Schiphol moet 20 procent krimpen tot maximaal 400.000 vluchten en ‘s nachts helemaal op slot. Het belang van omwonenden moet zwaarder gaan wegen dan de belangen van de vliegindustrie.
Dit stelt de Amsterdamse wethouder Hester van Buren (PvdA) in een aangescherpte visie op de toekomst van het vliegveld. De gemeente is met een belang van 20 procent grootaandeelhouder van Schiphol en een belangrijke partij in de BRS, het overleg tussen provincies en gemeenten in de regio Schiphol.
Amsterdam is hiermee voorloper. Waar provincies en veel gemeenten nauwelijks tot actie zijn te bewegen in het dossier Schiphol, neemt Van Buren nu het voortouw. De actie schreeuwt om navolging in andere zwaar getroffen gemeenten als Aalsmeer, Amstelveen, Castricum, Heiloo, Uithoorn, Zaanstad en Teylingen.
Waar in een gemeente als Uithoorn wethouder Ferry Hoekstra jarenlang treuzelt omdat hij “in gesprek wil blijven met Schiphol” en waar in Amstelveen wethouder Adam Elzakalai al moeilijk doet als de gemeenteraad vraagt om een aangescherpte positiebepaling, daar zendt Van Buren nu een helder en niet mis te verstaan signaal uit: het is genoeg geweest, Schiphol moet terug binnen de grenzen van de wet.
Wethouder wil duidelijkheid“De afgelopen jaren is er te weinig aandacht geweest voor omwonenden, klimaat en arbeidsomstandigheden. In de klimaatcrisis kunnen we niet stilzitten en daarom zijn we voorstander van krimp naar 400.000 vluchten per jaar, een volledige nachtsluiting en het vervangen van korte vluchten door internationaal treinverkeer”, vertelt Van Buren.
De wethouder wil duidelijkheid. Niet een boterzachte gedeeltelijke nachtsluiting zoals minister Mark Harbers voorstelde, maar een volledig slot tussen 11 uur ‘s avonds en 7 uur ‘s ochtends.
Ook wil Amsterdam af van de supervervuilende privéjets en pleit de stad voor een afstands- en stoelklasse-afhankelijke vliegbelasting. Van Buren steunt het CO2-plafond voor vertrekkend vliegverkeer vanaf Schiphol.
Eerlijker beprijzenOmdat het kabinet geen andere maatregelen heeft voorgesteld om de luchtvaart minder vervuilend te maken, wil Van Buren het vliegen duurder maken. “Vliegen is goedkoop omdat er geen btw of tickets wordt geheven en er geen accijns op de kerosine zit. Daardoor ontstaat een ongelijk speelveld met andere vervoersmogelijkheden, zodals de trein.
“Hoe meer mensen per trein reizen tussen Europese steden, hoe beter het is voor het klimaat en de leefomgeving. De CO2-uitstoot van reizen per trein is gemiddeld zo’n 80 procent lager dan die van reizen per vliegtuig”, aldus Van Buren.
Het is de wethouder een doorn in het oog dat Schiphol zoveel beperkingen oplevert voor de woningbouw in de regio. “De behoefte aan nieuwe woningen is groot in en om Amsterdam. Voor 2031 moeten er 900.000 woningen bijkomen, waarvan 250.000 in de regio Amsterdam. Door Schiphol is het vrijwel onmogelijk om aan die opgave te voldoen. De geluidscontouren van Schiphol moeten kleiner om voldoende ruimte te creëren voor nieuwbouw.”
Het bestuur van SchipholWatch steunt de aangescherpte visie van wethouder Van Buren, maar mikt zelf op een grotere krimp. Schiphol kan halveren zonder noemenswaardige schade aan de Nederlandse economie door overstappers te weren. Daarmee kan de frequentie van intercontinentale vluchten omlaag, kunnen veel zogenaamde feeder-vluchten vervallen en kan nog steeds iedere Nederlander die dat wil met het vliegtuig op vakantie.
26 juni 2024, 10:04