Snoeiharde kritiek op MRS vanuit eigen gelederen

Gisteren heeft het Platform Vliegoverlast Amsterdam (PVA) een snoeiharde zienswijze ingediend op de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS). De zienswijze is ondertekend door de voorzitter van het platform, zelf één van de plaatsvervangende leden van de MRS. Volgens PVA kampt de raad met een drietal ingebakken tekortkomingen: de leden zijn gekoppeld aan specifieke landingsbanen, de ondersteuning van de gekozen vertegenwoordigers is ondermaats en de MRS heeft een veel te krap budget om gedegen onderzoek te doen. Met deze standpunten sluit PVA zich in hoge mate aan bij de zienswijze die SchipholWatch eerder al had ingediend. De gekozen leden worden per landingsbaan ingedeeld, maar komen hierdoor binnen de MRS tegenover elkaar te staan. Immers wordt van ieder lid verwacht dat hij of zij de belangen behartigt van zijn of haar achterban, terwijl minder overlast op de ene startbaan vrijwel altijd resulteert in meer overlast elders. Dit staat bekend als het waterbedeffect, maar leidt binnen de MRS tot wantrouwen en ondermijnt daardoor de slagkracht van de raad. SchoolklasjePVA vindt dat de MRS volledig top-down is ingericht. “Bewonersvertegenwoordigers worden behandeld als leerlingen op de middelbare school en hun inbreng wordt nauwelijks serieus genomen”, aldus de kritiek van binnenuit. Slechts enkele maanden na de oprichting van de MRS lepelt voorzitter Léon van Hedel van PVA moeiteloos voorbeelden op. Zo werd er niets gedaan met suggesties van de leden voor de aftrapbijeenkomst van de raad, hadden zij geen inspraak bij de keuze van deskundigen die aan de MRS werden toegevoegd en werden de bewoners gepasseerd bij het aanstellen van oud-VVD-politica Monique van Haaf als tijdelijk vervanger voor de binnen twee maanden opgestapte Eddy van Hijum. De kritiek gaat verder uit naar het krappe budget van de MRS. “Dat maakt onderzoek, evaluatie van regelgeving en van opgetuigde systemen onhaalbaar. Het ondermijnt de effectiviteit van de MRS.” Volgens de MRS-delegatie dient de luchtvaartsector als veroorzaker van de problemen veel meer bij te dragen aan de kosten. Bedrijfsleven eruitPVA vindt het onbestaanbaar dat ook vertegenwoordigers van het bedrijfsleven een plek hebben binnen de MRS. “Bedrijven zijn al in ruime mate vertegenwoordigd in andere organisaties, al dan niet met binding aan de luchtvaartsector.” SchipholWatch begreep van meerdere leden dat met name de deelname van Achmed Baâdoud namens MKB Metropool Amsterdam hen tegen de borst stuit. “Zijn inbreng voegt letterlijk niets toe en vertroebelt het debat binnen de raad”, aldus een van de leden die wegens angst voor uitzetting niet met zijn naam genoemd wil worden. Het is opmerkelijk dat zo kort na de oprichting al grote twijfels bestaan over het nut en het functioneren van de maatschappelijke raad, zelfs vanuit de eigen gelederen. VoorgekooktHet schetst een beeld van een praatclub die onderling sterk verdeeld is en nauwelijks een vuist kan maken om de belangen van alle omwonenden te behartigen. Een club die door het ministerie wordt behandeld als een schoolklas waarbij niemand ook maar iets in de melk te brokkelen heeft. Een raad die zich bovendien de les laat lezen door het ministerie dat onder druk van een streng reglement gekozen leden naar huis kan sturen en in staat blijkt om een oorspronkelijk negatief advies in enkele weken tijd weet om te buigen naar een instemmend oordeel. Dat gebeurde immers met het advies over minister Harbers’ experimenteerregeling. “Het heeft weinig zin om adviezen aan de MRS te vragen als de plannen al in de afrondingsfase zijn”, aldus de zienswijze. “We hebben dat gezien met de experimenteerregeling waarbij het lijkt alsof de plannen zo voorgekookt zijn dat de luchtvaart niets in de weg wordt gelegd.”
16 november 2023, 10:33