Gemelde overlast RTHA rijst de pan uit ondanks nieuwe telmethode

Opnieuw is het aantal meldingen van overlast door Rotterdam The Hague Airport (RTHA) explosief gestegen, met liefst 60 procent naar 160.000. En dat terwijl het vliegveld een voor zichzelf gunstiger telmethode heeft bedongen. De Bewonersvereniging Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) is zich op zijn Rotterdams “rotgeschrokken” van de nieuwe cijfers. “We zagen het weliswaar aankomen in de tussentijdse rapportages, maar het vierde kwartaal bevestigt dat er opnieuw 60 procent meer meldingen zijn ten opzichte van een jaar eerder.” Vergeleken met tien jaar geleden is het aantal meldingen met zelfs 4200 procent gestegen. Uit de nieuwe cijfers, verzameld door milieudienst DCMR, blijkt dat met name de overlast in de regio Schiedam fors is toegenomen. Uit deze stad, ten zuidwesten van het vliegveld en direct onder de uitvliegroute, kwamen maar liefst 80 procent meer meldingen dan een jaar geleden. Uit de hand gelopen“Dit is werkelijk zeer verontrustend”, aldus voorzitter Alfred Blokhuizen. “De rapportage van DCMR is glashelder: het is uit de hand gelopen, de omgeving van het vliegveld is onleefbaar.” De nieuwe cijfers zijn des te opmerkelijker omdat in het afgelopen jaar voor het eerst een nieuwe telmethode is toegepast, op aandringen van het vliegveld. Voortaan wordt slechts één melding per vliegtuig per adres genoteerd, ook als op zo’n adres bijvoorbeeld een verzorgingshuis is gevestigd. In de praktijk betekent dit dat als een heel huishouden, een compleet studenten- of verzorgingshuis wakker is van de vliegherrie, er slechts één melding wordt opgetekend. RTHA had op deze wijziging aangedrongen om het aantal meldingen op papier terug te dringen. Was de telmethode van een jaar eerder gebruikt, dan was het aantal meldingen nog hoger geweest dan de huidige 160.000 en mogelijk richting een verdubbeling gegaan. Het gaat hierbij niet om een kleine groep mensen, zo meldt het rapport van DCMR. In totaal hebben 4300 bewoners melding gemaakt van vliegtuigoverlast. Slechts 4 tot 10 procent van de bewoners neemt de moeite een melding te doen na ernstige geluidsoverlast. De meeste mensen weten dat er weinig gebeurt met hun meldingen en besparen zich de moeite. Overlast vooral door budgetvliegersUit de cijfers van de Rotterdamse milieudienst blijkt dat de overlast vooral wordt veroorzaakt door de aanbieders van goedkope vakantievluchten – met Transavia als de onbetwiste nummer één. Deze vluchten leveren nauwelijks iets op voor de lokale economie, omdat deze gevuld zijn met vakantiegangers die hun geld elders gaan uitgeven. Dit feit staat op gespannen voet met het economische belang dat het vliegveld zichzelf steeds toedicht in discussies over openhouden of sluiten. Nog maar een maand geleden publiceerde GGD Rotterdam-Rijnmond nog een rapport waaruit klip en klaar blijkt dat bewoners ziek worden van de voortdurende en groeiende overlast van het vliegverkeer. Duizenden mensen rond het vliegveld kampen met slaapverstoring, hartklachten, hoge bloeddruk en stress. Langdurige periodes met slaapproblemen, hartkloppingen en overgevoeligheid komen rond RTHA vaker voor dan gemiddeld (bron: GGD Rotterdam-Rijnmond) Net als rond Schiphol wordt er in Rotterdam al jarenlang gekeuveld over maatregelen om de hinder te verminderen. En net als rond Schiphol neemt de overlast jaar op jaar alleen maar toe, zo blijkt duidelijk uit de nieuwste cijfers. ‘Geen hinderbeperking, maar winstmaximalisatie’“Er wordt dus helemaal niets gedaan aan hinderbeperking, juist het tegenovergestelde. Er wordt wél gestreefd naar winstmaximalisatie, ten koste van de leefomgeving en de gezondheid van de mensen in de regio”, aldus BTV. In de cijfers van DCMR wordt geen aandacht gegeven aan de luchtvervuiling die steeds tegelijkertijd met de geluidsoverlast wordt veroorzaakt. “Dat is een Siamese tweeling: wanneer er sprake is van herrie, is er ook vervuiling. Toch worden deze twee milieuaspecten steeds apart gepresenteerd. Dat is onjuist en oneerlijk.” 1500 kilogram kankerverwekkend formaldehyde en ruim 200 kilogram benzeen is de jaarlijkse ‘oogst’ van RTHA (bron: TNO) Uit een rapport van TNO blijkt dat op en rond Rotterdam Airport de uitstoot van zeer zorgwekkende (lees: kankerverwekkende) stoffen ruim boven de geldende normen voor de industrie uitkomen. Over deze gevaarlijke situatie publiceert het ministerie naar verluidt voor het eind van het jaar nieuwe onderzoeken. Moreel appèlGezien de jongste cijfers doet bewonersvereniging BTV een moreel appèl op de vliegvelddirectie. “Het vliegveld profileert zich graag als groene onderneming die in harmonie is met haar omgeving. Maar hoe voelt het dan als je weet dat je juist steeds méér overlast en vervuiling veroorzaakt? Waar ben je dan trots op? Op de extra omzet, terwijl je weet dat de omgeving onleefbaar wordt? Voelt het oké dat je roept dat je aan hinderbeperking doet, maar het tegenovergestelde het geval blijkt?”
06 december 2023, 11:02