RIVM ontdekt nieuwe parameters om overlast vliegverkeer te reguleren

Voor de overheid is het gemiddelde geluidniveau, gemeten over een heel jaar, de enige parameter om de overlast van het vliegverkeer vast te stellen. RIVM publiceerde eerder deze week een onderzoek waaruit blijkt dat veel meer parameters van belang zijn. Sterker nog, het nu gebruikte jaargemiddelde komt in het onderzoek helemaal niet voor als belangrijke indicator. Wel van belang zijn onder meer de afstand tussen vliegtuig en gehinderde en het aantal passages met een geluidsniveau hoger dan 75 decibel. Ook extra belastend zijn het aantal passages waarbij het maximale geluidsniveau ten minste 20 seconden lang wordt overschreden en het totaal aantal vluchten dat iemand per uur boven zijn of haar huis moet dulden. Dit eerste onderzoek schreeuwt om vervolgonderzoek. De overheid lijkt zich decennialang op de verkeerde indicatoren te hebben gericht om de overlast te verminderen. Niet het jaargemiddelde, maar de piekniveaus – zoals gemeten door onze app Explane – en het aantal toestellen blijken maatgevend te zijn voor de overlast voor omwonenden. Groot deel van NederlandOverigens is het begrip omwonenden zeer ruim opgevat, zo meldt het onderzoek. Deelnemers aan het onderzoek kwamen uit het gebied tussen Heiloo in het noorden en Leiderdorp in het zuiden en van Oegstgeest in het westen tot Putten in het oosten. Overzicht van de deelnemers aan het onderzoek. Rode bolletjes staan voor deelnemers die extra gevoelig zijn voor geluid (illustratie: RIVM) In het rapport wordt apart gekeken naar mensen die geluidgevoelig zijn – dat betreft ongeveer een derde van de Nederlandse bevolking. Eén op de tien mensen is zelfs extra gevoelig voor geluid – zij ervaren omgevingsgeluid tot 11 decibel luider dan de gemiddelde persoon. Voor de laatste groep is het maximum geluidniveau belangrijker dan het aantal vluchten, terwijl dat voor de hele groep juist andersom is. Verder blijkt dat bij geluidgevoeligen de overlast al start bij 60 decibel in plaats van de 75 decibel voor de gemiddelde persoon. Ontwrichte levensHet RIVM stelt dat het geluidniveau slechts één van de hinderfactoren is en dat juist de aantallen vliegbewegingen, het aantal en de duur van perioden (‘blokken’) met veel vliegbewegingen en de rust tussen deze blokken van groot belang zijn. “In het onderzoek brachten verschillende personen naar voren dat hun leven sterk beïnvloed of zelfs ontwricht wordt door vliegtuiggeluid”, aldus het onderzoeksinstituut. Deze conclusie wordt gestaafd door de meldingen op de website vliegherrie.nl waar dagelijks zeer schrijnende meldingen worden geplaatst en mensen zelfs stellen geen perspectief meer te zien. “De objectieve indicatoren laten zien dat het niet alleen gaat om beleving, maar dat geluidgevoeligen de vliegtuigpassages sterker waarnemen. Omdat dit een grote groep mensen betreft, verdienen deze meer aandacht bij het bepalen van het beschermingsniveau.” VervolgonderzoekHet RIVM doet graag vervolgonderzoek naar de overlast, onder meer om de datakwaliteit te verbeteren zodat hardere conclusies kunnen worden getrokken. SchipholWatch heeft het RIVM de suggestie gedaan om de data van geluidssensoren te combineren met gezondheidsgegevens die objectief met een smartwatch te meten zijn (onder meer bloeddruk, hartslag, slaapperiodes). Daarmee zou inzicht ontstaan in een deel van de directe gezondheidseffecten van overmatig vlieglawaai. Het is op dit moment nog niet duidelijk of vervolgonderzoek gaat plaatsvinden.
09 juli 2023, 11:57