Nieuwsoverzicht

KLM negeert vonnis en blijft misleidende uitingen gebruiken

Ondanks plechtige beloften aan en een veroordeling door de rechter, blijft KLM stug doorgaan met het plaatsen van misleidende uitingen over zogenaamd duurzaam vliegen. Voor eisers Fossielvrij NL en Reclame Fossielvrij reden om in de pen te klimmen.

Geachte mevrouw Rintel,

Bij vonnis van 20 maart 2024 heeft de rechtbank Amsterdam geoordeeld dat veruit de meeste reclame-uitingen die KLM in het kader van haar ‘CO2-compensatie-programma, Fly Responsibly en Real Deal Dagen’-campagnes voerde, onrechtmatig zijn.

Advies aan regering: laat wegtransport de klimaatopgave luchtvaart maar oplossen

Zoals op deze site al zo vaak uitgelegd, zal de luchtvaart niet in staat blijken een evenredige bijdrage te leveren aan de afgesproken klimaatdoelstellingen. Daarom moet het wegverkeer de missende bijdrage van de vliegindustrie leveren.

Dit blijkt uit een advies van bureau Guidehouse aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). In de 34 pagina’s tellende analyse wordt ernstig rekening gehouden met het feit dat de luchtvaart zelfs helemaal niets zal doen om de opwarming van de aarde te voorkomen.

Megaclaim in de maak wegens inbreuk mensenrechten door vliegverkeer

Een groep burgers en belangenorganisaties bereidt een massaclaim voor als vervolg op het vonnis in de zaak van RBV. Zij verwachten tot drie miljard euro te eisen wegens schade als gevolg van de onrechtmatige inbreuk op de mensenrechten door het vliegverkeer.

De rechter was glashelder op 20 maart 2024: de Nederlandse Staat heeft onrechtmatig gehandeld ten opzichte van honderdduizenden burgers door het vliegverkeer ruim baan te geven en onvoldoende rekening te houden met de belangen van omwonenden. Binnen een jaar moet dit worden opgelost.

Fatale PFOS-blusinstallatie KLM was niet gecertificeerd

Op 12 juli 2008 veroorzaakte een op hol geslagen sprinklerinstallatie van KLM een milieuramp met PFOS. Sindsdien verspreidt het gif zich in de hele regio rond Schiphol. Uit recent vrijgegeven documenten blijkt nu dat de installatie niet was gecertificeerd, ondanks meerdere aanschrijvingen aan het adres van KLM.

De calamiteit werd achteraf ingedeeld in categorie 3, waarmee het als zeer ernstig moet worden beschouwd. Ter vergelijking: een kernramp valt in categorie 4.

‘Archief Bijlmervliegramp moet snel veel opener’

Wat gebeurde er die avond? Wat zat er in het vliegtuig? Hoe kan het dat een vliegtuig over een dichtbevolkte wijk als de Bijlmer heen vloog? Waarom mocht dat? Deden wij, de bewoners, er wel toe?

Deze vragen van omwonenden worden genoemd in een advies om meer openheid te geven in het dossier van de Bijlmervliegramp. Het zijn deels dezelfde vragen die omwonenden dertig jaar later nog steeds stellen over Schiphol in het algemeen. Waarom vliegen er honderden vliegtuigen laag over dichtbevolkte wijken, waarom mag dat en doen wij, de bewoners, er wel toe?

Loze dreigementen, verdraaiingen en onwaarheden in interview topman Transavia

De onsympathieke baas van Transavia mocht vandaag in het FD leeglopen over zijn angst voor een nachtslot op Schiphol. Zoals gebruikelijk vliegen de hele en halve onwaarheden weer over de tafel.

Ponticaal boven het artikel staat de uitspraak dat een nachtsluiting van Schiphol Transavia in het hart zal raken. Dat tienduizenden of zelfs honderdduizenden omwonenden een verhoogde kans lopen op hart- en vaatziekten door zijn nachtvluchten, daarover geen woord van deze Marcel de Nooijer.

Rechter: Eindhoven en Rotterdam Airport moeten krimpen wegens stikstofuitstoot

De vakantievliegvelden Rotterdam en Eindhoven Airport moeten krimpen omdat beide geen natuurvergunning hebben en teveel stikstofoxiden uitstoten die negatief uitpakken voor de omliggende natuur.

Dit maakte Johan Vollenbroek, voorman van natuurbeschermingsorganisatie MOB, vandaag bekend. Het vonnis heeft vergaande gevolgen voor de vliegvelden, omdat zij vanaf nu niet meer stikstofverbindingen mogen uitstoten dan toen de huidige regelgeving in werking trad. Dat betekent terug naar het niveau van halverwege jaren ’90 van de vorige eeuw.

Luchtruimherziening heeft slechts één hard doel: meer vliegen

Hoewel de luchtruimherziening door het Ministerie van Infrastructuur keer op keer wordt verkocht als ‘milieumaatregel’, blijkt uit opgevraagde documenten dat er maar één hard doel is: de groei naar 800.000 vluchten per jaar.

Steeds maar weer stelt het ministerie richting publiek en Tweede Kamer dat de luchtruimherziening slechts bedoeld is om minder om te hoeven vliegen en minder hinder te veroorzaken. Maar in de nu vrijgegeven documenten is geen enkel harde doelstelling te vinden op deze vlakken.

Corendon vliegt ondanks sancties Russische toeristen naar Turkije

De Nederlandse vakantieaanbieder Corendon vliegt regelmatig Russische toeristen vanuit Moskou naar de Turkse badplaats Antalya en weer terug. Dat gebeurt met precies hetzelfde toestel dat ook veelvuldig wordt ingezet vanaf Schiphol en Rotterdam Airport.

Gevraagd om een reactie ontduikt ene Anouk op het officiële X-account van Corendon de verantwoordelijkheid door te suggereren dat “de Nederlandse holding” niet deze vlucht uitvoert.

Pagina's