Nieuwsoverzicht

Gezondheid miljoenen Europeanen onnodig in gevaar door vieze kerosine

Hooguit een paar cent per liter kerosine kost het om de uitstoot van gevaarlijk ultrafijnstof uit vliegtuigen met 70 procent te verminderen. Zelden kan met zo weinig geld zoveel gezondheidswinst worden geboekt, maar de vliegindustrie vertikt het.

Dit blijkt uit het nieuwste rapport Health Impacts of Aviation UFP Emissions in Europe van CE Delft, uitgevoerd in opdracht van de Brusselse klimaatorganisatie Transport & Environment. Het onderzoek borduurt voort op een rapport uit 2022 waarin het bureau al een lans brak voor schonere vliegtuigbrandstof.

KLM doet liefst helemaal niets aan hinderbeperking, verliest maatschappelijk draagvlak

“Door vlootvernieuwing, slimmere processen en door de stilste vliegtuigen zoveel mogelijk ‘s nachts in te zetten, behalen we de beoogde geluidsdoelstellingen.” Dit zegt KLM in een zienswijze op weer een internetconsultatie over de balanced approach die minister Harbers denkt te moeten doorlopen voordat maatregelen worden ingevoerd tegen de overlast van Schiphol.

MRS hekelt betrouwbaarheid KLM: maatregelen Harbers te vrijblijvend

De maatregelen die Harbers wil nemen om de overlast te verminderen zijn veel te vrijblijvend, zo oordeelt de Maatschappelijke Raad Schiphol. KLM heeft immers geen beste reputatie in het nakomen van afspraken met de overheid.

Dit stelt MRS expliciet in een zienswijze op wederom een internetconsultatie over de balanced approach waarmee Harbers denkt de overlast en vervuiling van Schiphol te moeten terugbrengen. Volgens de rechter is die procedure overigens overbodig, omdat het bij Schiphol slechts gaat om handhaving van de bestaande wet- en regelgeving uit 2008.

Minister beschuldigt NRC onterecht van onwaarheden in kritisch krantenartikel

Minister Christianne van der Wal heeft Schiphol niet bevoordeeld in het stikstofdossier, ze heeft geen advies genegeerd van een topambtenaar, de vergunningverlening heeft zij niet opzettelijk vertraagd en ze heeft het advies om niet te gedogen niet genegeerd.

Althans, dit schrijft de minister afgelopen vrijdagmiddag aan de Tweede Kamer in een reactie op een kritisch artikel van NRC. Donderdag aanstaande moet zij zich verantwoorden in het parlement.

Ontkennen vergunningplicht Eindhoven en Rotterdam Airport zoveelste vertragingstactiek in stikstofdossier

Donderdag debatteert de Tweede Kamer over de vertragingstactieken van de ministeries van LNV en I&W in het stikfstofdossier van de vliegvelden. Afgelopen vrijdag presenteerde minister Christianne van der Wal de nieuwste truc: ontkennen dat Eindhoven en Rotterdam Airport een stikstofvergunning nodig hebben.

Wetenschapper introduceert nieuwe maat voor impact van de luchtvaart

Iedere retourpassagier op Schiphol veroorzaakt achttien persoonsdagen aan vliegherrie die uitstijgt boven de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. En drie persoonsdagen aan slaapverstoring.

Wat zijn dat, persoonsdagen? Het is een nieuwe norm, gedefinieerd door kwantitatief natuurwetenschapper dr Peter van Thienen. Eén persoonsdag aan herrie is één persoon die de hele dag overlast ervaart boven een bepaald niveau, maar kunnen ook tien personen zijn die ieder tien procent van de dag in de herrie zitten. Of 100 personen die 1 procent van de dag overlast ondervinden.

Eieren op kilometer van Schiphol bevatten ruim zeven keer teveel PFOS

Volgens de omgevingsdienst en de gemeente is er geen gevaar voor de volksgezondheid door de PFOS-vervuiling op en rond Schiphol. Maar eieren van een hobbyboer op 800 meter afstand van de gifdepots aan de Tweeduizend El in Badhoevedorp bevatten 7,4 zoveel PFOS als Europa veilig acht.

Dit blijkt uit metingen die de kippeneigenaar liet uitvoeren op zijn eieren door Normec Groen Agro Control, een gecertificeerde instantie voor het uitvoeren van testen op onder meer PFOS.

Staatssteun KLM leidt nog steeds tot grote onvrede in Den Haag, binnenkort evaluatie

Nog voor de zomer komt accountantskantoor EY met een onafhankelijke evaluatie van de staatssteun aan KLM bij het uitbreken van de coronapandemie. Er bestaat nog steeds veel onbegrip voor het schenden van de afspraken en er is veel draagvlak om de firma alsnog aan te pakken.

Dit blijkt tijdens een vergadering op 3 juni jongstleden in de Eerste Kamer, waarin minister Steven van Weyenberg (Financiën) veel kritische vragen beantwoordde.

Pagina's