Vervolgonderzoek naar kankerverwekkende uitstoot Schiphol vertraagd

Het door minister Mark Harbers bestelde onderzoek naar de verspreiding van kankerverwekkende stoffen op en rond Schiphol is drie maanden vertraagd. De onderzoekers van NLR krijgen de berekeningen niet op tijd rond. In maart van dit jaar stuurde Harbers een verontrustend rapport van kennisinstituut TNO naar de Tweede Kamer. Dat document liet hij opstellen nadat Kamerlid Lammert van Raan (Partij voor de Dieren) herhaaldelijk vragen had gesteld over de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen, de officiële naam voor stoffen die over het algemeen kankerverwekkend zijn, op en rond Schiphol. ZZS-emissies door luchtvaart vergeleken met grensmassastroom voor industriële inrichtingen (bron: TNO) In het rapport stond te lezen dat het vliegveld duizenden keren meer kankerverwekkende stoffen uitstoot dan wettelijk is toegestaan aan de Nederlandse industrie. Zo blijkt Schiphol iedere minuut van de dag ruim 5,5 kilogram formaldehyde uit te stoten, terwijl volgens de regels maximaal 2,5 gram in de atmosfeer mag worden geblazen. Schiphol stoot hiermee ruim 2.200 keer zoveel uit als mag. LevensbedreigendFormaldehyde is bij zeer lage concentraties schadelijk en leidt onder meer tot sterfte, longziektes, hart- en vaatziekten en kanker. Schiphol is met zijn ‘score’ van 5,5 kilogram per minuut veruit de grootste oorzaak van luchtvervuiling met formaldehyde in ons land. Behalve formaldehyde worden door het vliegverkeer gevaarlijke stoffen uitgestoten als benzeen, naftaleen en dioxinen. Overzicht van de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen door Schiphol (bron: emissieregistratie RIVM) Zelfs minister Harbers – die doorgaans niet negatief staat tegenover de vliegindustrie – schrok van deze cijfers en wilde daarom snel vervolgonderzoek. Daarbij zou de uitstoot van gifstoffen worden omgerekend naar concentraties in de lucht op en rond het vliegveld. Maar liefst vier vervolgonderzoekenUit een brief die de minister gisteren aan de Tweede Kamer stuurde blijkt nu dat hij zelfs vier vervolgonderzoeken laat uitvoeren. NLR (voorheen het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium) berekent de verspreiding van de zeer zorgwekkende stoffen in de omgeving van vliegvelden en bureau Adecs onderzoekt welke activiteiten op het vliegveld verantwoordelijk zijn voor de uitstoot van de verschillende gifstoffen. To70 – het bureau waarvan de directeur krimp van Schiphol krankzinnig noemde – mag uitzoeken wat de impact is van nieuwere vliegtuigen op de emissies. Dit bureau werkt bovendien aan een nieuwe methode om de uitstoot te berekenen. Harbers hoopt die rekenmethode dan te kunnen omzetten in een rekenvoorschrift. Hopelijk vraagt hij nog een second opinion op die rekenmethode alvorens deze te promoveren tot voorschrift, gezien de vooringenomenheid van de To70-directeur. De resultaten van NLR zouden in het derde kwartaal van 2023 naar de Tweede Kamer worden gestuurd, maar die deadline is niet gehaald. Volgens de minister omdat NLR het rapport “verder wil aanscherpen op basis van voortschrijdend inzicht”. De overige drie onderzoeken moeten voor het einde van dit jaar leiden tot resultaten, net als nu ook het NLR-onderdeel. Vervolgens wil Harbers op basis van de rapporten na gaan denken over het al dan niet aanscherpen van het beleid. Weer een uitzondering voor SchipholAlle bedrijven in ons land die zeer zorgwekkende stoffen uitstoten zijn gehouden aan maximale waarden. Bovendien dienen zij die uitstoot iedere vijf jaar zoveel mogelijk te minimaliseren, waarbij ze verplicht zijn de beste technieken toe te passen die beschikbaar zijn. Behalve Schiphol. Een groot deel van de uitstoot door vliegtuigen valt onder de Wet luchtvaart, die nauwelijks iets zegt over grenzen aan de uitstoot, laat staan een verplichting bevat tot terugdringen. Alle bedrijven dienen ook iedere vijf jaar te rapporteren over hun uitstoot en de maatregelen die zijn genomen om de uitstoot te minimaliseren. Die regel geldt ook voor Schiphol, maar het vliegveld is inmiddels ruim twee jaar te laat met dat verslag. Ondanks herhaalde verzoeken tot handhaving wordt Schiphol geen strobreed in de weg gelegd en kan het gewoon doorgaan met grenzen overschrijden tot duizenden keren boven de industrienorm. Dwangsommen nodigInmiddels heeft Schiphol onder dreiging van dwangsommen een deel van de rapportage ingediend, maar bleek deze wederom niet volledig. Het belangrijke en verplichte plan om de uitstoot terug te dringen ontbrak doodleuk. Het vliegveld heeft nu opnieuw uitstel gekregen om de rapportage compleet in te leveren – tot eind van dit jaar. Dat tijdstip valt dan vrijwel samen met de berekeningen van NLR waaruit moet blijken welke gezondheidsrisico’s platformmedewerkers en omwonenden lopen als gevolg van de gifstoffen. De uitstoot van kankerverwekkende stoffen door Schiphol is zó hoog, omdat de wet ook op dit gebied nauwelijks grenzen stelt aan de luchtvaartindustrie. In het gunstigste geval zal Harbers danwel zijn opvolger besluiten dat ook deze sector in de toekomst gehouden zal zijn aan maxima die gelden voor alle andere bedrijven in ons land. Het is moeilijk te verkroppen dat deze piekvervuiler ongeremd zijn gang kan gaan met het zo ernstig vervuilen van de leefomgeving.
10 oktober 2023, 14:21