Datum en tijdstip start overlast 
woensdag 22 februari 2023 - 12:48
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1432
Woonplaats 
Aalsmeer
Omschrijving melding 
AALSMEERBAAN: Herrie! Krijg net een antwoord op een mail wat ik in december stuurde naar LVLNL: "Geachte mevrouw/meneer, Hierbij reageren wij op uw bericht van vrijdag 30 december 2022 waarin u vragen stelt aan Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) over de afhandeling van het vliegverkeer vanaf de Aalsmeerbaan. Als voorbeeld geeft u een vliegtuig van CargoLux dat volgens uw waarneming iedere dag direct voor het einde van de startbaan naar links draait om over dichtbevolkt gebied te vliegen. Cargolux vluchten vanaf de Aalsmeerbaan We hebben de betreffende Cargolux vluchten in de periode december 2022 tot en met januari 2023 voor u onderzocht. Deze vluchten hebben – net als het overige startende vliegverkeer – gebruik gemaakt van de vaste vertrekroutes vanaf de Aalsmeerbaan. Deze vertrekroutes ontwijken zoveel als mogelijk woonkernen. Dat is niet altijd mogelijk. Dat geldt ook voor deze specifieke vertrekroute vanaf de Aalsmeerbaan voor het vliegverkeer met een bestemming in het zuiden/zuidwesten, zoals de Cargolux vluchten. Er is in dit geval dus niet afgeweken van de vaste vertrekroute. In eerdere antwoorden vorig jaar hebben wij u uitleg gegeven over de afhandeling van het vliegverkeer, onder andere waarom vertrekkende vliegtuigen soms van de vaste vertrekroutes afwijken. Inzet van de Aalsmeerbaan Ook vraagt u waarom de Aalsmeerbaan vaak wordt ingezet als primaire baan en meer vluchten afhandelt dan de Kaagbaan. Welke banen worden ingezet is afhankelijk van meerdere factoren, zoals de weersomstandigheden, het verkeersaanbod en de beschikbaarheid van banen als gevolg van werkzaamheden (onderhoud). Op basis van het weer - denk aan windrichting en windsnelheid, het zicht en buien in de omgeving – en het verkeersaanbod wordt een baancombinatie gekozen waarop de vliegtuigen veilig kunnen landen of vanaf starten. De Aalsmeerbaan wordt meestal als tweede start- of landingsbaan ingezet tijdens piekperiodes met veel verkeersaanbod. Het vliegverkeer wordt dan verdeeld over de twee banen op basis van de herkomst of de bestemming. Hierdoor kan het voorkomen dat het op een bepaald moment lijkt dat de Aalsmeerbaan vaker wordt ingezet dan de Kaagbaan. Dat is niet het geval. Veruit het meeste vliegverkeer wordt afgehandeld op de Polderbaan en Kaagbaan als zijnde de voorkeursbanen. Meer informatie hierover vind u op de website van BAS. We begrijpen dat we met onze uitleg uw hinder niet kunnen wegnemen, maar hopen u toch te hebben geholpen met bovenstaande informatie."