Meldingen over NADP2

Toont 1 - 20 van 56 meldingen over NADP2.
Datum Tijd Postcode Plaats Oorzaak Value
13-05-24 22:26 1423 Uithoorn Anders @12-05-24 14:24. 1423. Uithoorn Dat laagvliegen na de start waar u het over heeft klopt. Sinds 2014 is er (zonder overleg met omwonenden) een nieuwe startmethode ingevoerd: de NADP2 startmethode. Daardoor blijven de vliegtuigen na de start veel langer laag vliegen. En dat merken we in Uithoorn, maar ook verder weg in bijvoorbeeld Baarn. Dit laagvliegen is door de luchtvaartsector verkocht als 'Minder Hinder voor de omgeving'. Dit is echter een pertinente leugen: Het voordeel is minder kerosine verbruik en minder slijtage aan de vliegtuigmotoren, dus kostenbesparing voor de Airlines. Omwonenden die dicht bij Schiphol wonen of nabij een vlieggoot wonen zijn extra belast met geluid. Alle verzoeken om weer terug te gaan naar NADP1 zijn door de luchtvaartsector afgewezen. 13-05-2024 22:40
10-05-24 03:00 2435 Zevenhoven Geluid Rond 03:00 wakker, niet direct een vliegtuig gehoord, maar rond die tijd vloog SIA7395 in deze buurt!!!! Las in het handhavingsrapport van ILT het volgende over emissies: Voor Schiphol gelden grenswaarden voor de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen door vliegtuigen (emissies). Het gaat hierbij om relatieve normen voor koolmonoxide (CO), stikstofoxiden (NOx), vluchtige organische stoffen (VOS), zwaveldioxide (SO2) en fijnstof (PM10). De grenswaarden voor de berekende uitstoot van de genoemde emissies zijn in gebruiksjaar 2023 niet overschreden en nagenoeg gelijk gebleven aan de uitstoot in gebruiksjaar 2022. Het aantal vluchten is toegenomen, toch is de berekende uitstoot gelijk gebleven. Ook het percentage NADP-2 starts is toegenomen, dus is de uitstoot dan toch meer over de omwonenden uitgestrooid?????? 10-05-2024 16:23
09-05-24 15:00 2435 Zevenhoven Geluid GROOT VLIEGFEEST!!!!!!!! TRANSPONDER UIT EN GAAN!!!!!!! Constant over dezelfde huizen ongeacht van welke baan. NADP-2 LIJKT NIX ANDERS DAN VLIEGHERRIE TE VERSPREIDEN EN DE ZEER ZORGWEKKENDE STOFFEN OM SCHIPHOL TE ONTZIEN!!!!!!!!!!!!!!!! HET VONNIS IS BIJNA 2 MAANDEN OUD, DE HERRIE ALLEEN MAAR TOEGENOMEN!!!!!!!!!! 09-05-2024 15:05
07-05-24 21:45 2435 Zevenhoven Geluid AL WEER UREN EEN ZEER VERVELENDE SUIZENDE GELUIDSWOLK VAN STARTERS EN LANDERS. TERWIJL IK DIT BINNEN TYPE HOOR IK DAT GELUID NOG STEEDS!!!! ALLEEN IETS ZACHTER, WAT IS DIT TOCH?? BOVEN 3000m en al half Noord-Holland, Amsterdam en Amstelveen en ……. En Zevenhoven, Noorden, etc. overgevlogen EN DAN TOCH!!!!! Of is dat het effect van NADP2, dat ze overal stijgen? Of vliegen ze te snel? Te snel achter elkaar? ECHT ZO IRRITANT!!!!!! 07-05-2024 21:52
05-05-24 10:20 2435 Zevenhoven Geluid nieuwe STARTPROCEDURE NADP EXTREME speciaal voor KLM119 op 907m laagte en gigantische herrie makend bij het stijgen 80db. Dit alles op 15km van Schiphol!!!!! En vervolgens over het meest kwetsbare deel van het natura2000 gebied in Noorden te vliegen dat 600m verderop ligt!!! ZO NIET NORMAAL!!!!!! 05-05-2024 19:03
24-02-24 07:40 3403 IJsselstein Geluid je gaat slapen met vliegtuiggebulder en je wordt er op een weekend dag om 0700 mee gewekt. En dat op 50 km van die terreurcel.... Halveren dat Schiphol. En gewoon weer hoog vliegen en de overlast spreiden. Stoppen met NADP2 dus. En geeeeeeennnn vierde aanvliegroute om Schiphol sneaky nog verder te laten groeien 24-02-2024 07:43
21-02-24 17:37 3453 De Meern Geluid @Nieuwegein, Ook hier zitten we in de rij van stijgers richting zuid met veel kabaal. Waarom de ene wel veel lawaai maakt en de andere niet? Komt door de "nieuwe" manier van opstijgen! Vanaf de eerste meters gaat het volgas en vervolgens neemt men gas terug om de bewoners dichtbij Schiphol te sparen. Daarna wanneer 1800/2000m is bereikt gaat het VOLGAS schuin omhoog met de motoren op onze huizen gericht! Google maar eens : nadp2 start . Kijk vooral naar de afbeeldingen en dan wordt het vast duidelijk...jammer genoeg. 21-02-2024 17:40
19-02-24 01:24 3742 Baarn Geluid NADP2= langer laag vliegen. Hier hebben steeds meer mensen ver van Schiphol wonend last van. Hier in Baarn, maar ook Amersfoort, Barneveld, Ede etc. Ik zou graag zien dat de NDAP2 i.h.k.v. de toenemende geluidsoverlast in de omtrek van 50 km rondom Schiphol wordt onderzocht. Het aantal vliegtuigen is sinds het gebruik toegenomen en zou wat mij betreft i.v.m. toename opnieuw onder de loep worden genomen. Voor 2020 hier geen overlast ervaren, maar sindsdien doordat de luchtverkeersleiding met een nieuw navigatiesysteem de vliegtuigen meer en over dezelfde route (herriegoot) deze NDAP2 te gebruiken is het hier vaak een en al herrie. Hieronder een uitleg over wat NDAP2 betekent. Het vliegverkeer dat vanaf Schiphol vertrekt maakt voornamelijk gebruik van de geluidsarme startprocedure NADP2, die sinds 2014 bij de meeste luchtvaartmaatschappijen de voorkeur heeft. Hierbij maakt het vliegtuig eerst snelheid en gaat daarbij geleidelijk steeds hoger vliegen. Doordat het vliegtuig sneller vliegt, kunnen de vleugelkleppen eerder worden ingetrokken. Dankzij deze procedure kan het vliegtuig sneller op grotere hoogte vliegen en veroorzaakt het minder hinder in grote gebieden rondom Schiphol. Op verzoek van omwonenden en het Regioforum van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) is bekeken of de eerder gebruikte startprocedure NADP1 weer de voorkeur zou moeten krijgen, omdat deze mogelijk minder hinder in gebieden onder de vliegroutes dichtbij Schiphol oplevert. Bij deze vliegprocedure stijgt het vliegtuig sneller, maar vliegt het langzamer. Het duurt bij deze procedure langer voordat het vliegtuig kan versnellen, de vleugelkleppen in kan trekken en hoger kan vliegen. Effect(en) De gebruikte startprocedure NADP2 levert in grote gebieden rondom de luchthaven minder hinder op. Bovendien bespaart deze procedure brandstof, wat scheelt in de uitstoot van CO2, NOx en fijnstof. De eerder gebruikte startprocedure NADP1 is op enkele plaatsen recht onder de vliegroutes dichtbij de luchthaven gunstiger qua geluidsniveau, maar levert per saldo in grotere gebieden rondom Schiphol juist meer geluid op. Ook wordt hiermee meer brandstof verbruikt en meer uitstoot veroorzaakt. Deze maatregel is niet gerealiseerd omdat de startprocedure NADP1 meer hinder over een groter gebied rondom Schiphol veroorzaakt. Wel realiseren we ons dat de gebruikte startprocedure NADP2 op enkele plaatsen recht onder de vliegroutes dichtbij de luchthaven juist meer geluid veroorzaakt. (Bron: https://minderhinderschiphol.nl/maatregelen/niet-gerealiseerd/wijzigen-geluidsarme-startprocedure-nadp2/) 19-02-2024 01:43
18-02-24 22:08 3453 De Meern Geluid NADP2 startprocedure, waarbij vliegtuigen langer laag blijven vliegen! Dank u wel Loosdrecht voor deze info. Nu begint het me duidelijk te worden waarom het sinds een tijdje steeds erger is geworden qua lawaai!!! 18-02-2024 22:11
18-02-24 21:50 1231 Loosdrecht Geluid Eem 747 van korean air cargo komt met veel herrie op 7000voet over bij Hilversum ⛔️stop het toelaten van oude vervuilende herriebakken! ⛔️stop me.de NADP2 startprocedure, waarbij vliegtuigen langer laag blijven vliegen! 18-02-2024 21:53
11-02-24 16:45 2435 Zevenhoven Geluid Lawaaiige starter: volgens Donderdorp vloog er op dat tijdstip geen toestel?!?! Dacht dat het in de lucht even pauze was en ging naar buiten, helaas de ene na de andere. 17:49 gejank van TRA5951 op maar 1294m en dat is heel erg storend. Op de Poelweg in De Kwakel gaat zo’n toestel op 524m over. Met dank aan NADP2. ECHT NIET NORMAAL!!!! MENSONTEREND 🤬🤬🤬🤬 Onder het mom van CO2 besparing en veiligheid. Het zal wel te doen zijn om het op Schiphol wat rustiger te laten zijn en minder uitstoot, de omwonenden mogen naar adem happen. 11-02-2024 18:05
28-01-24 12:06 2435 Zevenhoven Geluid 747 CLX315X vanaf de Aalsmeerbaan, bocht pal over het huis en dan naar het oosten vliegen. Extra geluidsoverlast van het alsnog scherp stijgen als gevolg van NADP2 en onnodig die vervelende bocht! 28-01-2024 17:59
25-01-24 17:52 1423 Uithoorn Anders Weer uitstel. We worden zo aan het lijntje gehouden, in de maling genomen. Ongekend, dit overstijgt de toeslagenaffaire en Groningen, het lijkt wel een experiment dat Harbers en zijn ministerie, met de omwonenden van Schiphol uitvoert: hoe lang pikken mensen dit. “U krijgt minder hinder, o nee, toch meer, maar het is wel minder op papier dan, want we rekken de grenswaarden op, in 2023 wordt het echt minder, correctie 2024, komt door de EU, ligt niet aan mij, maar nu dus -misschien- 2025. Even geduld nog. En u mag een zienswijze indienen, maar daar doen we niks mee want alles is al geritseld door de vlieglobby, en by the way, ze gaan ook nog lager vliegen want KLM heeft een plan ingediend dat NADP2 zuiniger is, voor KLM dan, en het wordt ook stiller, alleen hoort u dat niet, maar mevrouw KLM Rintel zegt het, 50% minder geluid, ja ik weet wel dat dat niet klopt, dat u er niets aan heeft, helemaal niet als u onder zo’n waanzinnige herriegoot woont. Daar vliegen ze trouwens veel sneller achter elkaar, kan door nieuwe technieken, nieuwe startmethodes, lekker efficiënt. U wordt er ziek van? Kanker? Astma? Stress? Hartziekte? U slaapt niet? Zorgen om uw kinderen? Ja, weet ik, heeft u al vaker gemeld. De WHO richtlijnen zijn mij bekend, maar we gaan het onderzoeken, kost wel tijd, veel tijd, fijnstof, ja vliegtuigen vliegen, dat zijn geen fabrieken, dus die regels gelden niet voor vliegtuigen. Nee, u kunt geen bezwaar maken, nee, rechtsgelijkheid geldt niet voor omwonenden van Schiphol. Heeft u al een zak met geld uit het Schipholfonds aangevraagd voor een nieuwe rotonde? Een wipkip? Verbetert uw leefomgeving enorm. Doen hoor“ 25-01-2024 18:06
11-10-23 06:45 1431 Aalsmeer Geluid Nog steeds extra en onnodige overlast door NADP2 start procedure, vliegtuigen komen hierdoor erg laag met veel herrie over. In GJ2022 68,8 % 800ft versie, 22,1 % 1000ft en maar 9,1 % de minst luidruchtige 1500 ft versie. 11-10-2023 14:12
16-09-23 09:53 1421 Uithoorn Geluid Dit blijft toch geniaal. Wind komt uit het oosten, volgens iedere willekeurige weerapp uit het noord-oosten, en toch wordt er gestart vanaf de Kaagbaan en Aalsmeerbaan. Wie gelooft er nog iets van het beleid van SchipHEL? Vooral de Kaagbaan is toch geniaal!? Hoe dan? Leg het mij nou eens uit. Ik ben echt het spoor bijster. Met het beleid van “ de starten en dalen altijd tegen de wind in” my ass. Iedereen gaat toch ondertussen wel patronen zien, waar de wind helemaal geen rol speelt. ALTIJD starten vanaf de Aalsmeerbaan i.c.m. de Kaagbaan voor piekmomenten en altijd landen op de Zwanenburgbaan met op piekmomenten de Polderbaan en de nachten starten en dalen vanaf de Kaag- en Polderbaan. Ze hebben volledig maling aan het vier-banen-principe en zo min mogelijk starten vanaf de niet-preferente banen. En verwacht ook niet dat de NADP2 startprocedure wordt aangepast, hierdoor kunnen de ze vliegtuigen snel de lucht in pompen. Dit houdt tevens het laagvliegen bij landen in stand omdat bij laag starten er ook laag gedaald moet worden. Ze moeten er tenslotte onderdoor, die dalers. Dus iedereen aan de Noordzijde van SchipHEL. Keep on dreaming. De hel die blijft voor jullie. Dalers blijven laag overkomen zolang de NADP2 procedure bestaat. Sterkte allemaal weer vandaag aan de noord en zuidzijde van SchipHEL. 16-09-2023 10:04
09-09-23 17:38 1431 Aalsmeer Geluid Stoppen met NADP2 en starts van de intersecties. Onnodig laag over woonwijken dichtbij het eind van de startbaan Aalsmeer Oost en Stommeer 1,5 à 2 km Uithoorn Legmeer West 4,5 à 5 km Voor de LAmax footprints en vliegprofielen e.d. kijk op: https://www.luchtvaartmilieu.nl/Appendices/ 09-09-2023 17:45
09-09-23 17:24 1431 Aalsmeer Geluid Ref. Uithoorn: KLM zeer laag over Koninklijke Laagvlieg Maatschappij! Enorme geluidsoverlast en herrie. Valt op dat KLM altijd heel laag over woongebied vliegt! dikke duim! KLM hanteert voor de omwonenden ongunstige NADP2 varianten 800ft of 1000ft. Dit alleen met economische redenen zoals minder slijtage aan de motoren e.d. ( langere onderhoudsintervallen) en brandstofbesparing. Ook vertrekken de (K)NLM toestellen als t maar even kan van de intersecties ipv naar de kop van de Aalsmeerbaan te gaan. Dikke vinger richting de omwonenden dus. 09-09-2023 17:33
31-08-23 21:14 1432 Aalsmeer Anders Terwijl de Aalsmeerbaan nog steeds de ene na de andere tergende starter lanceert over onze hoofden maak ik de balans op van de maand augustus: Vliegherrie.nl kreeg er 267 meldende huishoudens en 15.058 meldingen bij. Daarmee passeerden we respectievelijk de 9000 melders en 250.000 berichten. Ook werd weer eens duidelijk dat we het van de overheid niet hoeven te verwachten (zie artikel SW over draai ORS en de opstelling van I&W op deze site). In een reactie onder het bericht stond de link naar dit artikel. Een deel ervan is voor u hier gekopieerd en geplakt, voor de plaats 'Uithoorn' kunnen we allemaal onze woonplaats, voor 'Aalsmeerbaan' onze overlast gevende baan invullen: "De gemeenteraad van Uithoorn heeft zich in een brief naar de landelijke partijen zeer kritisch opgesteld richting Schiphol. Volgens de partijen, verenigd in de raadswerkgroep Schiphol, moet het roer om. “Want genoeg is genoeg,” stellen de partijen. Veel Uithoornaars vinden dat het de laatste jaren de spuigaten uitloopt met de overlast van Schiphol. Vooral het toegenomen gebruik van de Aalsmeerbaan zorgt hiervoor. Tussen 2009 en 2019 is het aantal starts vanaf deze baan bijna verdubbeld wordt gesteld in de brief. Bovendien is het geluidsniveau onder de vliegroute nog hoger geworden, door de nieuwe startmethode (NADP2) waarbij lager gevlogen wordt. “Willen we een verbetering van de leefkwaliteit van Uithoorn realiseren en de scheefgroei herstellen,” zegt Els Gasseling (PvdA), “dan moet het gebruik van de Aalsmeerbaan drastisch omlaag. De krimp moet daarom in eerste instantie op deze baan plaatsvinden.” ... Krimp is, volgens Herman Bezuijen van Gemeentebelangen, de enige oplossing om op korte én lange termijn de leefkwaliteit in Uithoorn te verbeteren. “De verstoorde balans tussen Schiphol en haar omgeving moet dringend worden hersteld,’ stelt hij. “Want de overlast is onevenredig groot geworden. Gelukkig heeft ons standpunt maatschappelijk draagvlak en heeft het kabinet vorig jaar besloten tot krimp. Daar zijn we heel blij mee en we hopen dat een volgend kabinet hier voortvarend mee aan de slag gaat.” Ook Judith Beuse van DUS! (D66 en Groenlinks) benadrukt de noodzaak tot krimp. ‘Inwoners maken zich zorgen om hun gezondheid en wonen daardoor minder prettig in Uithoorn en De Kwakel. Dat zijn duidelijke alarmbellen. Er is dus echt actie nodig!” ... Nienke Hoogenstraaten (CDA) vult aan: “Inwoners van onze gemeente ervaren nauwelijks meer momenten van rust. Door de extra starts op de Aalsmeerbaan, maar ook doordat de geluidsoverlast de laatste jaren vroeger begint en langer doorgaat. Dat betekent extra geluid op momenten dat veel inwoners van Uithoorn en De Kwakel nog slapen of juist naar bed gaan. Dit schaadt de nachtrust, vooral van onze kinderen. Déze zomer was de dagelijkse overlast door honderden startende vliegtuigen over Uithoorn nog meer merkbaar. Wij vinden dan ook dat iedere maatregel rond Schiphol moet bijdragen aan het verminderen van de overlast in de zwaarbelaste Zuidoosthoek, de regio onder de uitvliegroute van de Aalsmeerbaan.” @Sorry voor deze lange melding. Het was deze maand en vandaag weer verschrikkelijk. Morgen mogen we weer. 31-08-2023 21:28
06-08-23 12:37 1082 Amsterdam Geluid Nu al een reactie van BAS op onze vraag hoe het kan dat in Buitenveldert en Amstelveen meer overlast wordt ervaren van startend vliegverkeer Zwanenburgbaan richting het zuiden. "Uit onze data is gebleken dat toestellen de afgelopen jaren niet lager zijn gaan vliegen. De hoogte waarop toestellen overkomen is redelijk constant gebleven. Het startgewicht van een toestel heeft natuurlijk wel invloed op de hoogte waarop toestellen overkomen, bijvoorbeeld een B777 naar Kaapstad vliegt lager dan een B737 naar Milaan. De enige reden die mogelijk te maken heeft is dat in 2014 de startprocedure veranderd is. Voor 2014 gebruikte Schiphol te NADP1 starttechniek en na 2014 zijn ze overgegaan op de NADP2 starttechniek. Hierbij maakt het vliegtuig eerst snelheid en gaat daarbij geleidelijk steeds hoger vliegen. Doordat het vliegtuig sneller vliegt, kunnen de vleugelkleppen (flaps) eerder worden ingetrokken. Dankzij deze procedure kan het vliegtuig sneller op grotere hoogte vliegen en veroorzaakt het minder hinder in grote gebieden rondom Schiphol. Bovendien bespaart deze procedure brandstof, wat scheelt in de uitstoot van CO2, NOx en fijnstof. De eerder gebruikte startprocedure NADP1 is op enkele plaatsen recht onder de vliegroutes dichtbij de luchthaven gunstiger qua geluidsniveau, maar levert per saldo in grotere gebieden rondom Schiphol juist meer geluid op. Ook wordt hiermee meer brandstof verbruikt en meer uitstoot veroorzaakt." Lastig om dit te geloven, want dan zouden we al sinds 2014 dezelfde overlast moeten hebben en dat is volgens ons toch echt niet het geval. Het is echt iets van de laatste periode. 06-08-2023 12:43
11-07-23 14:31 1423 Uithoorn Geluid En daar komen ze weer. Halve startbaan gebruiken om nog lager over woonwijken van Uithoorn te vliegen dan ze al doen door dat smerige NADP2 Wie stopt deze hel? Iedere minuut. De een is nog niet weg een de volgende komt er aan. 11-07-2023 14:33

Pagina's