209726

Datum en tijdstip start overlast 
maandag 13 februari 2023 - 01:15
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
2343
Woonplaats 
Oegstgeest
Omschrijving melding 
Deze oproep gaat over: 1. Wakker schudden van de instanties dat er ook in Zuid-Holland structurele vliegtuigoverlast van Schiphol is, namelijk in het gebied van de preferente Kaagbaan. 2. Hopelijk haalbaar doel voor mezelf: gesubsidieerde geluidsisolatie van mijn woning 3. Wat ik het liefst zou zien: a. Sluiting van Schiphol tussen 21.00u en 8.00u (want ook kinderen, zieken en mensen met een avonddienst of vroege ochtenddienst hebben recht op een goede nachtrust) b. Maximaal 200.000 vluchten per jaar (ongeacht in de toekomst stiller/schoner/etc. – want genoeg = genoeg – de consument als onverzadigbaar monster mag best eens met grenzen geconfronteerd worden) c. Alle landingen worden uitgevoerd in glijvlucht Okee, eigenlijk gaat dit alleen over punt 2 ;-) / 20 jaar geleden ben ik toevallig in mijn huidige woning in Oegstgeest terecht gekomen. Sindsdien was ik vaak dankbaar voor de heerlijke oase die mijn huis was. Een gunstige huur/kwaliteit verhouding (wat je niet vaak tegenkomt in de sociale huursector) en een grote tuin waar ik kon genieten van het gefluit van de vogels. Ik ben een gevoelig typje, zoals dat heet, maar thuis was mijn veilige plek waar ik kon bijkomen van de hectiek in de maatschappij. Ik zei vaak “je kunt hier een speld horen vallen”, maar dat was niet echt waar. Zo ervoer ik het wel. De A44 is heus wel hoorbaar, maar ik heb hiervoor 10 jaar langs de A4 bij afslag Leiden-Zuid gewoond en dat heeft me nooit gestoord. Dus zo hypergevoelig voor geluid ben ik nu ook weer niet. / Tot april 2022. Volgens de statistieken kwamen er toen bijna 3500 vliegtuigen over mijn huis in 1 maand tijd – voor mijn gevoel vanuit het niets, want de 12 maanden daarvoor ging het over maanden met 200 vluchten tot maanden met maximaal 1400 vluchten. / Ik trok het niet meer. Bij elk volgend vliegtuig zat ik ineens in tranen. Mijn nachtrust was volledig verstoord. Overdag had ik hoofdpijn en was ik totaal uitgeput. Mijn mentale weerbaarheid was foetsie. En dan krijg je overdag elke minuut een vliegtuig recht over je huis. Ik wilde hieraan ontsnappen, maar waar kon ik heen? Het huis uit en buiten wat gaan rondlopen – maar daar vlogen die vliegtuigen natuurlijk ook! En het ging door en door en door en door en door. Oostenwind is voor mij slecht – weten jullie nog die lange, zonnige, droge zomer van 2022? Allemaal oostenwind. Vroeger nodigde ik mensen die in een appartement wonen uit om lekker bij mij in de tuin te komen zitten. Dat is verleden tijd; ik ga liever naar hun toe. Want als er een vliegtuig recht over komt, moeten we in de tuin het gesprek staken, omdat we elkaar niet meer kunnen verstaan. / Sindsdien kan ik vliegtuigen niet meer NIET horen. Bij familie in de Krimpenerwaard of tijdens het wandelen in de Utrechtse Heuvelrug: ineens valt me op hoeveel kabaal een opstijgend vliegtuig op 5 kilometer hoogte nog steeds maakt. Waar in Nederland zijn we nog veilig voor de impact van Schiphol? Natuurlijk, hoe dichter bij Schiphol, des te heftiger de geluidsstress en andere gezondheidsschade. Maar ook de rest van ons (toch best wel) mooie landje verliest zijn schoonheid. En waarvoor? De winst en het gemak van enkelen? / Ikzelf ervaar geen overlast op mijn woonlocatie. Volgens de kaartjes. Bizar, want waarom lig ik dan ’s nachts wakker en krijg ik overdag hartkloppingen als er weer eens een treintje aan vliegtuigen over komt? Ik snap niks van de geluidscontouren. Ik snap de kaart met 20 KE niet, want ik zie daarop niet dat er vliegtuigen vanaf de Kaagbaan naar Katwijk afbuigen (en dan over mijn huis komen). Het is mij onduidelijk of die geluidscontouren zijn aangepast toen de Kaagbaan een preferente baan werd. Ik snap niet dat er nu nieuw beleid ligt om de herriegoot rechtdoor te trekken; in dat geval zullen ALLE landende vliegtuigen over mijn huis komen. Denk ik, want ik kan nergens aan (begrijpbare) informatie komen. Ik las in een tweet dat geluid boven 1800 meter niet wordt meegerekend; is dat waar? Waarom wordt ik dan wakker van opstijgende vliegtuigen die tussen 2300 en 2800 meter hoogte overkomen? (Ja, ik besef me dat de situatie voor velen van jullie nog veel beroerder is dan voor mij!) / Blijkbaar gaat het niet alleen om de locatie van je huis, maar ook om de isolatie ervan. Nou, volgens mij valt daar voor mij nog veel winst te boeken. In mijn slaapkamer kan ik alles horen wat er op straat gebeurt. Dus ook het gebulder van die vliegtuigen komt redelijk ongefilterd tot aan mijn bed. Ik snap dus ook niet waarom geluidsoverlast op de gevel wordt gemeten en niet op de rand van mijn bed. Het is immers een wisselwerking tussen kabaal buiten en de mate waarin je huis dat kabaal buiten weet te houden. / Ikzelf heb 8 à 8,5 uur slaap per nacht nodig. Bij voor mij (!) gunstige wind is er een Schipholstilte van 6 à 7 uur. Dat is dus te kort. Bij voor mij ongunstige wind gaan de vliegtuigen de hele nacht door. Dat betekent dus 365 dagen per jaar verstoorde nachtrust door Schiphol. Ik heb geprobeerd me aan te passen. Dus ik sta op met de Schiphol-wekker van 6.00u. Daarmee loop ik wel uit de pas met de rest van de samenleving, want ik doe dus ook vroeg lunchen, vroeg avondeten en vroeg naar bed. Verder gebruik ik slaapmedicatie om tijdens het avondspitsuur toch in slaap te kunnen vallen. Daarnaast oordoppen bij ongunstige wind; maar die doen pijn en ik word onrustig doordat ik afgesloten ben van mijn directe omgeving. Zeggen mensen tegen mij: moet je maar niet zo’n lichte slaper zijn, of: moet je maar niet direct onder het schuine dak slapen. Maar hoever word ik geacht om mijn leven om te gooien voor Schiphol? En heb ik als gevoelig typje dan niet ook recht op woongenot? Wat doet Schiphol terug voor mij als dank? Zeggen ze: dan verhuis je toch? Moet ik dan ook nog mijn sociale leefomgeving opgeven? En hoe doe ik dat in de huidige woningmarkt? En waarheen, want voor hetzelfde geld verlegt Schiphol over 3 of 10 jaar opnieuw de vliegroutes. Waar ben ik veilig? / Dus: wie helpt mij?! En alle anderen in de Kaagbaancluster; en de Polderbaancluster; en alle andere gehinderden; en iedereen die graag van stilte geniet in de natuurgebieden? / #watgaanwehieraandoen