16-08-21 | 19:40 | 1433 | Kudelstaart | Geluid | Na de relatieve rust tijdens de Corona periode realiseer je pas goed hoe totaal absurd de huidige situatie is.
Ging het afgelopen weekend echt helemaal nergens over. Dus net maar even een account aangemaakt hier.
Doe het niet vaak maar dit weekend 2x een (periode)melding bij BAS gemaakt.
Zag net dat er nu antwoord terug komt met het aantal gepasseerde vliegtuigen.
1e melding 14-08 tussen 05.00 en 07.30 uur, in totaal 38 vluchten zie ik! Normaal slaap ik er met oordoppen redelijk doorheen maar zaterdag dus een kort nachtje waarvoor ik Schiphol en de KLM graag wil bedanken.
2e melding 14-08 tussen 20.30 en 22.15 uur, gaat volgens BAS om 84 (!) vluchten.
De meeste aandacht gaat altijd uit naar de geluidsoverlast maar we zouden het ook meer over de luchtvervuiling moeten hebben.
Volgen Google gaat er 216.000 liter kerosine in een Boeing 747, verbruik is 16.000 liter per uur. Kerosine is ongeveer dezelfde brandstof als diesel. Alleen een dieselauto heeft een roetfilter. Straalmotor uiteraard niet. Maar goed dat we niet weten hoeveel kankerverwekkende stoffen een straalmotor uitstoot. Misschien tijd dat hier eens een onderzoek naar gedaan gaat worden? Gemeenten Aalsmeer, Uithoorn, Amstelveen, Haarlemmermeer, Zwanenburg pak dit samen eens op zou ik zeggen.Denk dat jullie dit wel verplicht zijn aan de inwoners. Zolang er van serieuze krimp van Schiphol geen sprake is kan ik mij goed voorstellen dat de bewoners van bovenstaande gemeenten ook de urgentie niet zien om in het kader van de energie transitie van het gas af te moeten gaan. Gas is een veel schonere brandstof dan accijns loze kerosine namelijk. En om het nog mooier te maken zit er ook geen btw op een vliegticket. Zelfs als je een appel koopt moet je btw betalen in Nederland! Onze leefomgeving wordt dus geterroriseerd door een zwaar gesubsidieerd en super vervuilende industrie die de aarde en de toekomst van onze kinderen verpest… | | 16-08-2021 21:11 |
29-04-22 | 12:25 | 2341 | Oegstgeest | Geluid | De luchtvaart in Nederland barst uit z'n voegen. KLM is getransformeerd van trotse zwaan in een ordinaire plofkip. Schiphol is verworden tot het toonbeeld van de intensieve mensenhouderij. De wijde omgeving is de spreekwoordelijke giertank gevuld met chemisch afval en lawaai. Het afvalputje van Nederland. Alles duidt op verval, een relikwi uit ver vervlogen dagen, met het naieve geloof dat de luchtvaart rijkdom en geluk zal brengen, het fossiele tijdperk. Niets bleek minder waar. Wanhopig wordt er vastgehouden aan dogma's, het zogenaamde grote belang van Schiphol voor de Nederlandse economie, het vestigingsklimaat, de werkgelegenheid, argumenten die al lang zijn doorgeprikt. Het verdienmodel van de HUB is op sterven na dood; het is een marginale business. De praatjes van Dick Benschop, Pieter Elbers, de minister van I&W, ze klinken als grijsgedraaaide gramafoonplaten, de CD gemist, en streaming niet begrepen. Partijen als VVD, CDA, JA21 en PVV houden angstig vast aan het verleden, bang om verworven rijkdom te verliezen, niet in staat om mee te bewegen met de tijd. Geen creativiteit, geen idee waar het heen moet, het recept, nee, een garantie, voor verlies. Schiphol is verworden tot de grootste blokkade voor de ontwikkeling van Nederland. Het biedt nauwelijks hoogwaardige arbeidsplaatsen, vooral generieke banen, en daarnaast banen met slechte arbeidsomstandigheden waarvoor arbeidsmigranten noodzakelijk zijn. Het maakt woningbouw in de Randstad onmogelijk en verpest het leefklimaat waardoor het steeds moeilijker wordt om gekwalificeerd personeel te vinden. Het ondermijnt de economische ontwikkeling van Nederland. Waar de sector en de conservatieve partijen de huidige problemen rond Schiphol/KLM ongetwijfeld zullen aangrijpen om de opening van Lelystad Airport te justificeren moet er juist zo snel mogelijk pas op de plaats worden gemaakt. Schiphol moet worden ontHUBt en omgevormd tot een luchthaven die het belang van Nederland en zijn inwoners daadwerkelijk dient. Let wel, Schiphol is er niet voor KLM, een technisch failliete onderneming zonder toekomst! Een maximum van 200.000 vluchten en geen nachtvluchten volstaat. De HUB functie valt niet te verenigen met de geografische ligging, in de drukke randstad van het dichtst bevolkte land in Europa. Met op korte afstand London, Parijs en Frankfurt is die HUB ook helemaal niet nodig. Hoe erg moet het worden tot dit besef doordringt?! | | 29-04-2022 13:08 |
20-09-21 | 14:14 | 1056 | Amsterdam | Anders | Ik baal van de verhalen in Parool en NRC vandaag dat de mensen nu meer zouden klagen omdat ze na corona gewoon 'niet meer gewend zouden zijn aan het lawaai van Schiphol'.
De Schiphol-situatie van 2019 zou NIET als 'normaal' en maatgevend beschouwd moeten worden.
Het tegenovergestelde is waar. Juist nu - in 2021 en na corona - hebben wij meer gevoel voor wat 'normaal' zou moeten zijn: een dagelijks leven met meer stilte, heldere, schone luchten, cumulus wolken, terugkerende vogels, en zich herstellende natuur.
Wij willen wij NIET meer terug naar het Schiphol-industrieterrein boven ons hoofd! | | 20-09-2021 14:30 |
29-07-22 | 16:52 | 1069 | Amsterdam | Anders | Deze mail heb ik naar de redactie van het Parool gestuurd.
Geachte redactieleden,
Op dit moment hebben omwonenden van Schiphol enorme last van overkomende vliegtuigen. En als het nou een dag was, of direct omwonenden, dan zou je zeggen dat het wel meevalt. Maar dat is niet zo. Als U de meldingen van Vliegherrie.nl zou lezen dan schrikt u. De impact die het heeft op mensen ( huilende kinderen, zwarte stof in je huis, het slaapgebrek, nauwelijks nog rust, je tv niet kunnen verstaan , je huis uit vluchten , enz), de frequentie waar we het over hebben ( elke minuut, uren achter elkaar gebulder, enorm veel nachtvluchten), de gevaarlijke manier waarop banen ingezet worden ( 2 vliegtuigen die tegelijk opstijgen, dan wel dalen)en de regio waar we het over hebben ( nee, niet alleen Aalsmeer of Buitenveldert, kijk maar op de kaart van de meldingen). En dan tot slot de DB. In een bedrijf moeten medewerkers vanaf 80 DB gehoorbescherming dragen maar in sommige huizen zit de herrie op en soms zelfs boven de 80 DB!!!
Het vervelende van het geheel, is, dat Schiphol en de KLM de zaken bagatelliseren. Dat er door hen in hun voordeel " gemeten" wordt, dat ze nog steeds niet de benodigde milieuvergunning hebben en dat ze het leven van duizenden mensen letterlijk verzieken/ ziek maken (Eén mevrouw heeft aantoonbaar gehoorschade opgelopen bijvoorbeeld.) Daar hebben overheden en belanghebbenden het liever niet over. Dat komt maar niet voldoende naar boven.
Zou u de website van Vliegherrie. Nl eens door willen nemen en kijken wat u met die info kan doen, zodra de regering weer terug is van reces en Schiphol weer op de agenda staat. Op die manier worden de slachtoffers van Schiphol wat meer gehoord en gesteund, want deze info wil Schiphol en zijn aandeelhouders liever niet op de voorpagina hebben.
Als lezer van het Parool, maar ook als 1 van de " slachtoffers" van de vliegherrie zou ik u zeer dankbaar zijn.
Vriendelijke groet,
Yvonne van de Ven | | 29-07-2022 16:53 |
20-04-22 | 20:14 | 2253 | Voorschoten | Geluid | De hele dag geluidsoverlast, eindeloos, grenzeloos. Niet normaal. Dan weer het gefluit van een hoge naar lage toon van een landend vliegtuig over je huis. Dan weer een serie vliegtuigen die lussen maken over je dorp om zo voor de Kaagbaan uit te komen. Dan weer verderop het gebulder van een gigantische Boeing die een scherpe draai maakt boven het centrum van Leiden. De vier grote motoren onder de vleugels zijn goed te zien want het toestel hangt op slechts 550 meter boven de stadskern. Dan een paar minuten niks, en dan weer een vliegtuig, en weer en weer en weer en weer.... onwaarschijnlijk. Absolute gekte. Dit zou je eigenlijk crimineel kunnen noemen. Wie in dit land mag een ander zoiets aandoen en er dan ook nog gewoon mee wegkomen!? De vliegtuigen worden over de huizen gejaagd alsof het massagoederen zijn op een lopende band. Is dit verzonnen? Nee, dit is de harde werkelijkheid hier in Leiden en omstreken. Eindeloos gebulder, geraas en gekrijs over onze wijken terwijl wij op 25 a 30 km afstand van Schiphol wonen. Daarbij niet te vergeten de constante ruis op de achtergrond. Want is de terreur niet boven je eigen dak dan is die wel verderop bij een ander. Niet te bevatten hoe het ooit zo ver heeft kunnen komen. Dat wij in ons eigen land, in onze eigen huizen en tuinen gillend gek worden gemaakt door één bedrijf dat boven de wet staat. Dat wij wonen en leven in een zee van herrie. | | 20-04-2022 20:24 |
04-09-21 | 09:00 | 2651 | Berkel en Rodenrijs | Geluid | Vanochtend zei iemand uit Maarssen in een melding: "lijkt wel of ik bij schiphol woon". Dat gevoel heb ik ook hier in Berkel en Rodenrijs, ongeveer in het verlengde van de start- en landingsbaan van Rotterdam airport en door de lucht ongeveer 40 kilomter van Schiphol.
Het is de waanzin! Het gebeurt in toenemende mate al jaren bij windrichtingen tussen noordoost en noordwest. Vliegtuigen uit alle windstreken sluiten achter elkaar aan op anderhalf tot twee minuten afstand van elkaar in twee gelijktijdige en parallelle luchtfiles of vliegtuigtreintjes om te landen op de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan. Vandaag was het een intensieve overlastaanval ongeveer twee uur achtereen in alle vroegte tussen 7:00 en 9:00 uur, waardoor de zatedagochtendslaap ernstig is verstoord. Er willen zoveel toestellen tegelijk op Schiphol landen dat ze in absurd vreemde bochten moeten omvliegen om aan te sluiten in één van de twee files. Fijne planning?! Door de enorme hoeveelheid gelijktijdig laagvliegende toestellen worden die omvliegbochten zo ruim dat ik hier in Berkel en Rodenrijs denk dat ze op Rotterdam airport willen landen. "Holy ...., ze zitten nog te hoog om op RTHA te landen, als dat maar goed gaat", denk ik dan heel even.
Op het hoogtepunt zijn de omvliegbochten zo ruim dat ze over Rotterdam airport komen en soms zelfs ten zuiden ervan, waar ze proberen in de files in te voegen door te ritsen met toestellen die vanuit het zuiden op Schiphol aanvliegen. Op andere momenten heb ik zien gebeuren dat het zo druk was dat de Schipholfiles verzadigd raakten, er kan dan niets meer bij. In dat geval worden toestellen zelfs in de lucht "geparkeerd" en mogen ze een paar minuten rondjes vliegen boven Zeeland of het zuiden van Zuid-Holland totdat er weer een beetje ruimte is om aan te sluiten of in te voegen in de files. Wie de groei van het aantal vluchten nu nog serieus verdedigd, staat helemaal los van de werkelijkheid! Om niet in botsing te komen met de landende toestellen op weg naar Schiphol moeten Transavia-toestellen die van Rotterdam airport vertrekken meteen na de start in een scherpe bocht uitwijken voor deze Schipholfiles. Lekker veilig?! De Rotterdamse woonwijken Hillegersberg en Schiebroek en andere woonwijken in of in de buuurt van Rotterdam worden hierdoor extra belast met de ellende van deze uitwijkende laagvliegers.
Maar nee, de Schipholtreintjes zijn niet bezig met een landing op Rotetrdam airport. Ze zijn massaal, laagvliegend, bulderend en vuilspuitend op weg naar Schiphol. Ze komen op 900-1200 meter over Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Rotterdam airport en wijde omgeving om hun ongezonde herrie en vervuiling te dumpen en de omgeving onveilig te maken. Om uiteindelijk te landen op Schiphol, kan je je dat voorstellen? Bekijk het eens met een flighttracker, omgeving Rotterdam airport, 4-9-2021 tussen 7:00 en 9:00 uur. De Schipholtreintjes bulderen hierna door en nemen Alphen aan den Rijn, Boskoop, Gouda, Waddinxveen, Bodegraven en nog zo wat plaatsen op de korrel om uiteindelijk hun ellende in nog schadelijker mate over Aalsmeer en omstreken uit storten, waar ze al meer dan genoeg hebben te verduren van de onaanvaardbare overlast en aanslag op gezondheid, milieu en klimaat.
Ik zwijg nu nog over de overvliegers uit België, Frakrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, VS, Azië en andere delen van de wereld die meestal wat hoger overkomen en daardoor iets minder herrie schoppen. Maar ze maken nog steeds herrie en stoten kankerverwekkende en andere ongezonde stoffen over ons uit. Ik zwijg ook nog over de irritante en doelloos rondcirkelende privévliegtuigjes, lesvliegtuigjes en helikopters waarvan tienduizenden dagelijks last hebben voor het plezier van één of twee personen. Ik zwijg over de grote vrachtvliegtuigen (DHL en zo) die vooral midden in de nacht van hot naar her overvliegen om de slaap te verstoren. Ik zwijg over de militaire vluchten met hun indringende gebulder of gebrom. En ik zwijg over de zakenjets en privéjets die zich vaker dan anderen niet aan routes en tijden houden, maar vaak wel de herrie van de vakantiecharters evenaren of een nog irritanter en indringender geluid dan dat produceren. Ik zwijg er nu maar even over, misschien kunnen we ons erop richten als we erin geslaagd zijn de Schopholherrie terug te dringen.
Urenlang of soms dagen- of wekenlang vliegtuigtreintjes die Noord- en Zuid-Holland en andere delen van Nederland besmeuren en onveilig maken. Het is maar één van de vele ernstige overlastvoorbeelden. Is het niet ten zuiden van Schiphol, dan is het wel ten noorden, oosten of westen bij andere windrichtingen. Het is de volledig uit de hand gelopen waanzin van vandaag, gisteren en ik vrees ook van morgen. Er is inmiddels bijna niemand meer te vinden die dit nog normaal vindt. Behalve misschien CEO van de Schipholgroep Dick Benschop, CEO van KLM Pieter Elbers, hun huisbankier Wopke Hoekstra (CDA) en ex-minister voor luchtvaartgroei Cora van Nieuwenhuizen (VVD), die inmiddels op de vlucht is geslagen en het zinkende schip op het dieptepunt heeft verlaten om voor de energiebedrijven te gaan Schiphollen.
Ik stuur al vele jaren heel veel overlastmeldingen naar BAS Amsterdam en DCMR Rottedam en sinds enkele weken ook regelmatig naar vliegherrie.nl. Maar het is niet vol te houden. Het kost teveel tijd, het wordt een dagtaak en ik wordt er moedeloos van. Omdat vliegherrie.nl een aanvulling is op meldingen bij BAS en DCMR, moeten we de meldingen nu eigenlijk dubbel doen. Dat is helemaal niet meer te doen als je ook nog een leven probeert te hebben! Zo erg is het inmiddels gesteld met de herrie en vervuiling door vliegoverlast. We zijn met enkele duizenden die bij BAS, DCMR en vliegherrie.nl meldingen doen van vliegoverlast. Omdat het teveel wordt, doen we nog niet eens melding van elk overlastincident. Ook zijn er tienduizenden of honderdduidzenden of heel waarschijnlijk miljoenen gehinderden die geen tijd of zin hebben om meldingen te doen. Of ze zijn afgehaakt omdat het te veel moeite is en tot nu toe weinig tot niets oplevert! Wat je hier op vliegherrie.nl leest is dus niet meer dan het heel kleine topje van de overlastijsberg. Kan je nagaan hoeveel ernstiger de overlast werkelijk is!
Ik denk dat we in een cruciale fase zijn beland, we zijn nu op het hoogtepunt van het verzet tegen vliegoverlast. Tientallen verenigingen, stichtingen, bewonersgroepen, milieugroepen, politieke partijen, economen, natuurkundigen, juristen, andere specialisten, en hobyisten proberen op allerlei manier verandering te forceren. Dit is het moment om vol te houden en de inspanningen op te voeren. Ik denk, net als anderen hier, dat we de luchtvaart, de overheid en de politiek alleen nog met overlastfeiten, intensieve druk, rechtszaken en het overtuigend bewerken van relevante politici kunnen dwingen om drastisch in te grijpen. Ik steun en sta volledig achter de acties en rechtszaken die al met succes zijn gevoerd, zoals Johan Vollebroek doet en heeft gedaan met zijn Mobilisation for the Environment. Ik steun de rechtszaken die nog op stapel staan, zoals van de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder, die afgelopen week is gestart met het sommeren van de minister om nu in te grijpen. Ik roep iedereen op deze en andere rechtszaken tegen vliegoverlast te steunen. Als het kan ook met een donatie zodat er nog meer (rechts)zaken kunnen worden opgetuigd! | | 04-09-2021 18:27 |
10-09-21 | 23:33 | 1852 | Heiloo | Anders | VACATURE
Minister van infrastructuur en waterstaat.
Herken jij jezelf in de volgende punten:
- je hebt geen empatisch vermogen
- je wordt niet gehinderd door enige vorm van kennis van wat er in de samenleving gebeurt en bent niet voornemens je hier verder in te verdiepen
- wanneer je een leugen vertelt en je valt door de mand dan kun je een sterk ontwijkende reactie geven
- je bent ijzersterk in het doordrukken van je eigen prestige projecten, zonder enig gevoel van schaamte
- je kunt je volledig afsluiten voor geluiden vanuit de samenleving die jouw projecten in de weg zouden kunnen staan
- je stelt de economie boven het welzijn van de burgers in het land
- je voelt geen enkele vorm van verantwoordelijkheid voor alle levens die je verziekt door de projecten die jij belangrijk vindt
- je bent sterk in het onderhouden van goede contacten met mensen en organisaties die in jouw belang zijn, ongeacht wat hun bijdrage aan de maatschappij is
Wij zoeken iemand die zich kan vinden in bovenstaande punten, iemand die daadkrachtig is in het verder afbouwen van het vertrouwen van de burger in de overheid en iemand die zich zonder enige vorm van schaamte inzet om de economie van het land nog beter te maken lokaal kost dit mensenlevens. Iemand die kan doen alsof er niets aan de hand is terwijl de wereld bloedt.
Je werkzaamheden bestaan uit onder andere bovengenoemde punten, in het geheim overleggen met belanghebbenden om projecten door te drukken voor deze gepubliceerd worden, mazen in de wet te zoeken om dat voor elkaar te krijgen wat jij wilt en liegen naar de buitenwereld.
We verwachten van je dat je minimaal een opleiding dierenarts hebt afgerond (of dat denkt te gaan doen), je geen empathie ervaart naar mensen, je inventief bent in het verzinnen van antwoorden en je jezelf volledig kunt afsluiten voor iedere vorm van commentaar.
Ben je onbetrouwbaar, ongeïnteresseerd in de burgers van het land en heb je maling aan alles? Wie weet ben jij dan onze kandidaat!
Wij bieden je een riant salaris met de mogelijkheid tot extra bonussen. Onderhandse extras vanuit de lobby en een wachtgeldregeling. Een auto van de zaak en onkostenvergoeding voor alles wat wel en niet te maken heeft met je werkzaamheden.
Herken jij jezelf in deze functie en heb jij dat wat wij zoeken? Reageer dan op deze vacature en stuur je cv en motivatiebrief naar:
Ministerie van infrastructuur en waterstaat
Rijstraat 8
2515XP Den Haag | | 10-09-2021 23:52 |
17-08-21 | 15:10 | 1566 | Assendelft | Geluid | Het ergste is: Je huis (en je tuin)zijn je veilige plek, of zouden dat moeten zijn…de plaats waar je je kunt
ontspannen en tot rust kunt komen….Dat is ons afgenomen…zit nu zelfs te schudden op de bank vanwege weer een lawaaibak…Als er eens een poosje lawaai zou zijn (liever helemaal niet natuurlijk),
en dan weer een tijd rust, dan zou het beter te verdragen zijn. Men heeft nu dus blijkbaar voor het tegenovergestelde scenario gekozen. De toch al uitzonderlijk gehinderden aan maximale overlast blootstellen, en hen eigenlijk het wonen onmogelijk maken. Het is natuurlijk van de zotte dat in een van de kleinste landen van Europa een van de grootste vliegvelden gesitueerd is,
Waarbij het economisch nut al jaren schromelijk overdreven wordt! Fors inkrimpen zou , ook gezien het milieu en zeker m.b.t de volksgezondheid normaal zijn. | | 17-08-2021 15:22 |
31-05-22 | 08:15 | 1422 | Uithoorn | Geluid | Ik heb net een mail verstuurd naar de 4 redacties van respectievelijk de Telegraaf, het Parool, AD en Trouw met de vraag of ze de problematiek betreffende Schiphol en andere vliegvelden vanuit oogpunt omwonenden willen bekijken en daarover willen berichten omdat deze verhalen veel schrijnender zijn dan een paar uur wachten of een vlucht missen. Wij worden dagen, weken, maanden achter elkaar geterroriseerd door herrie en luchtvervuiling zonder zicht op een einde hiervan. | | 31-05-2022 08:18 |
26-04-22 | 17:19 | 2465 | Rijnsaterwoude | Geluid | Beste Vliegherrie,
Kunnen jullie geen geld inzamelen voor promotie op tv en radio voor deze site?
Ik support zeker mee (ook gedaan bij RBV) en denk vele andere met mij.
Teveel mensen weten niets af van Vliegherrie en worden continue belaagd door de luchtvaart.
Laten we nationale bekendheid hieraan geven! 📻📺 | | 26-04-2022 17:25 |