Nieuwsoverzicht

MRS hekelt betrouwbaarheid KLM: maatregelen Harbers te vrijblijvend

De maatregelen die Harbers wil nemen om de overlast te verminderen zijn veel te vrijblijvend, zo oordeelt de Maatschappelijke Raad Schiphol. KLM heeft immers geen beste reputatie in het nakomen van afspraken met de overheid.

Dit stelt MRS expliciet in een zienswijze op wederom een internetconsultatie over de balanced approach waarmee Harbers denkt de overlast en vervuiling van Schiphol te moeten terugbrengen. Volgens de rechter is die procedure overigens overbodig, omdat het bij Schiphol slechts gaat om handhaving van de bestaande wet- en regelgeving uit 2008.

Minister beschuldigt NRC onterecht van onwaarheden in kritisch krantenartikel

Minister Christianne van der Wal heeft Schiphol niet bevoordeeld in het stikstofdossier, ze heeft geen advies genegeerd van een topambtenaar, de vergunningverlening heeft zij niet opzettelijk vertraagd en ze heeft het advies om niet te gedogen niet genegeerd.

Althans, dit schrijft de minister afgelopen vrijdagmiddag aan de Tweede Kamer in een reactie op een kritisch artikel van NRC. Donderdag aanstaande moet zij zich verantwoorden in het parlement.

Ontkennen vergunningplicht Eindhoven en Rotterdam Airport zoveelste vertragingstactiek in stikstofdossier

Donderdag debatteert de Tweede Kamer over de vertragingstactieken van de ministeries van LNV en I&W in het stikfstofdossier van de vliegvelden. Afgelopen vrijdag presenteerde minister Christianne van der Wal de nieuwste truc: ontkennen dat Eindhoven en Rotterdam Airport een stikstofvergunning nodig hebben.

Wetenschapper introduceert nieuwe maat voor impact van de luchtvaart

Iedere retourpassagier op Schiphol veroorzaakt achttien persoonsdagen aan vliegherrie die uitstijgt boven de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. En drie persoonsdagen aan slaapverstoring.

Wat zijn dat, persoonsdagen? Het is een nieuwe norm, gedefinieerd door kwantitatief natuurwetenschapper dr Peter van Thienen. Eén persoonsdag aan herrie is één persoon die de hele dag overlast ervaart boven een bepaald niveau, maar kunnen ook tien personen zijn die ieder tien procent van de dag in de herrie zitten. Of 100 personen die 1 procent van de dag overlast ondervinden.

Eieren op kilometer van Schiphol bevatten ruim zeven keer teveel PFOS

Volgens de omgevingsdienst en de gemeente is er geen gevaar voor de volksgezondheid door de PFOS-vervuiling op en rond Schiphol. Maar eieren van een hobbyboer op 800 meter afstand van de gifdepots aan de Tweeduizend El in Badhoevedorp bevatten 7,4 zoveel PFOS als Europa veilig acht.

Dit blijkt uit metingen die de kippeneigenaar liet uitvoeren op zijn eieren door Normec Groen Agro Control, een gecertificeerde instantie voor het uitvoeren van testen op onder meer PFOS.

Staatssteun KLM leidt nog steeds tot grote onvrede in Den Haag, binnenkort evaluatie

Nog voor de zomer komt accountantskantoor EY met een onafhankelijke evaluatie van de staatssteun aan KLM bij het uitbreken van de coronapandemie. Er bestaat nog steeds veel onbegrip voor het schenden van de afspraken en er is veel draagvlak om de firma alsnog aan te pakken.

Dit blijkt tijdens een vergadering op 3 juni jongstleden in de Eerste Kamer, waarin minister Steven van Weyenberg (Financiën) veel kritische vragen beantwoordde.

KLM Open bouwt peperduur bezoekerspaviljoen bovenop PFOS-gifstort

Niemand minder dan voormalig Masters-winnaar Danny Willett komt over veertien dagen naar het KLM Open-golftoernooi in Badhoevedorp. Daar is – bovenop een voormalige PFOS-dump van Schiphol – een prachtig paviljoen ingericht voor de net-niet-elite.

In ruil voor 325 euro (exclusief btw) kunnen fans zich in deze Champions Lounge vergapen aan de sterren. De echte VIP’s kopen een kaartje ad 1500 euro (ook exclusief btw) voor de verderop gelegen Clubhouse Lounge. Daar is de PFOS-verontreiniging aanzienlijk minder ernstig en spreken onderzoekers van “ten hoogste lichte verontreiniging”.

Piloten noemen nachtsluiting ‘onnodig’ zonder geloofwaardig alternatief

Vandaag publiceert de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) een pamflet waarin de club de nieuwe regering oproept af te zien van een nachtslot op Schiphol. Het zou onnodig zijn, zo beslissen zij mede namens omwonenden waarmee geen enkel overleg is geweest.

Het getuigt van een opmerkelijke mate van arrogantie dat de piloten van vooral KLM zonder enige vorm van empathie menen dat de verwoestende nachtvluchten op Schiphol moeten blijven bestaan. Met als enige argument dat vliegreizen “voor de Nederlander met een kleinere beurs toegankelijk blijven”.

Pagina's