Meeste duimen

Dit overzicht bevat meldingen die in de afgelopen 30 dagen de meeste duimen ontvingen.
Datum Tijd Postcode Plaats Oorzaak Value
04-09-21 09:00 2651 Berkel en Rodenrijs Geluid Vanochtend zei iemand uit Maarssen in een melding: "lijkt wel of ik bij schiphol woon". Dat gevoel heb ik ook hier in Berkel en Rodenrijs, ongeveer in het verlengde van de start- en landingsbaan van Rotterdam airport en door de lucht ongeveer 40 kilomter van Schiphol. Het is de waanzin! Het gebeurt in toenemende mate al jaren bij windrichtingen tussen noordoost en noordwest. Vliegtuigen uit alle windstreken sluiten achter elkaar aan op anderhalf tot twee minuten afstand van elkaar in twee gelijktijdige en parallelle luchtfiles of vliegtuigtreintjes om te landen op de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan. Vandaag was het een intensieve overlastaanval ongeveer twee uur achtereen in alle vroegte tussen 7:00 en 9:00 uur, waardoor de zatedagochtendslaap ernstig is verstoord. Er willen zoveel toestellen tegelijk op Schiphol landen dat ze in absurd vreemde bochten moeten omvliegen om aan te sluiten in één van de twee files. Fijne planning?! Door de enorme hoeveelheid gelijktijdig laagvliegende toestellen worden die omvliegbochten zo ruim dat ik hier in Berkel en Rodenrijs denk dat ze op Rotterdam airport willen landen. "Holy ...., ze zitten nog te hoog om op RTHA te landen, als dat maar goed gaat", denk ik dan heel even. Op het hoogtepunt zijn de omvliegbochten zo ruim dat ze over Rotterdam airport komen en soms zelfs ten zuiden ervan, waar ze proberen in de files in te voegen door te ritsen met toestellen die vanuit het zuiden op Schiphol aanvliegen. Op andere momenten heb ik zien gebeuren dat het zo druk was dat de Schipholfiles verzadigd raakten, er kan dan niets meer bij. In dat geval worden toestellen zelfs in de lucht "geparkeerd" en mogen ze een paar minuten rondjes vliegen boven Zeeland of het zuiden van Zuid-Holland totdat er weer een beetje ruimte is om aan te sluiten of in te voegen in de files. Wie de groei van het aantal vluchten nu nog serieus verdedigd, staat helemaal los van de werkelijkheid! Om niet in botsing te komen met de landende toestellen op weg naar Schiphol moeten Transavia-toestellen die van Rotterdam airport vertrekken meteen na de start in een scherpe bocht uitwijken voor deze Schipholfiles. Lekker veilig?! De Rotterdamse woonwijken Hillegersberg en Schiebroek en andere woonwijken in of in de buuurt van Rotterdam worden hierdoor extra belast met de ellende van deze uitwijkende laagvliegers. Maar nee, de Schipholtreintjes zijn niet bezig met een landing op Rotetrdam airport. Ze zijn massaal, laagvliegend, bulderend en vuilspuitend op weg naar Schiphol. Ze komen op 900-1200 meter over Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Rotterdam airport en wijde omgeving om hun ongezonde herrie en vervuiling te dumpen en de omgeving onveilig te maken. Om uiteindelijk te landen op Schiphol, kan je je dat voorstellen? Bekijk het eens met een flighttracker, omgeving Rotterdam airport, 4-9-2021 tussen 7:00 en 9:00 uur. De Schipholtreintjes bulderen hierna door en nemen Alphen aan den Rijn, Boskoop, Gouda, Waddinxveen, Bodegraven en nog zo wat plaatsen op de korrel om uiteindelijk hun ellende in nog schadelijker mate over Aalsmeer en omstreken uit storten, waar ze al meer dan genoeg hebben te verduren van de onaanvaardbare overlast en aanslag op gezondheid, milieu en klimaat. Ik zwijg nu nog over de overvliegers uit België, Frakrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, VS, Azië en andere delen van de wereld die meestal wat hoger overkomen en daardoor iets minder herrie schoppen. Maar ze maken nog steeds herrie en stoten kankerverwekkende en andere ongezonde stoffen over ons uit. Ik zwijg ook nog over de irritante en doelloos rondcirkelende privévliegtuigjes, lesvliegtuigjes en helikopters waarvan tienduizenden dagelijks last hebben voor het plezier van één of twee personen. Ik zwijg over de grote vrachtvliegtuigen (DHL en zo) die vooral midden in de nacht van hot naar her overvliegen om de slaap te verstoren. Ik zwijg over de militaire vluchten met hun indringende gebulder of gebrom. En ik zwijg over de zakenjets en privéjets die zich vaker dan anderen niet aan routes en tijden houden, maar vaak wel de herrie van de vakantiecharters evenaren of een nog irritanter en indringender geluid dan dat produceren. Ik zwijg er nu maar even over, misschien kunnen we ons erop richten als we erin geslaagd zijn de Schopholherrie terug te dringen. Urenlang of soms dagen- of wekenlang vliegtuigtreintjes die Noord- en Zuid-Holland en andere delen van Nederland besmeuren en onveilig maken. Het is maar één van de vele ernstige overlastvoorbeelden. Is het niet ten zuiden van Schiphol, dan is het wel ten noorden, oosten of westen bij andere windrichtingen. Het is de volledig uit de hand gelopen waanzin van vandaag, gisteren en ik vrees ook van morgen. Er is inmiddels bijna niemand meer te vinden die dit nog normaal vindt. Behalve misschien CEO van de Schipholgroep Dick Benschop, CEO van KLM Pieter Elbers, hun huisbankier Wopke Hoekstra (CDA) en ex-minister voor luchtvaartgroei Cora van Nieuwenhuizen (VVD), die inmiddels op de vlucht is geslagen en het zinkende schip op het dieptepunt heeft verlaten om voor de energiebedrijven te gaan Schiphollen. Ik stuur al vele jaren heel veel overlastmeldingen naar BAS Amsterdam en DCMR Rottedam en sinds enkele weken ook regelmatig naar vliegherrie.nl. Maar het is niet vol te houden. Het kost teveel tijd, het wordt een dagtaak en ik wordt er moedeloos van. Omdat vliegherrie.nl een aanvulling is op meldingen bij BAS en DCMR, moeten we de meldingen nu eigenlijk dubbel doen. Dat is helemaal niet meer te doen als je ook nog een leven probeert te hebben! Zo erg is het inmiddels gesteld met de herrie en vervuiling door vliegoverlast. We zijn met enkele duizenden die bij BAS, DCMR en vliegherrie.nl meldingen doen van vliegoverlast. Omdat het teveel wordt, doen we nog niet eens melding van elk overlastincident. Ook zijn er tienduizenden of honderdduidzenden of heel waarschijnlijk miljoenen gehinderden die geen tijd of zin hebben om meldingen te doen. Of ze zijn afgehaakt omdat het te veel moeite is en tot nu toe weinig tot niets oplevert! Wat je hier op vliegherrie.nl leest is dus niet meer dan het heel kleine topje van de overlastijsberg. Kan je nagaan hoeveel ernstiger de overlast werkelijk is! Ik denk dat we in een cruciale fase zijn beland, we zijn nu op het hoogtepunt van het verzet tegen vliegoverlast. Tientallen verenigingen, stichtingen, bewonersgroepen, milieugroepen, politieke partijen, economen, natuurkundigen, juristen, andere specialisten, en hobyisten proberen op allerlei manier verandering te forceren. Dit is het moment om vol te houden en de inspanningen op te voeren. Ik denk, net als anderen hier, dat we de luchtvaart, de overheid en de politiek alleen nog met overlastfeiten, intensieve druk, rechtszaken en het overtuigend bewerken van relevante politici kunnen dwingen om drastisch in te grijpen. Ik steun en sta volledig achter de acties en rechtszaken die al met succes zijn gevoerd, zoals Johan Vollebroek doet en heeft gedaan met zijn Mobilisation for the Environment. Ik steun de rechtszaken die nog op stapel staan, zoals van de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder, die afgelopen week is gestart met het sommeren van de minister om nu in te grijpen. Ik roep iedereen op deze en andere rechtszaken tegen vliegoverlast te steunen. Als het kan ook met een donatie zodat er nog meer (rechts)zaken kunnen worden opgetuigd! 04-09-2021 18:27
10-09-21 23:33 1852 Heiloo Anders VACATURE Minister van infrastructuur en waterstaat. Herken jij jezelf in de volgende punten: - je hebt geen empatisch vermogen - je wordt niet gehinderd door enige vorm van kennis van wat er in de samenleving gebeurt en bent niet voornemens je hier verder in te verdiepen - wanneer je een leugen vertelt en je valt door de mand dan kun je een sterk ontwijkende reactie geven - je bent ijzersterk in het doordrukken van je eigen prestige projecten, zonder enig gevoel van schaamte - je kunt je volledig afsluiten voor geluiden vanuit de samenleving die jouw projecten in de weg zouden kunnen staan - je stelt de economie boven het welzijn van de burgers in het land - je voelt geen enkele vorm van verantwoordelijkheid voor alle levens die je verziekt door de projecten die jij belangrijk vindt - je bent sterk in het onderhouden van goede contacten met mensen en organisaties die in jouw belang zijn, ongeacht wat hun bijdrage aan de maatschappij is Wij zoeken iemand die zich kan vinden in bovenstaande punten, iemand die daadkrachtig is in het verder afbouwen van het vertrouwen van de burger in de overheid en iemand die zich zonder enige vorm van schaamte inzet om de economie van het land nog beter te maken lokaal kost dit mensenlevens. Iemand die kan doen alsof er niets aan de hand is terwijl de wereld bloedt. Je werkzaamheden bestaan uit onder andere bovengenoemde punten, in het geheim overleggen met belanghebbenden om projecten door te drukken voor deze gepubliceerd worden, mazen in de wet te zoeken om dat voor elkaar te krijgen wat jij wilt en liegen naar de buitenwereld. We verwachten van je dat je minimaal een opleiding dierenarts hebt afgerond (of dat denkt te gaan doen), je geen empathie ervaart naar mensen, je inventief bent in het verzinnen van antwoorden en je jezelf volledig kunt afsluiten voor iedere vorm van commentaar. Ben je onbetrouwbaar, ongeïnteresseerd in de burgers van het land en heb je maling aan alles? Wie weet ben jij dan onze kandidaat! Wij bieden je een riant salaris met de mogelijkheid tot extra bonussen. Onderhandse extras vanuit de lobby en een wachtgeldregeling. Een auto van de zaak en onkostenvergoeding voor alles wat wel en niet te maken heeft met je werkzaamheden. Herken jij jezelf in deze functie en heb jij dat wat wij zoeken? Reageer dan op deze vacature en stuur je cv en motivatiebrief naar: Ministerie van infrastructuur en waterstaat Rijstraat 8 2515XP Den Haag 10-09-2021 23:52
31-08-21 09:03 2171 Sassenheim Geluid Er wordt al jaren gepraat in vele gremia over de overlast van het vliegverkeer van en naar Schiphol. Milieuverenigingen, bewoners rond Schiphol en besturen van gemeenten, etc. overleggen al jarenlang en periodiek met de prominente PvdA-er en Schipholbaas Dick Benschop cs en daarvoor aan de zogenaamde Alders-tafels met de even prominente PvdA-er en vroegere milieuminister (ja écht) Hans Alders. Wat is het uiteindelijke resultaat van al dat praten al die jaren met die beide sociaal democraten? Een exponentiële toename van het aantal vliegbewegingen, een gelijke toename van geluidsoverlast, megatonnen aan uitstoot van CO2 en ultrafijn stof en een Luchtvaartnota waarin VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen voorstelt het aantal vluchten uit te breiden met 40.000 tot 540.000 per jaar met een perspectief van 700.000. Wat is de zin van praten en overleggen door al die mensen van goede wil? Ze worden door de sociaal democraat Benschop via een spel van verdeel en heers tegen elkaar uitgespeeld en rustig gehouden. Op het slecht bereikbare fopspeenplatform van BAS mogen ze hun klachten melden, zonder enige opvolging. De regering en het parlement staan niet open en luisteren niet naar de noden van alleen insprekende inwoners/kiezers. Die dienen dan slechts de belangen van Schiphol en houden met miljarden van het door ons opgebrachte belastinggeld een zombiebedrijf als KLM in de lucht. Zijn we met elkaar het praten niet voorbij? Wordt het geen tijd voor een andere aanpak? 31-08-2021 09:26
04-09-21 16:45 1551 Westzaan Geluid Ik lees in verschillende artikelen het idee om het aantal jaarlijkse vluchten van 500.000 terug te brengen naar 375.000. Op de website van BAS wordt al een aantal weken melding gemaakt dat er dagelijks 1.000 vluchten per dag zijn (en dan rond ik dit getal af naar beneden) en vergeleken met 2019 in dezelfde week, pre-corona, ligt het aantal vluchten op 71%. Een snelle rekensom leert mij: 365 dagen x 1.000 vluchten = 365.000. EN DEZE OVERLAST IS AL VEEL TE VEEL. TEVEEL GELUID, TEVEEL MILIEUSCHADE EN TEVEEL GEZONDHEIDSCHADE. Het terugbrengen naar 375.000 vluchten op jaarbasis gaat ons NIET helpen. Hoe gaan we dit doen? Onze Rutte lacht een samenwerking met links weg en een rechtse regering zal nooit besluiten naar een totale hervorming van onze KLM en Schiphol. Hoe breng je de politiek in beweging dat ze naar ons de burgers luisteren en hun belangen voorop stellen en niet van de lobbyisten. 04-09-2021 16:57
11-09-21 07:52 1852 Heiloo Geluid Als er dag en nacht elke 5 minuten een vliegtuig laag draaiend over gaat heeft het natuurlijk niet zoveel zin om een melding voor één tijdstip te maken. 99% van de mensen die overlast ervaren doet geen melding, dus zowel deze als de bezoekersbas site wekt de suggestie dat de overlast relatief beperkt is. Het zou beter zijn om een enquete te houden of iets met geluidsmetingen te doen, maar dat werkt alleen in een democratisch land dat iets om volksgezondheid en mensenrechten geeft. 11-09-2021 08:03
10-09-21 10:51 1018 Amsterdam Milieu Een aantal wanhopige melders vraagt om opening van Lelystad, om Schiphol te ontlasten. Maar een vliegveld erbij zal in de praktijk vooral meer vliegtuigen betekenen en dus meer vervuiling en overlast. Veel minder vliegen is de enige oplossing. Het is net een boos sprookje: er is een acute milieucrisis en we hebben nog tien jaar om het tij te keren. De wereld staat letterlijk in brand en steeds meer overstromingen vinden plaats. En wat wil onze regering? Een extra vliegveld openen voor... vakantievluchten. Laten we ervoor zorgen dat we later onze kleinkinderen kunnen vertellen dat het bij een plan gebleven is! 10-09-2021 10:57
02-09-21 22:30 1852 Heiloo Geluid Vandaag te horen gekregen dat de financiering voor onze nieuwe woning rond is! Normaal gesproken zou je daar blij om moeten zijn maar in ons geval is het noodzaak. We hebben een woning noordelijker gekocht. Niet omdat we die zo mooi vinden en ook niet omdat we daar ohzo graag willen wonen maar puur omdat blijven wonen in Heiloo onmogelijk is geworden. Meerdere keren ben ik naar huis gestuurd door mijn werkgever omdat ik er naar haar zeggen "ziek" uitzag. Niet door Corona of door een andere aandoening maar puur door slaapgebrek en oververmoeidheid. Het vervelende is dat wanneer ik naar huis wordt gestuurd, mijn klas van 30 leerlingen dat ook gebeurt. Overdag de non-stop overvliegende vliegtuigen op 600 meter hoogte, en nachts het gebulder wat slapen onmogelijk maakt, er is geen moment te vinden om tot rust te komen en ik draai langzaam helemaal door. Verhuizen is noodzakelijk, het moet gebeuren omdat de Nederlandse overheid geen oog heeft voor de burger. We zijn het stem-vee en verder niets. Getuigt ook wanneer je ze rond de verkiezen per e-mail heel makkelijk kunt bereiken maar na het tellen van de stemmen geen antwoord meer krijgt op vragen. Getuigt van het feit dat ondanks alle geluiden uit het land dat bewoners zwichten voor de overlast van Schiphol, er niets aan wordt gedaan. Al jaren. Door te verhuizen laat ik alles achter wat ik in de afgelopen 30 jaar in Heiloo opgebouwd heb. Vrienden, familie, een mooie vrijstaande woning, eigenlijk alles waar ik mezelf over een paar jaar prima had kunnen vermaken zodra ik met pensioen ga. Dat alles heeft vanaf eind dit jaar een uur reistijd erbij. Recent zomervakantie gehad, in verband met de corona besloten thuis te blijven. De dagelijkse terreur door Schiphol heeft ons toen doen besluiten om dat alles wat we hier nu hebben omwille van onze gezondheid achter te gaan laten. Wij hebben er geen enkel vertrouwen meer in dat de overheid er voor de burger is, dat de overheid zich inzet om de gezondheid en het welzijn van de inwoners van het land te behouden of te verbeteren. Het enige wat voor ze van belang is dat is hun eigen schaamteloze belangen. Met een wrang gevoel hebben wij vandaag getekend, de nieuwe woning is een feit. Of ik er gelukkig ga worden weet ik nog niet. opgegroeid in Heiloo verbindt je met het dorp en dat moet ik nu loslaten. Ik wil het niet maar het moet, verder leven zoals nu met alle stress door de continue aanwezige herrie van vliegtuigen doet mij langzaam aan de das om. En onze overheid, die overheid die ons moet beschermen hiertegen? voor hen ben ik slechts een nummertje. straks een nummertje minder wat meldingen maakt over de overlast van Schiphol. 02-09-2021 23:18
20-09-21 14:14 1056 Amsterdam Anders Ik baal van de verhalen in Parool en NRC vandaag dat de mensen nu meer zouden klagen omdat ze na corona gewoon 'niet meer gewend zouden zijn aan het lawaai van Schiphol'. De Schiphol-situatie van 2019 zou NIET als 'normaal' en maatgevend beschouwd moeten worden. Het tegenovergestelde is waar. Juist nu - in 2021 en na corona - hebben wij meer gevoel voor wat 'normaal' zou moeten zijn: een dagelijks leven met meer stilte, heldere, schone luchten, cumulus wolken, terugkerende vogels, en zich herstellende natuur. Wij willen wij NIET meer terug naar het Schiphol-industrieterrein boven ons hoofd! 20-09-2021 14:30
06-09-21 13:06 2317 Leiden Geluid Dit is een algemene melding. Ik woon in de Merenwijk in Leiden. Sinds de versoepelingen (corona) eind juni is het vliegverkeer weer enorm toegenomen. Waar ik eerder een heerlijk ommetje kon maken in een stukje polder achter onze wijk, is het plezier me nu totaal ontgaan. Dit stukje polder was net onder handen genomen. Overal fiets- en wandelpaden met allemaal nieuwe bordjes, kaartjes en info over de natuur. En heel veel bewoners die er ook wandelden. Dat is echt allemaal weggegooid geld geweest, want ik loop er niet zo vaak meer vanwege de vliegherrie en ik zie ook niet zoveel andere mensen meer lopen. Maar sinds ik begin augustus weer terug ben van vakantie, heeft Schiphol het aantal vliegtuigen per dag nog drastischer verhoogd. Het ene na het andere vliegtuig komt voorbij. Is het geluid van de ene net weggestorven, komt de andere er alweer aan. En dit is elke dag sinds begin augustus. Komt dit wellicht door de ingebruikname van een nieuw navigatiesysteem? Rustig in de tuin zitten is er niet meer bij. Ik heb alle ramen en deuren dicht wat niet zo lekker is met het warme weer. Ik loop nu veel met noise cancelling op mijn oren. Mijn man en ik werken thuis vanwege de coronacrisis, maar dit is slecht voor de concentratie en voor de gezondheid (en dus ook voor de economie). Vroeger kwamen de vliegtuigen niet zo snel achter elkaar, waren er periodes gedurende de dag dat het wat rustiger was en ook weken dat het echt veel minder was. Nu gaat het elke dag maar door. Ook 's nachts en vroeg in de ochtend zijn er periodes dat de vliegtuigen maar blijven komen. Dit is echt schadelijk voor de gezondheid. 06-09-2021 13:13
16-09-21 11:43 2312 Leiden Geluid Hallo allemaal, ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie inzet hier en op zoveel andere manieren. De overlast van de luchtvaart is een hardnekkig probleem, een monster, en de luchtvaartsector en de overheid willen dit niet aanpakken. Dat weten we allemaal. Hun beloftes zijn boterzacht, regels worden opgerekt, onbetrouwbare rekenmethodes worden gebruikt in plaats van harde metingen. Maar ik merk dat er iets is veranderd. Het verzet tegen de overlast van de luchtvaart groeit, het is sterker dan ooit. Deze website is er slechts één voorbeeld van. De inzichten in de schadelijke gevolgen van overlast groeien snel. Van geluidsoverlast tot fijnstof tot CO2-uitstoot, onderzoekers van de GGD, het RIVM, ICCC en andere organisaties wijzen op de schadelijke gevolgen hiervan en vergroten de druk op de overheid om te handelen. Tegelijkertijd zien we de opkomst van de rechter. De Urgenda-rechtszaak tegen de Nederlandse staat over haar gebrek aan actie voor het klimaat, de uitspraak tegen Shell, die haar dwingt tot radicale actie om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Beide uitspraken laten zien dat de rechterlijke macht meer bereid is dan ooit om de staat en bedrijven te dwingen om te handelen in het belang van de samenleving. Nu is de rechtszaak tegen de overheid over de geluidsoverlast van Schiphol begonnen, aangekaart door de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder. Ik heb me hierbij aangesloten als donateur. We kunnen dat allemaal doen. Deze rechtszaak zal jaren duren, maar ik denk dat dit een echte kans is om de overheid te dwingen de geluidsoverlast aan te pakken. En tot slot zien we bij de overheid zelf iets veranderen. De toeslagenaffaire en nu Tata steel laten zien dat sommige volksvertegenwoordigers kritischer worden naar het handelen van de overheid. Hierdoor voelt de overheid meer de maatschappelijke druk om te handelen. De overlast van Schiphol lijkt op deze wantoestanden. Ik ben hoopvol. Het zal nog jaren duren voordat Schiphol echt definitief wordt aangepakt - de sector zal uit alle macht terugvechten om haar privileges te beschermen. Maar na decennia van de arrogantie van de macht keert het tij. Ik wil jullie allemaal bedanken, want we dragen hier allemaal aan bij, elk op onze eigen manier. 16-09-2021 11:58

Pagina's