Datum en tijdstip start overlast 
donderdag 20 april 2023 - 16:40
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
2341
Woonplaats 
Oegstgeest
Omschrijving melding 
BAS heeft meer oog voor de belangen van Schiphol dan voor de bewoners in Oegstgeest schijnbaar. Om veiligheidsredenen gaan ze, in plaats van 10 km voor Schiphol de daling in te zetten alvast eerder dalen , zodat ze het signaal eerder opvangen. Dat zou veiliger zijn. Ja, voor wie veiliger? ? ? Dat bewoners, die door dat advies, nu aan kankerverwekkende stoffen (onder de 900 meter blijkt uit onderzoek) blootgesteld raken en voortdurend worden geterroriseerd met de rotgeluiden van deze landende krengen voor de preferente Kaagbaan te maken hebben, is van ondergeschikt belang schijnbaar. Wie heeft er eigenlijk ervoor gezorgd dat de Kaagbaan preferent werd? Zolang Schiphol geen oog heeft voor het milieu, vluchten niet duurder wil maken, de overheid zijn bewoners niet ontmoedigd om te vliegen, Schiphol het overstappen niet beperkt, stel ik voor dat we deze ellende verspreiden over verschillende gemeentes en niet alleen de dunbevolktere gemeentes, die nu dag en nacht blootgesteld worden aan zaken die slecht zijn voor de gezondheid en welbevinden van de mens. Op mijn vraag bij BAS waarom vliegtuigen vaak boven Oegstgeest op gemiddeld 500 meter hoogte vliegen en of ze het rapport hebben gelezen dat we hierdoor kankerverwekkende stoffen over ons heen krijgen kreeg ik dus het volgende antwoord: Vanaf de eindnadering vliegen de vliegtuigen een vaste daalhoek richting de landingsbaan. Dit doen ze door een radiosignaal richting een antenne bij de landingsbaan te volgen. Vliegtuigen pikken dit signaal op een afstand van ongeveer 10 kilometer voor de baan op een hoogte van 600m op. Hierdoor kunnen alle vliegtuigen op precies hetzelfde punt aan de eindnadering beginnen. Om al het vliegverkeer geordend op te lijnen met de landingsbaan vliegen de toestellen al een stukje voordat het glijpad wordt opgepikt op 600 meter hoogte. Dit maakt het vliegverkeer voor de luchtverkeersleiders voorspelbaar en vergroot daarmee de veiligheid. Kortom; de luchtverkeersleider bepaalt de hoogte en koersen welke het vliegtuig vliegt om bij de eindnadering te komen. Ter illustratie heb ik de naderingskaart van de Kaagbaan (06) bijgevoegd. Voor uw vraag over de uitstoot van kankerverwekkende stoffen verwijs ik u graag naar de website van het RIVM.