Datum en tijdstip start overlast 
vrijdag 7 juni 2024 - 20:28
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1082
Woonplaats 
Amsterdam
Omschrijving melding 
Onderstaand het artikel in Het Parool van vanavond over de streek die ons nu weer wordt geleverd door meneer Harbers. Hij heeft het beste met ons voor... zegt hij. Maar hij neemt ons 14 weken van ons leven af met deze terreur en alleenheerserij. Bezwaar maken heeft geen zin... Dat hebt je ook in dictaturen. Iedereen blijft netjes behalve de daders. En nee, wij willen geen financiele compensatie. Er wordt ons hiermee zoveel aangedaan, dat is niet met een paar tientjes te compenseren. We willen gewoon dat dit niet doorgaat. WAT GAAN WE HIER AAN DOEN? NU??? QUOTE Amsterdam accepteert herriezomer door extra vliegtuigen niet, wethouder roept Schiphol op het matje Amsterdam gaat Schiphol op het matje roepen vanwege de enorme extra geluidsoverlast deze zomer door onverwacht lang baanonderhoud op de luchthaven. ‘Dit betekent veel meer hinder voor al die mensen die niet op vakantie kunnen.’ Herman Stil 7 juni 2024, 16:45 Door het onderhoud aan de Zwanenburgbaan moeten duizenden vluchten uitwijken met alle gevolgen van dien voor Amsterdammers.Bee Donderdag werd bekend dat het onderhoud aan de Zwanenburgbaan van Schiphol veertien weken zal duren, in plaats van twee weken. Precies in de drukste periode van het jaar. In die tijd kan er niet worden geland op de baan. Dat betekent dat tot 10.000 vluchten moeten uitwijken naar de Buitenveldertbaan (met aanvliegroutes over Weesp, Duivendrecht, Amsterdam-Zuidoost en -Buitenveldert en Amstelveen-Noord) en tot duizend extra naar de Oostbaan (dwars over Amsterdam-Noord, -Centrum en -Zuid). Dat levert fors meer vliegtuiglawaai op. Het Amsterdamse stadsbestuur wist hier tot deze week niets van, zegt wethouder Hester van Buren (Schiphol). “Ik ben bijna net zo overvallen als de omwonenden. Ik baal er ontzettend van en ik ben ook boos dat ik het zo laat te horen heb gekregen.” Niet op vakantie Van Buren werd afgelopen dinsdag gebeld door het ministerie van demissionair luchtvaartminister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat). Donderdag volgde een telefoontje van Michiel van Dorst, topman bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Van Buren: “Ik heb gevraagd waarom het aantal vluchten niet wordt teruggebracht. Maar dat is volgens hen onmogelijk. Dan kunnen mensen niet op vakantie. Maar dit betekent veel meer overlast voor al die mensen die deze zomer niet op vakantie kunnen. Ik zou willen dat ik die pijn kan verzachten, maar ik zou niet weten hoe.” Het heeft volgens Van Buren geen zin om nog bezwaar te maken. “Het is een voldongen feit; veiligheid staat volgens het ministerie voorop.” Aandeelhoudersvergadering Van Buren: “Maar ik ga hier zeker in de aandeelhoudersvergadering met Schiphol iets aan doen. Hoe kan dit en waarom is dit niet goed gegaan? Hoe is het mogelijk dat direct belanghebbenden zoals wij, maar ook de omwonenden, pas deze week op de hoogte zijn gesteld?” Amsterdam bezit 20 procent van de aandelen in Schiphol. LVNL is een zelfstandig overheidsorgaan en valt onder het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Van Buren legt momenteel de laatste hand aan het standpunt van het college over de relatie met Schiphol. “Dit helpt Schiphol natuurlijk niet.” Ook in Amstelveen is de enorme onderhoudsoverlast slecht gevallen. “Deze werkzaamheden worden tegen eerdere afspraken in tijdens de zomerperiode uitgevoerd,” aldus de Amstelveense wethouder luchthavenzaken Adam Elzakalai (VVD). “Daardoor is de hinder voor de omgeving groter.” Financiële compensatie “We zijn hiervan pas op het laatste moment door het ministerie en LVNL op de hoogte gesteld. We wisten dat er onderhoud plaats moest vinden. Maar daarbij werd nog aangegeven dat de overlast beperkt zou zijn.” De VVD-fractie, de grootste in de Amstelveense raad, eist dat getroffen omwonenden financieel worden gecompenseerd voor de extra overlast. Ook Amstelveen staat voor het blok, omdat geen formeel bezwaar kan worden gemaakt tegen de toestemming die Harbers deze week heeft gegeven. “Wel willen wij van LVNL en het ministerie weten of deze situatie in de toekomst voorkomen kan worden.” Bewonersplatform MRS eiste vrijdagochtend dat het aantal vluchten deze zomer zodanig wordt teruggebracht dat de extra overlast wordt voorkomen. In dat geval zouden dagelijks circa 200 vluchten moeten worden geschrapt. Elzakalai: “Als het mogelijk is het aantal vluchten terug te brengen om zo overlast te beperken, dan steunen we dat.” Over de auteur: Herman Stil is redacteur economie bij Het Parool en schrijft onder meer over het Amsterdamse bedrijfsleven, luchtvaart en Schiphol, vastgoed en de techsector. UNQUOTE