(leestijd circa 3 minuten)Op sociale media, waaronder X en Linkedin, wordt soms gesteld dat wij niet openstaan voor discussie met andersdenkenden. Helaas mondt dit vaak uit in snoeiharde uitspraken online. Dit is echter een misvatting.
Onze stichting is altijd per mail of telefonisch bereikbaar en staat iedereen die contact zoekt vriendelijk te woord. Het valt echter op dat velen de voorkeur geven aan reageren vanachter hun scherm, zonder direct wederwoord te krijgen. Hoewel dit soms leidt tot onnodig harde woorden, zijn er ook positieve uitzonderingen: mensen uit de luchtvaartsector die de moeite nemen ons te bellen en hun zorgen delen.
In de afgelopen weken heb ik gesproken met diverse medewerkers van KLM, waaronder piloten. Wat begon met stevige taal op sociale media, veranderde al snel in constructieve en respectvolle gesprekken. Dit laat zien dat achter de harde woorden vaak mensen schuilgaan met oprechte zorgen. Het resultaat was een waardevolle uitwisseling van ideeën en inzichten.
Ontevreden over management
Tijdens deze gesprekken kwamen een aantal belangrijke punten naar voren. Zo gaven piloten aan dat ze ontevreden zijn over hun bedrijfsleiding. Zij ervaren deze als incompetent en vinden dat het bedrijf een verkeerde toon aanslaat in het publieke debat. Ze zijn kritisch over het ‘greenwashen’ door hun leidinggevenden en begrijpen de frustraties van omwonenden over lawaai, kerosinedampen en een ogenschijnlijk uitzichtloze situatie. Ook zien sommige piloten verplaatsing van Schiphol naar een nieuwe locatie, zoals een vliegveld op zee, als een betere oplossing dan doorgaan op de huidige plek.
KLM-ers worden nog altijd ‘blauw geverfd’ als ze beginnen op de KLM Academie, stellen de piloten. Een opleiding bij KLM blijkt bijna militair van karakter, zo wordt gesteld. Als je binnenkomt ben je niemand en na je opleiding ben je opeens de beste piloot ter wereld en mag je neerkijken op anderen.
Ook werd wel erkend dat een aantal piloten neerkijkt op het cabinepersoneel, de administratief medewerkers en platformcollega’s. Ze behandelden deze collega’s soms niet zo netjes. Maar die categorie piloten krimpt wel, zo wordt gezegd. Het gedrag is een gevolg van het feit dat je indringend wordt verteld dat KLM een ‘hechte familie’ is en de buitenstaanders een ‘gevaar’ zijn. Niet iedere piloot kan dat verhaal nuanceren, zo is het gevoel.
Boosheid versterkt
Piloten begrijpen ook dat de boosheid van omwonenden groeit. Ze erkennen dat dit wordt versterkt door een houding van hun werkgever die de zorgen van omwonenden vaak bagatelliseert. Namen als Marjan Rintel worden regelmatig genoemd in gesprekken over onvrede binnen de organisatie. Er heerst ook frustratie over het systematisch verspreiden van onjuiste informatie door de bedrijfsleiding. Dat is schadelijk voor de reputatie van KLM.
Een ander punt dat naar voren komt, is de strafrechtelijke aangifte tegen de KLM-leiding wegens mishandeling, binnenkort ingediend door Ficq & Partners Advocaten. De beschuldiging dat omwonenden bewust worden blootgesteld aan overlast om financiële redenen, heeft diepe indruk gemaakt.
Vrees voor aansprakelijkheid
Piloten maken zich zorgen over mogelijke gevolgen voor henzelf, mochten hun leidinggevenden worden veroordeeld. Zij vrezen aansprakelijk te worden gesteld als medeplichtigen. Deze gedachtegang is niet geheel onzinnig en zou een punt van aandacht moeten worden bij de ondernemingsraad van de luchtvaartbedrijven.
Tijdens deze gesprekken heb ik benadrukt dat SchipholWatch zich richt op de beleidsmakers en niet op medewerkers, zoals piloten. Wij zien piloten, cabine- en grondpersoneel als medewerkers die beleid uitvoeren. We begrijpen dat zij ook gezinnen hebben en sterk gebonden zijn aan hun werk.
Het is daarom des te opmerkelijker dat KLM-medewerkers soms boos op ons zijn, terwijl we juist misstanden in de sector aankaarten. Wij vinden dat de verontwaardiging gericht zou moeten zijn op de bedrijfsleiding, die verantwoordelijk is voor het huidige verdienmodel dat overlast, slechte arbeidsomstandigheden, luchtverontreiniging en pfos-vervuiling in stand houdt.
Of je nu ‘blauw geverfd’ bent of niet, misstanden zijn misstanden. En het is aan iedereen om zich daartegen uit te spreken en dezein ieder geval niet te verdedigen.
10 januari 2025, 15:56