Datum en tijdstip start overlast
maandag 20 juni 2022 - 07:21
Oorzaak
Geluid
Postcode
1431
Woonplaats
Aalsmeer
Omschrijving melding
Veel en onnodig gebruik van de 4e baan.
Tijdens de vele maanden onderhoud ieder jaar zijn hier geen beperkingen voor en heeft de LVNL carte blanche gedurende die periodes.
Geen wonder dus dat het jaargemiddelde laag is en LVNL c.s. er mooi weer mee spelen. Uitzonderingscriteria gebruik 4e baan
a) Baanonderhoud
De vierde baanregel van resp. max 80 bewegingen en gemiddeld 40 bewegingen op de vierde
baan per dag wordt niet getoetst (i.e. regel is niet van toepassing) als er tijdens de periode
van het gebruik van de vierde baan, of eerder op de dag na 06:00 uur, baanonderhoud heeft
plaatsgehad. Omdat er (vooralsnog) geen registratie c.q. logging van baanonderhoud is,
wordt de regel gebaseerd op de beschikbaarstelling van banen door de exploitant. Daarbij
geldt dat als de Polderbaan of Kaagbaan voor twee uur of langer niet beschikbaar zijn
gesteld, aangenomen wordt dat dit het gevolg is van baanonderhoud. Voor de overige banen
geldt dit eerst pas als deze 120 uur (5 dagen) of langer niet beschikbaar zijn gesteld. De regel
voor de vierde baan is wel van toepassing bij onderhoud cq beschikbaarheid aan baan 04-22
(Schiphol-Oostbaan).
Met deze uitzonderingsregel is de regel voor de vierde baan niet van toepassing tijdens
perioden van (groot) baanonderhoud. Voor de toets van het gemiddeld aantal bewegingen
per dag aan de jaarnorm van 40 bewegingen, wordt het gemiddelde bepaald op basis van
enkel de dagen waar de regel wél van toepassing is.
Nb. Met de regel voor het gebruik van de tweede baan wordt onnodige inzet van een tweede
start- en tweede landingsbaan voorkomen. Met deze regel wordt ook voorkomen dat de
vierde baan onnodig wordt ingezet tijdens periodes dat de regel voor de vierde baan niet van
toepassing is.
b) Uitzonderlijk weer
Het gebruik van de vierde baan wordt niet meegeteld voor de toets aan de dag- en jaarnorm
als er tijdens de periode van het gebruik van de vierde baan sprake is van ‘uitzonderlijk
weer’. Er is sprake van uitzonderlijk weer als er op basis van de heersende wind- en
zichtomstandigheden geen combinatie uit de tabel wordt voorgeschreven en/of als er sprake
is van onweersbuien. Dit geldt ook als er eerder op de dag (na 6:00 uur) één uur of langer
sprake is geweest van beperkt zicht.
c) Onvoorziene en/of uitzonderlijke omstandigheden
Dit volgt uit andere artikelen van het LVB, waarin gesteld wordt dat van de toepassing van de
regels voor het strikt preferentieel baangebruik kan worden afgeweken indien ten gevolge
van uitzonderlijke onvoorziene omstandigheden het normale gebruik van de luchthaven