Luchtverkeersleiding weigert klacht te behandelen: bewoners naar Ombudsman

(leestijd circa 2 minuten)Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) weigert een klacht van bewonersvereniging BTV uit Rotterdam in behandeling te nemen. De organisatie vraagt de Nationale Ombudsman in te grijpen. In september jongstleden vraagt BTV aan de verkeersleiders opheldering over tal van afwijkingen van de voorgeschreven routes voor vliegtuigen van en naar Rotterdam Airport (RTHA). Te vaak wordt er volgens de vereniging onnodig en laag over woonwijken heen gevlogen. Uit een informatieaanvraag bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dit vooral te gebeuren “op verzoek van de piloten”. BTV is van mening dat LVNL veel te makkelijk meegaat in die wensen, resulterend in meer overlast en vervuiling voor de omwonenden. Hoewel LVNL wel reageerde op de klacht van BTV, is het antwoord onder de maat. BTV wil daarom een hoorzitting om de klachten toe te lichten. LVNL weigert deze te organiseren, hoewel het volgens de wet is gebonden aan een verplichte klachtenprocedure. ‘Bezoek de burendag maar’ In plaats daarvan verwijzen de luchtverkeersleiders naar de Commissie Regionaal Overleg (CRO) en zelfs naar een ‘burendag’ van RTHA. BTV heeft slechts als toehoorder toegang tot het overleg en al helemaal geen behoefte om een burendag te bezoeken. Volgens BTV houden de luchtverkeersleiders zich niet aan de verplichte klachtenprocedure, gaan ze niet in op de oorzaak van de klacht, maar verwijzen ze door naar derden zoals de CRO en het vliegveld. Daarnaast ergert BTV zich aan de slechte bereikbaarheid van LVNL. Zo weigert LVNL structureel terug te bellen. Volgens ILT wordt veelvuldig van de voorgeschreven vliegroutes afgeweken uit redenen van efficiëntie en verkeersveiligheid. Maar BTV heeft tal van voorbeelden waarbij geen enkele sprake is van veiligheidsargumenten of een hogere efficiëntie. Kluitje in het riet Het steekt BTV dan ook dat zij door LVNL met een kluitje het riet wordt ingestuurd. Zo biedt de CRO geen soelaas omdat BTV er geen plek in heeft en er evenmin genotuleerde inspraak mogelijk is. Dat leidt ertoe dat de klacht mogelijk informeel via een derde partij zal worden afgedaan, terwijl BTV staat op het formeel en gedocumenteerd afhandelen van de klacht. Volgens BTV interpreteert de verkeersleiding de eigen regels te ruim of zelfs onjuist, onder meer door het veelvuldig toestaan van vliegroutes die leiden tot extra geluidsoverlast voor omwonenden. Hoewel dit punt meermaals naar voren is gebracht, blijft een inhoudelijke reactie uit. “Wij vinden dat LVNL haar publieke taak onvoldoende serieus neemt. Het toestaan van laag vliegen boven woonwijken, zonder noodzaak voor de vliegveiligheid, is een punt van ergernis”, aldus de klacht aan de Ombudsman. Het verwijzen naar de burendag in een poging de klacht oneigenlijk af te doen, vindt BTV beneden iedere peil. Uitschelden Overigens is de voorzitter van de BTV in vergaderingen en op sociale media meerdere malen onheus benaderd en uitgescholden door individuele luchtverkeersleiders. Daarover werd al drie keer een klachtenprocedure gestart die heeft geleid tot maatregelen tegen de betrokken medewerkers. “Het betekent dat communiceren met luchtverkeersleiders niet onbeladen is.” De Ombudsman zou er goed aan doen LVNL te wijzen op haar verantwoordelijkheden als overheidsorganisatie om klachten zorgvuldig en volledig af te handelen. “Wij ervaren dat LVNL vooral optreedt als belangenbehartiger van de luchtvaartsector, zonder voldoende oog voor de belangen van omwonenden. We hopen dat u LVNL kunt bewegen tot een correcte en evenwichtige aanpak”, aldus BTV die graag wil dat de klacht alsnog inhoudelijk wordt behandeld. BTV is een vereniging die al zo’n veertig jaar de belangen behartigt van omwonenden van RTHA. Voorzitter is oud-Statenlid Alfred Blokhuizen, die ook voorzitter is van SchipholWatch. BTV vertegenwoordigt zo’n 1600 gezinnen en kent meer dan 200 donateurs.
31 december 2024, 12:15