07-04-25 | 21:48 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | 7 april 2025: "Zaanstad en Wormerland contra Schiphol: niet meer maar minder overlast. De nieuwe plannen voor het landen en vertrekken bij Schiphol zorgt voor meer geluidshinder in Wormer, Wormerveer en Krommenie. Zaanstad en Wormerland zijn daar – voorzichtig uitgedrukt – niet blij mee. De gemeenten sturen een brief aan minister Madlener waarin ze vragen dat om te draaien: niet meer maar juist minder geluidsoverlast voor Wormerland en het noorden van Zaanstad.
Wethouder Wessel Breunesse schrijft aan de gemeenteraad dat het ‘onbegrijpelijk is dat het ministerie aan de ene kant werkt aan een programma om de hinder te beperken en in een ander traject de hinder laat toenemen’.
Madlener wordt opgeroepen om bij de uitwerking van het ‘schetsontwerp luchtruimherziening’ van Schiphol ‘maatregelen te treffen en/of routes te ontwerpen’ waarbij de geluidbelasting voor Wormer, Wormerveer en Krommenie afneemt in plaats van toeneemt.
Met de ‘luchtruimherziening en hoger naderen’ wordt het militaire oefengebied geschikter voor F-35 straaljagers en zou er minder geluidshinder optreden. Ook zou door zo kort mogelijke routes de uitstoot van o.a. CO2 verminderen.
De luchtruimherziening houdt voor sommige gebieden inderdaad minder geluidshinder in, maar dat geldt niet voor Beemster, Wormer, Wormerveer en Krommenie. Dat komt doordat de aanvliegroutes op de Zwanenburgbaan en de Polderbaan zuidelijker komen te liggen.
Nachtvluchten
Het kabinet wil het nieuwe maximum van vluchten naar 478.000 brengen (nu is dat 500.000 alhoewel dat sinds corona niet meer is gehaald). Het maximale aantal nachtvluchten moet 27.000 per jaar worden. Dat moet ingaan per november 2025 en moet in 2026 15 procent reductie van geluidshinder opleveren.
In de brief aan de minister pleiten Zaanstad en Wormerland overigens opnieuw voor een totale nachtsluiting van Schiphol.
Er komen niet alleen nieuwe maxima maar ook hogere tarieven voor lawaaiige vliegtuigen. Door vlootvernieuwing (stille vliegtuigen), de inzet van stillere vliegtuigen in de nacht en een nachtverbod op lawaaiige vliegtuigen moet ook de geluidshinder afnemen.
Europese Commissie
Om dit allemaal door te voeren moet op grond van Europese regelgeving een ‘balanced approach procedure’ worden doorlopen waarmee moet worden aangetoond dat vermindering van geluidshinder niet met andere maatregelen behaald kan worden. De Europese Commissie heeft een positief advies uitgebracht, maar heeft nog wel een paar vragen (o.a. over de privévluchten van en naar Schiphol).
Als alles niet op tijd geregeld kan worden, dan gaan de nieuwe maxima pas per 1 november 2026 in. In de eerste twee maanden van 2025 verwerkte Schiphol ruim 70.000 vluchten. Dat is evenveel als in dezelfde periode van 2024. Daarmee lijkt ook een eind te zijn gekomen aan de permanente groei die Schiphol na corona heeft laten zien. Februari 2025 was de eerste maand in die hele periode waarin minder vluchten werden afgewerkt dan in dezelfde maand een jaar eerder.
In 2024 verwerkte Schiphol 473.814 vluchten en dat is ruim 7 procent meer dan in 2023. In 2025 mag Schiphol nog een klein beetje (1 procent) groeien naar 478.000 vluchten (Schiphol en de minister noemen dat zelf overigens ‘krimp’ omdat het minder is dan de 500.000 die als maximum voor corona werd aangehouden).
De 478.000 is meer dan de 467.000 die de Tweede Kamer graag zag als maximum, maar minder dan Schiphol zelf graag zou willen. Topvrouw Marjan Rintel noemde het nieuwe maximum zelfs ‘onacceptabel’. Zij denkt minder geluidshinder op andere manieren te realiseren.
Het doel van het kabinet is 20 procent minder ernstig gehinderden, maar dat was al op de langere baan geschoven (net als het schrappen van de nachtvluchten). De 478.000 van Madlener zou voor 15 procent minder gehinderden moeten zorgen. Onderstaande grafiek laat het aantal vluchten per maand op Schiphol zien sinds begin 2019 (het laatste pre-coronajaar). Vanaf mei 2024 ligt het aantal boven de 40.000 per maand. November en december 2024 en januari 2025 liggen daar onder met 37.000 vluchten. In februari 2025 ging het om ruim 34.000 vluchten. In 2017, 2018 en 2019 eindigde Schiphol met bijna 500.000 vluchten. In de coronajaren 2020 en 2021 lag dat fors lager. Van 2022 ging dat weer omhoog. In de eerste twee maanden van 2025 werden er 70.000 vluchten afgewerkt. Ongeveer 4 procent van de vluchten in de afgelopen jaren waren nachtvluchten (aankomend of vertrekkend tussen 23.00 en 06.00 uur), 2 procent viel in de vroege ochtend (aankomend of vertrekkend tussen 06.00 en 07.00 uur). De nacht- en vroege ochtendvluchten over 2025 betreffen alleen januari en februari." (https://www.deorkaan.nl/zaanstad-en-wormerland-contra-schiphol-niet-meer-maar-minder-overlast/) | | 07-04-2025 21:51 |
07-04-25 | 21:37 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | Schiphol doet alsof ze heel transparant zijn, maar werken op de achtergrond met eigen geluidswaarden?! Driemaal raden: zullen de berekeningen lager of hoger uitvallen dan de NOMOS/Casper BV meetpunten? Wat is de toegevoegde waarde van NOMOS/Casper BV? Kijk je op de site van Casper BV dan spreken ze over het volgende: "Why CASPER?
Our solutions are designed to help monitor and analyze the impact of aircraft movements on the environment. We visualize the environmental footprint in a smart, transparent and easy-to-use way, so we can help our customer contribute to a sustainable future." Schiphol is één groot leugen! "Schiphol vervangt deze maand de meetposten van het geluidmeetsysteem NOMOS. De luchthaven gaat gebruik maken van geluidmeetposten van de firma Casper BV die ook het platform beheert waarop de meetresultaten online te zien zijn.
Hierdoor vallen de meetposten en het platform straks onder één dak, waardoor de meetposten naar verwachting vaker online zijn en minder onderbrekingen hebben.
De data die wordt verzameld met de geluidmeters is bedoeld als informatievoorziening voor de omgeving, ze worden niet gebruikt voor het monitoren van geluidgrenswaarden.
Als alle klaar is, zullen de meetgegevens via de website van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol in te zien zijn.
Bron: Nieuwsbrief Schiphol" | | 07-04-2025 21:40 |
07-04-25 | 11:59 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | Staat de luchtvaart ook stil vanwege de stikstofcrisis? Of wordt er gesjoemeld met cijfers en heeft de overheid last van belangenverstrengeling? Dit nieuws wordt mede mogelijk gemaakt door onze zorgzame overheid: Van intensief tot biologisch: alle boeren staan door stikstofcrisis stil https://www.nu.nl/stikstof/6351057/van-intensief-tot-biologisch-alle-boeren-staan-door-stikstofcrisis-stil.html | | 07-04-2025 12:00 |
07-04-25 | 11:05 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | Volg Groningen 2.0 hier: https://www.sensornet.nl/project/aalsmeer Dit nieuws wordt mede mogelijk gemaakt door onze zorgzame overheid: Versterking huizen Groningen kost jaren extra, 'het lange wachten sloopt mensen' - https://nos.nl/l/2562667 | | 07-04-2025 11:07 |
07-04-25 | 07:33 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | 40% van de vluchten van de 'duurzame' 'wereld' luchthaven Schiphol is binnen 750km, uitgevoerd met veredelde privejets (Embraer). Gesubsidieerde overstappers (met ons belastinggeld!) letterlijk en figuurlijk boven het eigen volk. En maar blijven Rintelen in de media. Door dit leugen hebben mensen geen (t)huis. De tijd van alleen melden bij doofpot BAS en hier is voorbij. Aan iedereen doe mee en geef het door: 1) 🦹(https://schipholwatch.nl/2024/12/11/doe-mee-met-de-aangifte-tegen-rintel-de-nooijer-en-van-oord/) (12-03-2025 https://www.nu.nl/klimaat/6348909/ruim-900-omwonenden-doen-aangifte-van-mishandeling-tegen-schiphol.html)🦹 2) 🆘(https://www.zetschipholopstil.nl/)🆘 3) 🍀(https://www.greenpeace.org/nl/klimaat/klm/) 🍀4) 🛑(https://stopklm.petities.nl/)🛑 5) ❌#BoycotSchiphol❌ 6) Last, but not least, vergeet niet uw 🚮 te scheiden en 🏡 WOZ belasting 🏡 te betalen 🫵😉 | | 07-04-2025 07:33 |
07-04-25 | 07:31 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | Goedemorgen Aalsmeer, Goedemorgen Groningen, Goedemorgen Den Haag, Goedemorgen Nederland. Aalsmeerbaan overlast periodemelding 6.30u - 23.00u Permanente mensenrechten schendingen: dag in, dag uit, week in, week uit, jaar in, jaar uit. Kom de ware Schiphol terreur, de AALSMEERBAANTERREUR, beleven in Aalsmeer-Oost/Oranjewijk/Nieuw-Oosteinde/Stommeer. Dé Schipholbaan met de woonkernen direct achter de baan. In een niet corrupt land was deze baan serieus al 10x gesloten, maar wat doet Nederland? Deze baan zelfs non-stop overdag primair inzetten onder het mom van leugens (BZO, wind, onderhoud Kaagbaan, onderhoud afritten Kaagbaan, vegen Kaagbaan, lampen poetsen Kaagbaan, personen op de Kaagbaan gesignaleerd, brand, geen reden, etc.). De Aalsmeerbaan verwerkt in de dag periode meer vluchten dan de Kaagbaan. Welkom in het gave Nederland. Om de minuut een toestel... Geluid en uitstoot! Voldoet geheel aan de WHO geluidsnormen voor vliegverkeer... NOT! Het gebruik van de Aalsmeerbaan is de HEL op aarde. Met aanvullend de kansloze niet stille, niet schone en niet zuinige privejet vluchten gerelateerd aan de Schiphol-Oostbaan. 🛑 STOP DATA COOKING (A321 NEO: min. 74dB Sensornet Aalsmeer) 🛑 STOP HET GROOTSTE LEUGEN VAN NEDERLAND 🛑 LEEF ZORGPLICHT NA! Volg Groningen2.0 LIVE via SensorNet. Aan iedereen: doe aangifte via Bénédicte Ficq (https://schipholwatch.nl/2024/12/09/strafrechtelijke-aangifte-tegen-directies-klm-transavia-en-schiphol/) (https://www.sensornet.nl/project/aalsmeer) (https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-12/WHO-richtlijnen%20voor%20geluid.pdf) | | 07-04-2025 07:31 |
06-04-25 | 13:00 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | Leven in grote onzekerheid, met zekerheid dat het teveel, giftig en luid is. Rond 13u toch even snel wat vliegtuigen laten starten vanaf de "secundaire" Aalsmeerbaan. Waaronder een 747 Cargo van MartinAir en natuurlijk de nationale køts KLM. De wind bleek toch minder van invloed te zijn. Is Schiphol dan misschien toch een groot leugen? En ondertussen wordt de "secundaire" Buitenveldertbaan nog snel max. ingezet, om het max. aantal vluchten eruit te halen voordat hij in groot onderhoud gaat. Gelukkig is het allemaal niet zo doorzichtig. | | 06-04-2025 15:24 |
06-04-25 | 11:54 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | Wij zijn van LVNL en wij houden rekening met omwonenden. Opstijgen vanaf de "secundaire" Buitenveldertbaan en dan recht op je doel af, over Aalsmeer Nieuw-Oosteinde. Schiphol: ga zo door! De weerstand groeit en groeit. Gek hè?(DL243 from Amsterdam to Boston https://fr24.com/DAL243/39c5516a) | | 06-04-2025 11:56 |
06-04-25 | 10:21 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | Leven met mensonterende hoeveelheid geluid en uitstoot, is de definitie van rijkdom in Nederland. 'Economie' boven de gezondheid van de inwoners. Zolang het maar niet in je eigen achtertuin is, want dan wordt het opeens een ander verhaal. Gaaf landje. WHO normen gelden even niet. Het lijkt hier wel de VS! Graag wel belasting betalen, afval scheiden, van het gas afgaan, geen hout stoken, etc. | | 06-04-2025 10:22 |
06-04-25 | 09:32 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | Eén veelgebruiker Schiphol verantwoordelijk voor 230.000 vluchten per jaar: een gemiddelde van 630 vluchten per dag. De luchtvaartmaatschappij uit Amstelveen zorgde voor meer dan 50% van alle Schipholoverlast (geluid en uitstoot). Ook andere excessen zijn zichtbaar in de cijfers. (25 maart 2025 https://www.greenpeace.org/nl/klimaat-categorie/68416/waarom-juist-klm-moet-krimpen/) | | 06-04-2025 09:32 |
06-04-25 | 08:35 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | #MarjanRintel: leest u mee? Ooit van MVO gehoord? KLM is er niet voor de Nederlander. Wie verzint het om heel de wereld over te laten stappen in een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld? Die heeft het buskruit niet uitgevonden. Of wellicht juist wel. Met al jullie leugens! Jullie Airbus A321NEO tikt constant 74dB aan bij het opstijgen vanaf de Aalsmeerbaan, gemeten door SensorNet, Kortom er is geen verschil met de 737. En nu? Ik snap heel goed dat de overheid graag met rekenmodellen werkt i.p.v. meten. SCHIPHOL/DE LUCHTVAART STINKT AAN ALLE KANTEN! Volg Groningen 2.0 via: https://www.sensornet.nl/project/aalsmeer/ | | 06-04-2025 08:37 |
06-04-25 | 07:51 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | 40% van de vluchten van de 'duurzame' 'wereld' luchthaven Schiphol is binnen 750km, uitgevoerd met veredelde privejets (Embraer). Gesubsidieerde overstappers (met ons belastinggeld!) letterlijk en figuurlijk boven het eigen volk. En maar blijven Rintelen in de media. Door dit leugen hebben mensen geen (t)huis. De tijd van alleen melden bij doofpot BAS en hier is voorbij. Aan iedereen doe mee en geef het door: 1) 🦹(https://schipholwatch.nl/2024/12/11/doe-mee-met-de-aangifte-tegen-rintel-de-nooijer-en-van-oord/) (12-03-2025 https://www.nu.nl/klimaat/6348909/ruim-900-omwonenden-doen-aangifte-van-mishandeling-tegen-schiphol.html)🦹 2) 🆘(https://www.zetschipholopstil.nl/)🆘 3) 🍀(https://www.greenpeace.org/nl/klimaat/klm/) 🍀4) 🛑(https://stopklm.petities.nl/)🛑 5) ❌#BoycotSchiphol❌ 6) Last, but not least, vergeet niet uw 🚮 te scheiden en 🏡 WOZ belasting 🏡 te betalen 🫵😉 | | 06-04-2025 07:51 |
06-04-25 | 07:41 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | Goedemorgen Aalsmeer, Goedemorgen Groningen, Goedemorgen Den Haag, Goedemorgen Nederland. Aalsmeerbaan overlast periodemelding 6.30u - 23.00u Permanente mensenrechten schendingen: dag in, dag uit, week in, week uit, jaar in, jaar uit. Kom de ware Schiphol terreur, de AALSMEERBAANTERREUR, beleven in Aalsmeer-Oost/Oranjewijk/Nieuw-Oosteinde/Stommeer. Dé Schipholbaan met de woonkernen direct achter de baan. In een niet corrupt land was deze baan serieus al 10x gesloten, maar wat doet Nederland? Deze baan zelfs non-stop overdag primair inzetten onder het mom van leugens (BZO, wind, onderhoud Kaagbaan, onderhoud afritten Kaagbaan, vegen Kaagbaan, lampen poetsen Kaagbaan, personen op de Kaagbaan gesignaleerd, brand, geen reden, etc.). De Aalsmeerbaan verwerkt in de dag periode meer vluchten dan de Kaagbaan. Welkom in het gave Nederland. Om de minuut een toestel... Geluid en uitstoot! Voldoet geheel aan de WHO geluidsnormen voor vliegverkeer... NOT! Het gebruik van de Aalsmeerbaan is de HEL op aarde. Met aanvullend de kansloze niet stille, niet schone en niet zuinige privejet vluchten gerelateerd aan de Schiphol-Oostbaan. 🛑 STOP DATA COOKING (A321 NEO: min. 74dB Sensornet Aalsmeer) 🛑 STOP HET GROOTSTE LEUGEN VAN NEDERLAND 🛑 LEEF ZORGPLICHT NA! Volg Groningen2.0 LIVE via SensorNet. Aan iedereen: doe aangifte via Bénédicte Ficq (https://schipholwatch.nl/2024/12/09/strafrechtelijke-aangifte-tegen-directies-klm-transavia-en-schiphol/) (https://www.sensornet.nl/project/aalsmeer) (https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-12/WHO-richtlijnen%20voor%20geluid.pdf) | | 06-04-2025 07:41 |
05-04-25 | 21:23 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | @05-04-25, 21:15, Badhoevedorp: exact. Het is operationeel gemak boven alles en daarom werkt LVNL met zogenaamde pieken. En de tijd dat wind impact heeft op baangebruik stamt uit de tijd van de propeller vliegtuigen (jaren 60). Heathrow, de grootste luchthaven van Europa, doet het met twee banen... ;-) De secundaire Aalsmeerbaan, verwerkt met name bij NIET noorderwind van 6.45u tot 22.30u ook meer vluchten dan de primaire Kaagbaan. En dan aanvullend veel meer intersectie starts dan bij de Kaagbaan het geval is. Deze overheid/Schiphol/LVNL gaat over lijken. De impact van de secundaire banen op de woonkernen direct achter de baan is mensonterend! | | 05-04-2025 21:29 |
05-04-25 | 20:23 | 1432 | Aalsmeer | Anders | Sinds vorige week zaterdagavond kreeg vliegherrie.nl er 31 meldende adressen en 1.385 meldingen bij. Het is in dit deel van Aalsmeer relatief rustig in de lucht, maar dat is de voorgaande dagen wel anders geweest. Zeker in het oude centrum met aantallen ver boven de zeshonderd dag en nacht. Sterkte als u onder een aan- of uitvliegroute de nacht in gaat. | | 05-04-2025 20:27 |
05-04-25 | 07:53 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | Eén veelgebruiker Schiphol verantwoordelijk voor 230.000 vluchten per jaar: een gemiddelde van 630 vluchten per dag. De luchtvaartmaatschappij uit Amstelveen zorgde voor meer dan 50% van alle Schipholoverlast (geluid en uitstoot). Ook andere excessen zijn zichtbaar in de cijfers. ;-) (25 maart 2025 https://www.greenpeace.org/nl/klimaat-categorie/68416/waarom-juist-klm-moet-krimpen/) | | 05-04-2025 07:53 |
05-04-25 | 07:50 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | 40% van de vluchten van de 'duurzame' 'wereld' luchthaven Schiphol is binnen 750km, uitgevoerd met veredelde privejets (Embraer). Gesubsidieerde overstappers (met ons belastinggeld!) letterlijk en figuurlijk boven het eigen volk. En maar blijven Rintelen in de media. Door dit leugen hebben mensen geen (t)huis. De tijd van alleen melden bij doofpot BAS en hier is voorbij. Aan iedereen doe mee en geef het door: 1) 🦹(https://schipholwatch.nl/2024/12/11/doe-mee-met-de-aangifte-tegen-rintel-de-nooijer-en-van-oord/) (12-03-2025 https://www.nu.nl/klimaat/6348909/ruim-900-omwonenden-doen-aangifte-van-mishandeling-tegen-schiphol.html)🦹 2) 🆘(https://www.zetschipholopstil.nl/)🆘 3) 🍀(https://www.greenpeace.org/nl/klimaat/klm/) 🍀4) 🛑(https://stopklm.petities.nl/)🛑 5) ❌#BoycotSchiphol❌ 6) Last, but not least, vergeet niet uw 🚮 te scheiden en 🏡 WOZ belasting 🏡 te betalen 🫵😉 | | 05-04-2025 07:50 |
05-04-25 | 07:47 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | Goedemorgen Aalsmeer, Goedemorgen Groningen, Goedemorgen Den Haag, Goedemorgen Nederland. Aalsmeerbaan overlast periodemelding 6.30u - 23.00u Permanente mensenrechten schendingen: dag in, dag uit, week in, week uit, jaar in, jaar uit. Kom de ware Schiphol terreur, de AALSMEERBAANTERREUR, beleven in Aalsmeer-Oost/Oranjewijk/Nieuw-Oosteinde/Stommeer. Dé Schipholbaan met de woonkernen direct achter de baan. In een niet corrupt land was deze baan serieus al 10x gesloten, maar wat doet Nederland? Deze baan zelfs non-stop overdag primair inzetten onder het mom van leugens (BZO, wind, onderhoud Kaagbaan, onderhoud afritten Kaagbaan, vegen Kaagbaan, lampen poetsen Kaagbaan, personen op de Kaagbaan gesignaleerd, brand, geen reden, etc.). De Aalsmeerbaan verwerkt in de dag periode meer vluchten dan de Kaagbaan. Welkom in het gave Nederland. Om de minuut een toestel... Geluid en uitstoot! Voldoet geheel aan de WHO geluidsnormen voor vliegverkeer... NOT! Het gebruik van de Aalsmeerbaan is de HEL op aarde. Met aanvullend de kansloze niet stille, niet schone en niet zuinige privejet vluchten gerelateerd aan de Schiphol-Oostbaan. 🛑 STOP DATA COOKING (A321 NEO: min. 74dB Sensornet Aalsmeer) 🛑 STOP HET GROOTSTE LEUGEN VAN NEDERLAND 🛑 LEEF ZORGPLICHT NA! Volg Groningen2.0 LIVE via SensorNet. Aan iedereen: doe aangifte via Bénédicte Ficq (https://schipholwatch.nl/2024/12/09/strafrechtelijke-aangifte-tegen-directies-klm-transavia-en-schiphol/) (https://www.sensornet.nl/project/aalsmeer) (https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-12/WHO-richtlijnen%20voor%20geluid.pdf) | | 05-04-2025 07:47 |
04-04-25 | 20:49 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | Lesje Schiphol FTM, een klassieker. (18 januari 2020) Schiphol matst de overstappers en jij betaalt de rekening. Het vallende kwartje. "Als Schiphol een prostituee was, dan was KLM haar pooier. Bijna alle geldstromen op Schiphol, van de peperdure kopjes koffie tot een super-de-luxe baggage systeem, komen ten goede aan het businessmodel van KLM. De economische meerwaarde daarvan lijkt beperkt." (https://youtu.be/CbXqcTg_ONk?si=fBH9KsZw8sbKSsgq) | | 04-04-2025 20:52 |
04-04-25 | 18:38 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | Van wie is de lucht? De KLM denkt van hun. | | 04-04-2025 18:38 |