Datum en tijdstip start overlast
maandag 19 februari 2024 - 01:24
Oorzaak
Geluid
Postcode
3742
Woonplaats
Baarn
Omschrijving melding
NADP2= langer laag vliegen. Hier hebben steeds meer mensen ver van Schiphol wonend last van. Hier in Baarn, maar ook Amersfoort, Barneveld, Ede etc. Ik zou graag zien dat de NDAP2 i.h.k.v. de toenemende geluidsoverlast in de omtrek van 50 km rondom Schiphol wordt onderzocht. Het aantal vliegtuigen is sinds het gebruik toegenomen en zou wat mij betreft i.v.m. toename opnieuw onder de loep worden genomen. Voor 2020 hier geen overlast ervaren, maar sindsdien doordat de luchtverkeersleiding met een nieuw navigatiesysteem de vliegtuigen meer en over dezelfde route (herriegoot) deze NDAP2 te gebruiken is het hier vaak een en al herrie. Hieronder een uitleg over wat NDAP2 betekent.
Het vliegverkeer dat vanaf Schiphol vertrekt maakt voornamelijk gebruik van de geluidsarme startprocedure NADP2, die sinds 2014 bij de meeste luchtvaartmaatschappijen de voorkeur heeft. Hierbij maakt het vliegtuig eerst snelheid en gaat daarbij geleidelijk steeds hoger vliegen. Doordat het vliegtuig sneller vliegt, kunnen de vleugelkleppen eerder worden ingetrokken. Dankzij deze procedure kan het vliegtuig sneller op grotere hoogte vliegen en veroorzaakt het minder hinder in grote gebieden rondom Schiphol.
Op verzoek van omwonenden en het Regioforum van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) is bekeken of de eerder gebruikte startprocedure NADP1 weer de voorkeur zou moeten krijgen, omdat deze mogelijk minder hinder in gebieden onder de vliegroutes dichtbij Schiphol oplevert. Bij deze vliegprocedure stijgt het vliegtuig sneller, maar vliegt het langzamer. Het duurt bij deze procedure langer voordat het vliegtuig kan versnellen, de vleugelkleppen in kan trekken en hoger kan vliegen.
Effect(en)
De gebruikte startprocedure NADP2 levert in grote gebieden rondom de luchthaven minder hinder op. Bovendien bespaart deze procedure brandstof, wat scheelt in de uitstoot van CO2, NOx en fijnstof. De eerder gebruikte startprocedure NADP1 is op enkele plaatsen recht onder de vliegroutes dichtbij de luchthaven gunstiger qua geluidsniveau, maar levert per saldo in grotere gebieden rondom Schiphol juist meer geluid op. Ook wordt hiermee meer brandstof verbruikt en meer uitstoot veroorzaakt.
Deze maatregel is niet gerealiseerd omdat de startprocedure NADP1 meer hinder over een groter gebied rondom Schiphol veroorzaakt. Wel realiseren we ons dat de gebruikte startprocedure NADP2 op enkele plaatsen recht onder de vliegroutes dichtbij de luchthaven juist meer geluid veroorzaakt. (Bron: https://minderhinderschiphol.nl/maatregelen/niet-gerealiseerd/wijzigen-geluidsarme-startprocedure-nadp2/)