(leestijd circa 2 minuten)Ondanks vele bezwaren van omwonenden kiest de gemeente Haarlemmermeer voor de bouw van een grootschalige gifwasinstallatie vlak naast het terrein van Schiphol. Dit stelt het college vandaag voor aan de gemeenteraad.
Schiphol wil aan de Tweeduizend El in Badhoevedorp een grote installatie bouwen om PFAS te verwijderen uit verontreinigde grond. Dat gaat gebeuren met een onbewezen procedé en in de open lucht, terwijl deskundigen veel twijfels hebben geuit.
De plannen riepen een storm van protesten op van burgers in de omgeving. Hun bezwaren worden met dit besluit afgewimpeld zodat Schiphol zijn gang kan gaan.
Volgens de aanvraag zal de installatie zeven jaar lang in bedrijf zijn. Daarbij maakt de gifwasser veel herrie en bestaat het grote risico dat PFAS ontsnapt naar de omgeving, bijvoorbeeld door verwaaiing of door het uitspoelen naar sloten die direct leiden naar Badhoevedorp of de Ringvaart.
Afschuiven verantwoordelijkheid
Tijdens een informatieavond werd duidelijk dat één van de omwonenden eieren van hobbykippen had laten testen op de aanwezigheid van PFAS. De zeer hoge waarden werden door een woordvoerder van Schiphol toen direct afgedaan met de opmerking dat niet duidelijk was of die PFAS bij Schiphol vandaan kwam. Het afschuiven van de verantwoordelijkheid begon daar dus al.
Volgens de eigen opgave van Schiphol levert de installatie 80 procent zuivere grond op en 20 procent zeer vervuild slib. Van dat slib wil het bakstenen bakken volgens een idee van een jonge designer zonder kennis van de chemische technieken. Zo verdampt PFAS al tijdens dit proces, zodat het via de lucht in de omgeving terecht kan komen. Overigens zal dat bakproces geen onderdeel van de installatie zijn, maar elders gebeuren.
De gemeente wil nu een verklaring van geen bedenkingen afgeven. Daarna kan de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied de vergunning verlenen.
Nog net onder oude wetgeving
Omdat de aanvraag door Schiphol is ingediend voor 1 januari van dit jaar, valt deze nog niet onder de nieuwe en veel strengere Omgevingswet. Daardoor kan Schiphol onder meer volstaan met uitvoering in de open lucht, zonder deugdelijke afscherming door bijvoorbeeld een hal. Volgens de gemeente was het niet nodig een milieueffectrapportage op te stellen voor de fabriek. Dat besluit werd in eerste instantie afgeraden door de Inspectie Leefomgeving & Transport, die echter onder druk van de minister bijdraaide en het alsnog eens werd met de gemeenteraad.
Bewoners bereiden ondertussen een gang naar de rechter voor. Zij zijn het niet eens met het omstreden besluit van burgemeester Marianne Schuurmans en de wethouders. Hoever het staat met die procedure was gisteravond niet bekend. Ook in de gemeenteraad is het voorstel met gemengde gevoelens ontvangen. Een deel van de partijen, waaronder GroenLinks en Eén Haarlemmermeer zijn fel gekant tegen de vergunning.
In het verleden werd Schiphol meerdere malen op de vingers getikt wegens de lakse omgang met het gevaarlijke PFAS. Opslag van de vervuilde grond gebeurde niet volgens de richtlijnen waardoor de stof zich vrijelijk in de open lucht kon verspreiden. Zeer recentelijk nog werden opnieuw scheuren ontdekt in de zeiltjes die het vliegveld gebruikt om de gevaarlijke grond in te pakken. Ook werden grote partijen vervuilde grond uitgereden naar buurgemeenten die hiervoor forse geldbedragen ontvingen.
07 januari 2025, 18:00