Datum en tijdstip start overlast
woensdag 8 mei 2024 - 13:09
Oorzaak
Geluid
Postcode
1431
Woonplaats
Aalsmeer
Omschrijving melding
Dit is geen melding over een specifiek overlast-geval. Als ik alle vliegtuigen zou moeten melden die meer dan 80 decibel geluidsoverlast veroorzaken, ben ik urenlang bezig...
Ik woon in Aalsmeer, recht onder de aanvliegroute van de Aalsmeerbaan. Al jarenlang dagelijks enorme overlast! Vooral de afgelopen periode (19 februari - 25 april) was het een regelrechte ramp. De Kaagbaan moest weer eens onderhouden worden, dus was het hier van 7 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds niet te harden. De ene kist na de andere. Nu is de Kaagbaan weer in gebruik, maar ik schat dat er vandaag (8 mei) al weer zo'n 100 kerosinebommen over zijn gevlogen.
Volgens de geluidsmetingen op Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) valt het hier wel mee met de herrie. Volgens het meetpunt, dat hier niet ver vandaan staat, zijn de geluidswaarden van landende vliegtuigen zo rond de 60 decibel. Dat schijnt vergelijkbaar te zijn met een gesprek tussen twee mensen op 1 meter afstand. Ik heb zo mijn twijfels over deze metingen. Een aantal jaren geleden heb ik een decibelmeter van een onafhankelijk meetbureau op mijn schuur gehad. Dat gaf toch wel heeeeeel andere waarden aan. Minimaal 80 decibel met regelmatig uitschieters tot wel 95 decibel. Helaas werd de decibelmeter na een paar jaar weer weggehaald: de gemeente Aalsmeer had de subsidie ingetrokken. Blijkbaar een probleem met het budget. Vreemd genoeg stond er niet veel later een foto in de plaatselijke krant van de wethouder die Schiphol in zijn takenpakket had zitten. Met in zijn handen de vette cheque (een bedrag waar de gemiddelde Nederlander jarenlang voor moet werken) die hij van het Schipholfonds had mogen ontvangen! Ik zou het niet durven om over omkoping te spreken, maar ja, het wekt niet echt de schijn van onafhankelijkheid... Om eens na te kijken of de meetwaarden van BAS. een beetje kloppen heb ik zelf maar een decibelmeter aangeschaft. Op 1 mei jl. heb ik kort na 19.00 een halfuurtje lang zelf wat metingen gedaan: 16 vliegtuigen met gemiddeld 86,3 decibel. De volgende dag nog een half uurtje gemeten: 21 vliegtuigen met gemiddeld 83,9 decibel. De "topper" kwam met 95.7 decibel overrazen.
Naast de geluidsoverlast hebben we hier ook jarenlang last gehad van dakpannen die van de daken gevlogen werden. Bij bepaalde weersomstandigheden veroorzaken laagvliegende vliegtuigen een zogenaamde Vortex, een soort mini-wervelwind. Alleen al in deze straat zijn me 5 gevallen bekend van dakpannen die verschoven of zelfs van de daken vielen. Bij het laatste geval zijn er bij mijn overbuurvrouw 25 pannen van de voorzijde van haar dak gevlogen. Haar voortuin lag vol, een aantal dakpannen lag op de stoep voor haar huis, een tweetal pannen lag op de straat en één exemplaar lag zelfs bij mij op de stoep. Toch gauw een afstandje van een meter of 12. Het terrasje aan de achterzijde van haar huis lag ook vol met ongeveer evenveel kapotte dakpannen. Voor mij was de maat op dat moment vol en ik heb de publiciteit gezocht. Dat is redelijk gelukt, ik haalde zelfs het NOS-journaal... Twee weken daarna was het een paar honderd meter verder weer raak. Ik kreeg daarop van een gemeenteraadslid een uitnodiging om naar een inspraakavond te komen, de zogenaamde Alders-tafel. Het incident met de dakpannen werd afgedaan als "een paar pannetjes die van het dak af waren gegleden". Dit probleem is inmiddels opgelost. Schiphol heeft alle dakpannen in onze wijk met haken vastgemaakt aan de daken. Daarmee is elk gevaar in onze wijk natuurlijk verdwenen. Want in de omgeving van Schiphol storten natuurlijk nooit vliegtuigen neer... (De Bijlmerramp vergeten we maar even en dat vliegtuig van Turkish Airlines, dat was gewoon een "premature landing".
Onlangs werd ik er op geattendeerd dat omwonenden van Schiphol wellicht recht hadden op compensatie vanwege het overschrijden van grenswaarden door luchthaven Schiphol. Ik heb daarvoor een aanvraag ingediend, die vervolgens zonder al te veel uitleg werd afgewezen. Vanzelfsprekend ben ik tegen deze uitspraak in beroep gegaan. Daarop kreeg ik bericht dat ik recht had op een hoorzitting, die o.a. telefonisch kon plaatsvinden. Vanochtend werd ik om 11.30 uur keurig gebeld door een bedrijf dat in opdracht van Rijkswaterstaat werkt. (U weet wel, die overheid die voor ruim 69% aandeelhouder is van onze fijne buurman Schiphol... echt onafhankelijk dus). Ik bevond me op dat moment (puur toeval hoor) in mijn achtertuin en helaas moesten we het gesprek al binnen een paar minuten twee keer onderbreken doordat er een vliegtuig (meetwaarde volgens BAS waarschijnlijk 60 decibel) over kwam denderen. We hebben het gesprek maar binnen voortgezet. De meneer wist me prima uit te leggen waarom ik geen compensatie kreeg. Volgens het rekenmodel, dat waarschijnlijk gebaseerd is op metingen die door BAS (lees Schiphol) zijn gedaan, hebben in onze wijk geen overschrijdingen plaatsgevonden. Een kennis van me die in Uithoorn woont (niet eens onder de aanvliegroute, plaatselijk hebben ze daar meer last van dezelfde opstijgers waarvan wij ook zo genieten) krijgt wel compensatie. Volgens de statistieken zijn daar de grenswaarden wel overschreden. Tja, je hebt leugens, enorme leugens en statistieken... Maar goed, men gaat mijn aanvraag opnieuw bekijken. Heb ik vertrouwen in een bevredigende afloop? Eerlijk gezegd geen enkele.
Nu vraagt u zich waarschijnlijk af: waarom ben je daar in vredesnaam gaan wonen? Toen ik mijn huis 42 jaar geleden kocht viel het met de geluidsoverlast nog wel mee. Af en toe wat vliegtuigen over mijn dak. Bovendien stond de plaatselijke pers vol met positieve berichten: zodra de zesde baan klaar was, zou de overlast hier alleen maar afnemen. Nou... dat viel een ietsepietsie tegen. De overlast werd geleidelijk aan steeds erger. Steeds werden nieuwe normen vastgesteld, die na een paar jaar weer werden overschreden. Tot spijt van Schiphol: tja, we moesten toch nog een stukje doorgroeien, maar nu is het maximum bereikt hoor! Weer nieuwe normen, die ook binnen de kortste keren werden overschreden... etc. etc. De beloftes van Schiphol noemen wij inmiddels "dooie mussen" en het informatiekrantje dat hier met regelmaat in de brievenbus zit staat bekend als de Fabeltjeskrant.
Inmiddels is bij mij de maat vol. Nog een paar jaartjes flink sparen en dan ga ik verhuizen. Met toch wel een beetje pijn in het hart. Ik ben hier geboren en getogen en (afgezien van de geluidsterreur) is Aalsmeer best wel een fijn dorpje. Ik heb leuke, gezellige buren maar ja... als je met hen in de tuin een gesprek wilt voeren... Strakjes dus weg uit mijn dorp. Zo ver mogelijk bij Schiphol uit de buurt...