26-11-24 | 14:00 | 2871 | Schoonhoven | Geluid | Vandaag in Schoonhoven, hevige overlast van helikopter(s), maar ook startende vliegtuigen!!! Jaren geleden heel af en toe een hoog toestel, en dit op ca. 50km van Schiphol. Komt dit allemaal door NADP2???? | | 01-12-2024 12:28 |
04-08-24 | 18:02 | 2435 | Zevenhoven | Geluid | Sinds 18:02 komen er weer toestellen van de Kaagbaan! 18:18 = 10 Toestellen in een kwartier!!!!!
Schiphol moet werknemers beter beschermen tegen kankerverwekkende uitstoot!! Volgens ILT is de uitstoot in 2023 ten opzichte van 2022 gelijk gebleven, terwijl er toch meer toestellen vertrokken!! Door NADP-2 wordt hoogte gemaakt (accelereren) op grotere afstand van Schiphol!!!! En inmiddels start 85% op deze manier!!!!!!!!
Medewerkers betere bescherming ten koste van omwonenden!!!!! En maar propageren dat er schonere en stillere toestellen zijn!!!!!! Dat stille klopt ook al niet. 10db ergere herrie verder van Schiphol!!!!!!! SOS 🆘 🆘 !!!!!!!! | | 04-08-2024 18:26 |
15-07-24 | 15:00 | 2435 | Zevenhoven | Geluid | KLM91J,
Boven het natura2000 gebied wordt flink gas gegeven= zoveel herrie en uitstoot. 15:03
KLM93Z, 15:05 TRA17J extreme herrie, vliegt heel laag.
15:13 KLM45R,
15:19 AFR89JR.
Volgens Rapport ILT over 2023 is de uitstoot op Schiphol gelijk gebleven aan 2022, terwijl er veel meer vliegtuigen zijn vertrokken!! Dat lage starten (NADP2) en verder van Schiphol accelereren betekent dat er meer fijnstof en uitstoot ZeerZorgwekkendeStoffen over de omwonenden en de omgeving worden uitgestrooid. En daar wordt niet gemeten!!!!
Er ligt hier ook helemaal geen route! In het verleden heeft Schiphol, de Gemeente Nieuwkoop om toestemming gevraagd om de route vanaf de Kwakel naar Nieuwkoop met een kilometer naar het oosten te verleggen, maar dat is afgewezen en toch wordt die route gebruikt!
Daarnaast wordt die illegale route ook gebruikt om naar het zuiden/zuidoosten te vliegen!!!! | | 15-07-2024 20:10 |
15-07-24 | 09:54 | 1423 | Uithoorn | Geluid | De eerste mooie zomerdag in juli, maar lekker in de tuin zitten is er natuurlijk weer niet bij, want vanaf de Aalsmeerbaan vertrekken er weer iedere minuut vliegtuigen die op 500 m hoogte over Uithoorn en De Kwakel razen, met ‘dank’ aan de startprocedure NADP2, die ervoor zorgt dat vliegtuigen onder een hoek van slechts 5 graden mogen ‘opstijgen’ in plaats van 30. Zo lang mogelijk zo laag mogelijk vliegen om brandstof te besparen. Wat een gotspe! Een liter kerosine kost slechts 40 eurocent (!) en daar wordt dan niet eens belasting over betaald! Alleen maar geld verdienen ten koste van de gezondheid van burgers, daar gaat het de vliegtuigindustrie (en Schiphol) om. | | 15-07-2024 10:06 |
28-05-24 | 17:33 | 1423 | Uithoorn | Geluid | Vanaf 17.00 gaat Schiphol weer helemaal los met een onafgebroken stroom van laagvliegende toestellen vanaf de Aalsmeerbaan (waarom zou je bij een zuidwesten wind de Kaagbaan gebruiken? Zonde van het nieuwe asfalt). In een half uur tijd al 28 (!) toestellen geteld. Waarschijnlijk zit de werkdag erop voor al die piloten van Vertigo Airlines en NADP2 Air… | | 28-05-2024 17:38 |
13-05-24 | 22:26 | 1423 | Uithoorn | Anders | @12-05-24 14:24. 1423. Uithoorn Dat laagvliegen na de start waar u het over heeft klopt. Sinds 2014 is er (zonder overleg met omwonenden) een nieuwe startmethode ingevoerd: de NADP2 startmethode. Daardoor blijven de vliegtuigen na de start veel langer laag vliegen. En dat merken we in Uithoorn, maar ook verder weg in bijvoorbeeld Baarn. Dit laagvliegen is door de luchtvaartsector verkocht als 'Minder Hinder voor de omgeving'. Dit is echter een pertinente leugen: Het voordeel is minder kerosine verbruik en minder slijtage aan de vliegtuigmotoren, dus kostenbesparing voor de Airlines. Omwonenden die dicht bij Schiphol wonen of nabij een vlieggoot wonen zijn extra belast met geluid. Alle verzoeken om weer terug te gaan naar NADP1 zijn door de luchtvaartsector afgewezen. | | 13-05-2024 22:40 |
10-05-24 | 03:00 | 2435 | Zevenhoven | Geluid | Rond 03:00 wakker, niet direct een vliegtuig gehoord, maar rond die tijd vloog SIA7395 in deze buurt!!!! Las in het handhavingsrapport van ILT het volgende over emissies: Voor Schiphol gelden grenswaarden voor de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen door vliegtuigen (emissies). Het gaat hierbij om relatieve normen voor koolmonoxide (CO), stikstofoxiden (NOx), vluchtige organische stoffen (VOS), zwaveldioxide (SO2) en fijnstof (PM10). De grenswaarden voor de berekende uitstoot van de genoemde emissies zijn in gebruiksjaar 2023 niet overschreden en nagenoeg gelijk gebleven aan de uitstoot in gebruiksjaar 2022. Het aantal vluchten is toegenomen, toch is de berekende uitstoot gelijk gebleven.
Ook het percentage NADP-2 starts is toegenomen, dus is de uitstoot dan toch meer over de omwonenden uitgestrooid?????? | | 10-05-2024 16:23 |
09-05-24 | 15:00 | 2435 | Zevenhoven | Geluid | GROOT VLIEGFEEST!!!!!!!! TRANSPONDER UIT EN GAAN!!!!!!! Constant over dezelfde huizen ongeacht van welke baan. NADP-2 LIJKT NIX ANDERS DAN VLIEGHERRIE TE VERSPREIDEN EN DE ZEER ZORGWEKKENDE STOFFEN OM SCHIPHOL TE ONTZIEN!!!!!!!!!!!!!!!! HET VONNIS IS BIJNA 2 MAANDEN OUD, DE HERRIE ALLEEN MAAR TOEGENOMEN!!!!!!!!!! | | 09-05-2024 15:05 |
07-05-24 | 21:45 | 2435 | Zevenhoven | Geluid | AL WEER UREN EEN ZEER VERVELENDE SUIZENDE GELUIDSWOLK VAN STARTERS EN LANDERS. TERWIJL IK DIT BINNEN TYPE HOOR IK DAT GELUID NOG STEEDS!!!! ALLEEN IETS ZACHTER, WAT IS DIT TOCH?? BOVEN 3000m en al half Noord-Holland, Amsterdam en Amstelveen en ……. En Zevenhoven, Noorden, etc. overgevlogen EN DAN TOCH!!!!! Of is dat het effect van NADP2, dat ze overal stijgen? Of vliegen ze te snel? Te snel achter elkaar? ECHT ZO IRRITANT!!!!!! | | 07-05-2024 21:52 |
05-05-24 | 10:20 | 2435 | Zevenhoven | Geluid | nieuwe STARTPROCEDURE NADP EXTREME speciaal voor KLM119 op 907m laagte en gigantische herrie makend bij het stijgen 80db. Dit alles op 15km van Schiphol!!!!! En vervolgens over het meest kwetsbare deel van het natura2000 gebied in Noorden te vliegen dat 600m verderop ligt!!! ZO NIET NORMAAL!!!!!! | | 05-05-2024 19:03 |
24-02-24 | 07:40 | 3403 | IJsselstein | Geluid | je gaat slapen met vliegtuiggebulder en je wordt er op een weekend dag om 0700 mee gewekt. En dat op 50 km van die terreurcel.... Halveren dat Schiphol. En gewoon weer hoog vliegen en de overlast spreiden. Stoppen met NADP2 dus. En geeeeeeennnn vierde aanvliegroute om Schiphol sneaky nog verder te laten groeien | | 24-02-2024 07:43 |
21-02-24 | 17:37 | 3453 | De Meern | Geluid | @Nieuwegein, Ook hier zitten we in de rij van stijgers richting zuid met veel kabaal.
Waarom de ene wel veel lawaai maakt en de andere niet? Komt door de "nieuwe" manier van opstijgen!
Vanaf de eerste meters gaat het volgas en vervolgens neemt men gas terug om de bewoners dichtbij Schiphol te sparen. Daarna wanneer 1800/2000m is bereikt gaat het VOLGAS schuin omhoog met de motoren op onze huizen gericht!
Google maar eens : nadp2 start . Kijk vooral naar de afbeeldingen en dan wordt het vast duidelijk...jammer genoeg. | | 21-02-2024 17:40 |
19-02-24 | 01:24 | 3742 | Baarn | Geluid | NADP2= langer laag vliegen. Hier hebben steeds meer mensen ver van Schiphol wonend last van. Hier in Baarn, maar ook Amersfoort, Barneveld, Ede etc. Ik zou graag zien dat de NDAP2 i.h.k.v. de toenemende geluidsoverlast in de omtrek van 50 km rondom Schiphol wordt onderzocht. Het aantal vliegtuigen is sinds het gebruik toegenomen en zou wat mij betreft i.v.m. toename opnieuw onder de loep worden genomen. Voor 2020 hier geen overlast ervaren, maar sindsdien doordat de luchtverkeersleiding met een nieuw navigatiesysteem de vliegtuigen meer en over dezelfde route (herriegoot) deze NDAP2 te gebruiken is het hier vaak een en al herrie. Hieronder een uitleg over wat NDAP2 betekent.
Het vliegverkeer dat vanaf Schiphol vertrekt maakt voornamelijk gebruik van de geluidsarme startprocedure NADP2, die sinds 2014 bij de meeste luchtvaartmaatschappijen de voorkeur heeft. Hierbij maakt het vliegtuig eerst snelheid en gaat daarbij geleidelijk steeds hoger vliegen. Doordat het vliegtuig sneller vliegt, kunnen de vleugelkleppen eerder worden ingetrokken. Dankzij deze procedure kan het vliegtuig sneller op grotere hoogte vliegen en veroorzaakt het minder hinder in grote gebieden rondom Schiphol.
Op verzoek van omwonenden en het Regioforum van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) is bekeken of de eerder gebruikte startprocedure NADP1 weer de voorkeur zou moeten krijgen, omdat deze mogelijk minder hinder in gebieden onder de vliegroutes dichtbij Schiphol oplevert. Bij deze vliegprocedure stijgt het vliegtuig sneller, maar vliegt het langzamer. Het duurt bij deze procedure langer voordat het vliegtuig kan versnellen, de vleugelkleppen in kan trekken en hoger kan vliegen.
Effect(en)
De gebruikte startprocedure NADP2 levert in grote gebieden rondom de luchthaven minder hinder op. Bovendien bespaart deze procedure brandstof, wat scheelt in de uitstoot van CO2, NOx en fijnstof. De eerder gebruikte startprocedure NADP1 is op enkele plaatsen recht onder de vliegroutes dichtbij de luchthaven gunstiger qua geluidsniveau, maar levert per saldo in grotere gebieden rondom Schiphol juist meer geluid op. Ook wordt hiermee meer brandstof verbruikt en meer uitstoot veroorzaakt.
Deze maatregel is niet gerealiseerd omdat de startprocedure NADP1 meer hinder over een groter gebied rondom Schiphol veroorzaakt. Wel realiseren we ons dat de gebruikte startprocedure NADP2 op enkele plaatsen recht onder de vliegroutes dichtbij de luchthaven juist meer geluid veroorzaakt. (Bron: https://minderhinderschiphol.nl/maatregelen/niet-gerealiseerd/wijzigen-geluidsarme-startprocedure-nadp2/) | | 19-02-2024 01:43 |
18-02-24 | 22:08 | 3453 | De Meern | Geluid | NADP2 startprocedure, waarbij vliegtuigen langer laag blijven vliegen!
Dank u wel Loosdrecht voor deze info.
Nu begint het me duidelijk te worden waarom het sinds een tijdje steeds erger is geworden qua lawaai!!! | | 18-02-2024 22:11 |
18-02-24 | 21:50 | 1231 | Loosdrecht | Geluid | Eem 747 van korean air cargo komt met veel herrie op 7000voet over bij Hilversum
⛔️stop het toelaten van oude vervuilende herriebakken!
⛔️stop me.de NADP2 startprocedure, waarbij vliegtuigen langer laag blijven vliegen! | | 18-02-2024 21:53 |
11-02-24 | 16:45 | 2435 | Zevenhoven | Geluid | Lawaaiige starter: volgens Donderdorp vloog er op dat tijdstip geen toestel?!?! Dacht dat het in de lucht even pauze was en ging naar buiten, helaas de ene na de andere.
17:49 gejank van TRA5951 op maar 1294m en dat is heel erg storend. Op de Poelweg in De Kwakel gaat zo’n toestel op 524m over. Met dank aan NADP2. ECHT NIET NORMAAL!!!! MENSONTEREND 🤬🤬🤬🤬 Onder het mom van CO2 besparing en veiligheid. Het zal wel te doen zijn om het op Schiphol wat rustiger te laten zijn en minder uitstoot, de omwonenden mogen naar adem happen. | | 11-02-2024 18:05 |
28-01-24 | 12:06 | 2435 | Zevenhoven | Geluid | 747 CLX315X vanaf de Aalsmeerbaan, bocht pal over het huis en dan naar het oosten vliegen. Extra geluidsoverlast van het alsnog scherp stijgen als gevolg van NADP2 en onnodig die vervelende bocht! | | 28-01-2024 17:59 |
25-01-24 | 17:52 | 1423 | Uithoorn | Anders | Weer uitstel. We worden zo aan het lijntje gehouden, in de maling genomen. Ongekend, dit overstijgt de toeslagenaffaire en Groningen, het lijkt wel een experiment dat Harbers en zijn ministerie, met de omwonenden van Schiphol uitvoert: hoe lang pikken mensen dit. “U krijgt minder hinder, o nee, toch meer, maar het is wel minder op papier dan, want we rekken de grenswaarden op, in 2023 wordt het echt minder, correctie 2024, komt door de EU, ligt niet aan mij, maar nu dus -misschien- 2025. Even geduld nog. En u mag een zienswijze indienen, maar daar doen we niks mee want alles is al geritseld door de vlieglobby, en by the way, ze gaan ook nog lager vliegen want KLM heeft een plan ingediend dat NADP2 zuiniger is, voor KLM dan, en het wordt ook stiller, alleen hoort u dat niet, maar mevrouw KLM Rintel zegt het, 50% minder geluid, ja ik weet wel dat dat niet klopt, dat u er niets aan heeft, helemaal niet als u onder zo’n waanzinnige herriegoot woont. Daar vliegen ze trouwens veel sneller achter elkaar, kan door nieuwe technieken, nieuwe startmethodes, lekker efficiënt. U wordt er ziek van? Kanker? Astma? Stress? Hartziekte? U slaapt niet? Zorgen om uw kinderen? Ja, weet ik, heeft u al vaker gemeld. De WHO richtlijnen zijn mij bekend, maar we gaan het onderzoeken, kost wel tijd, veel tijd, fijnstof, ja vliegtuigen vliegen, dat zijn geen fabrieken, dus die regels gelden niet voor vliegtuigen. Nee, u kunt geen bezwaar maken, nee, rechtsgelijkheid geldt niet voor omwonenden van Schiphol. Heeft u al een zak met geld uit het Schipholfonds aangevraagd voor een nieuwe rotonde? Een wipkip? Verbetert uw leefomgeving enorm. Doen hoor“ | | 25-01-2024 18:06 |
11-10-23 | 06:45 | 1431 | Aalsmeer | Geluid | Nog steeds extra en onnodige overlast door NADP2 start procedure, vliegtuigen komen hierdoor erg laag met veel herrie over.
In GJ2022 68,8 % 800ft versie, 22,1 % 1000ft en maar 9,1 % de minst luidruchtige 1500 ft versie. | | 11-10-2023 14:12 |
16-09-23 | 09:53 | 1421 | Uithoorn | Geluid | Dit blijft toch geniaal. Wind komt uit het oosten, volgens iedere willekeurige weerapp uit het noord-oosten, en toch wordt er gestart vanaf de Kaagbaan en Aalsmeerbaan. Wie gelooft er nog iets van het beleid van SchipHEL?
Vooral de Kaagbaan is toch geniaal!? Hoe dan? Leg het mij nou eens uit. Ik ben echt het spoor bijster. Met het beleid van “ de starten en dalen altijd tegen de wind in” my ass.
Iedereen gaat toch ondertussen wel patronen zien, waar de wind helemaal geen rol speelt. ALTIJD starten vanaf de Aalsmeerbaan i.c.m. de Kaagbaan voor piekmomenten en altijd landen op de Zwanenburgbaan met op piekmomenten de Polderbaan en de nachten starten en dalen vanaf de Kaag- en Polderbaan. Ze hebben volledig maling aan het vier-banen-principe en zo min mogelijk starten vanaf de niet-preferente banen.
En verwacht ook niet dat de NADP2 startprocedure wordt aangepast, hierdoor kunnen de ze vliegtuigen snel de lucht in pompen. Dit houdt tevens het laagvliegen bij landen in stand omdat bij laag starten er ook laag gedaald moet worden. Ze moeten er tenslotte onderdoor, die dalers. Dus iedereen aan de Noordzijde van SchipHEL. Keep on dreaming. De hel die blijft voor jullie. Dalers blijven laag overkomen zolang de NADP2 procedure bestaat.
Sterkte allemaal weer vandaag aan de noord en zuidzijde van SchipHEL. | | 16-09-2023 10:04 |