede actie. "De oudere vliegtuigen moeten eruit. Het moet beter. Maar vliegen zal nooit weggaan, want het is geld in de kas voor alle landen."
Reiziger Ruben Sylvester vindt dat Nederland al op de goede weg is. "Je kunt niet één, twee, drie alles veranderen. Zo'n actie is goed, het zet de mensen aan het denken."
Greenpeace voerde eerder actie op Schiphol. Honderden klimaatactivisten bestormden in 2022 het afgesloten gebied van Schiphol-Oost. Ze ketenden zich vast aan onder meer privéjets. Ook fietste een deel rondjes over het luchthaventerrein.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/343625/greenpeace-voert-actie-op-schiphol-tegen-groene-sprookjes-luchtvaartindustrie | | 10-12-2024 14:13 |
05-12-24 | 08:12 | 1562 | Krommenie | Geluid | Air Astana Kazachstan, nee serieus..?
Hoe wanhopig is Schiphol eigenlijk met dergelijke inferieure lijndiensten naar oorden waar je gewoon helemaal niet hoeft te wezen? Ondertussen zware bezuinigingen op ondermeer onderwijs en het OV. Met de bus naar school, het ziekenhuis of werk wordt een probleem, maar hé wel 10,5 miljard naar de grote blauwe trots. Denk daar dus maar even aan als je voor Jan Joker bij de bushalte staat te wachten op een bus die nooit meer komt omdat Den Haag de vliegindustrie naar dergelijke oorden-in-the-middle-of-nowhere in het buitenland liever sponsort. | | 05-12-2024 08:18 |
02-12-24 | 19:15 | 1103 | Amsterdam-Zuidoost | Milieu | NOS Nieuws: Vanaf vandaag buigt het hof zich over de vraag welke wettelijke verplichtingen landen hebben om klimaatverandering te stoppen. Eindelijk. 15 rechters. Wachten tot KLM zelf zo beleefd is om te stoppen ging niet werken. | | 02-12-2024 19:18 |
28-11-24 | 11:56 | 2224 | Katwijk | Geluid | Net 7 dagen gewerkt,vandaag naar de moestuin om even bij te komen.
Wort helemaal gestoord van rond draaiende vliegtuigen zonder enige stop.
Gehele ochtend verpest.
Wat een pauper land is dit geworden zeg.
Echt nergens meer rust.kopen en werken is enige wat nog telt lijkt wel.
Natura 2000- hier ook geen enkel stil moment meer!!.
Ga de moestuin maar opzeggen en ook mijn werk, ze zoeken het maar uit bij het UWV ik doe niks meer voor dit land.
Altijd herrie uit de lucht en onmacht maakt gek. | | 28-11-2024 12:01 |
22-11-24 | 04:47 | 1108 | Amsterdam-Zuidoost | Geluid | Vannacht om 4u47 wakker geworden door lawaai van Buitenveldertbaan vliegtuigen, de vierde nacht deze week met slaapverstoring door Buitenveldertbaan landers. Vanaf 6u10 staat de Buitenveldertbaan non-stop in voor landen, al 362 vliegtuigen en het zal weer doorgaan tot 23u en dan worden het weer 500. De 7e dag op rij dat de Buitenveldertbaan op kille, meedogenloze wijze non-stop de hele dag wordt ingezet. Dit gebeurde ook in de laatste week van 2023. Er is dus ondanks de RBV rechtelijke uitspraak in maart 2024, niets, maar dan ook helemaal niets verbeterd in de bescherming van onze rechten tegen het Schiphol vliegverkeer. En pleiten voor sluiten van de Schiphol Oostbaan helpt andere omwonenden, zoals wij wonend onder de Buitenveldertbaan routes, die ook normaal en gezond willen leven, helemaal niets. | | 22-11-2024 18:52 |
05-12-24 | 08:37 | 1562 | Krommenie | Geluid | Wie heeft hier in vredesnaam toestemming voor verleend, dit boven ons hoofd is gewoon schaamteloos! Zware industrie wordt op de vervuilende wenkende bedient en de burger mag het gelag betalen. Voor en door wie zit men daar eigelijk in Den Haag, waarom wordt ons vertrouwen in de overheid zo beproeft? Ja het is gewoon schaamteloos onrecht wat burgers hier allemaal over zich heen krijgen van die luchthaven. Kijk nou gewoon eens niet weg voor de verandering. | | 05-12-2024 08:38 |
24-11-24 | 10:40 | 3511 | Utrecht | Geluid | Misselijkmakend en walgingwekkend zoals de politiek (onthou het: vooral VVD en PVV!!!) omgaat met de eigen bevolking om de KLM en collega maatschappijen te spekken. Laten we vooral beginnen met NOOIT meer KLM????? | | 24-11-2024 10:42 |
14-12-24 | 21:34 | 1103 | Amsterdam-Zuidoost | Milieu | '70.000 handtekeningen opgehaald voor een niet-rokende generatie'. Prima, maar schade door roken daar kies je zelf voor, dus in mijn opzicht veel minder kwalijk dan de schade door benzeen en formaldehyde die wij hier onvrijwillig over ons heen krijgen door die krankzinnige hoeveelheid vliegtuigen. | | 14-12-2024 21:37 |
04-12-24 | 15:29 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | @ 14:59 Uithoorn@ Wij komen net terug uit het Amsterdamse Bos en daar is het ook een hel. Grondgeluid van Kaag- en Aalsmeerbaan, de bosbodem trilt onder je voeten plus overvliegers van de Zwanenburg zo hoppa over Bovenkerk en Amstelveen. Wat denk je van N-H? Nooit meer slapen. Z-H onder de Kaagbaan? Idem. In een straal van 150 km vanaf Schiph€l is leven eigenlijk niet meer mogelijk. Inderdaad: Uithoorn is ook de hel net als Aalsmeer. Ik kan er niet eens meer om huilen, doffe wanhoop. We doen maar geen wedstrijd wie het het ergst heeft door toedoen van de luchthavens. Ik wens u sterkte allemaal. | | 04-12-2024 15:39 |
02-12-24 | 20:51 | 1215 | Hilversum | Geluid | Elke keer als ik naar buiten stap, hoor ik gebulder van vliegtuigen. Nooit nooit nooit is het stil meer. Nooit genieten van stilte, vogels. | | 02-12-2024 20:52 |
02-12-24 | 18:24 | 1183 | Amstelveen | Geluid | Wat is de real deal van KLM? Wat zit er echt achter de goedkope vluchten van KLM? En hoe zit het met al die korte vluchten? Dit is de real deal. De luchtvaart betaalt geen eerlijke prijs. Terwijl bedrijven in andere sectoren belast worden op hun gebruik van fossiele brandstoffen, en burgers voor water uit de kraan, groente en fruit, is internationale luchtvaartbrandstof (kerosine) vrijgesteld van belastingen. Bovendien betaal je geen btw op een vliegticket. Overstappers betalen zelfs helemaal geen vliegbelasting. De belastingvoordelen ontmoedigen mensen om voor de duurzame optie te kiezen, maar dat is niet het enige probleem. Ook bedrijven zijn minder geneigd te investeren in schonere opties, vanwege de oneerlijke concurrentie. Voor een trein betaal je wel btw. Daardoor is vliegen relatief goedkoop, terwijl vliegen meer dan 80 keer schadelijker kan zijn voor het klimaat dan een trein. De real deal is dat de samenleving de kosten draagt voor goedkope vluchten. Daarmee houden wij de winst van de luchtvaart kunstmatig hoog. De luchtvaart betaalt geen belasting én betaalt niet voor de klimaatschade door zijn vluchten. KLM zegt van alles over duurzaamheid. Maar uit onderzoek van de Hogeschool van Breda blijkt dat de luchtvaartmaatschappij 6% meer gaat uitstoten in 2030, terwijl de helft minder uitstoot nodig is om klimaatdoelen te halen. De luchtvaartmaatschappij ligt op ramkoers met klimaatdoelen. Zelfs met innovatie zoals de nieuwe vliegtuigen of ‘duurzame’ brandstof. Hoewel de nieuwe KLM-vliegtuigen in bepaalde opzichten duurzamer zijn, wordt dit effect tenietgedaan door de toename van het totaal aantal vluchten. Ofwel, onderaan de streep meer uitstoot. Hetzelfde geldt voor duurzame brandstof. Alternatieve brandstoffen zijn ofwel biobrandstoffen of synthetische brandstoffen. Beide brengen de uitstoot niet naar 0, en brengen ook risico’s met zich mee. Zo kunnen biobrandstoffen leiden tot ontbossing, en zijn synthetische brandstoffen enorm energie-intensief om te maken. De planeet heeft dus niets aan die ‘innovatie’. De real deal? De enige manier om duurzamer te vliegen is minder te vliegen. | | 02-12-2024 18:25 |
24-11-24 | 15:07 | 3768 | Soest | Geluid | Ben die gore vliegtuigherrie zo zat🤬 Ben die gore uitstoot zo zat🤬 Ben die gore politiek zo zat🤬 Ben dat gore schiphel zo zat🤬 | | 24-11-2024 15:07 |
22-11-24 | 20:31 | 1183 | Amstelveen | Geluid | Even gevlucht naar mijn ouders 750m verderop van de Buitenveldertbaan vlieggoot. Naar huis. Wind stil. Kan ver kijken. De geur in dit poldergebied verbrande autoband. Parkeer garage. Olieën. Met dank aan Schipho. De lucht prikt. En het is nog steeds vliegtuigen vliegtuigen Herrie Herrie. Ik wil iets doen. Ik wil echt iets doen. Ze kunnen ons toch niet zo doden (ons is dit stukje leven. De egel de fluit eendjes. De uil. De mensen die hier Wonen. Het is zo smerig | | 22-11-2024 20:37 |
22-11-24 | 18:09 | 1082 | Amsterdam | Geluid | Inmiddels is het windkracht 2 maar de LVNL blijft non stop de buitenveldertbaan inzetten. Want opgelopen vertragingen moeten zo snel mogelijk worden weggewerkt. Ja, al die nutteloze overstappers en vakantiegangers met absurd goedkope gesubsidieerde vliegtickets mogen natuurlijk niet wachten. Dus gooit Schiphol haar probleem weer bij de buren over de schutting. Gecontroleerd wordt er toch niet, laat staan gehandhaafd. | | 22-11-2024 18:15 |