Meldingen Gemeente Haarlemmermeer

Toont 1 - 20 van 9845 meldingen uit de gemeente Haarlemmermeer.
Datum Tijd Postcode Plaats Oorzaak Value
04-06-24 00:03 1161 Zwanenburg Geluid Frequent laagvliegen, verstoring van rust. Hinderperiodes: di 4-6-2024 00:03 - di 4-6-2024 01:14, di 4-6-2024 07:35 - di 4-6-2024 09:16, di 4-6-2024 10:53 - di 4-6-2024 11:39, di 4-6-2024 13:07 - di 4-6-2024 13:54, di 4-6-2024 15:22 - di 4-6-2024 16:14. 05-06-2024 15:44
04-06-24 05:11 1435 Rijsenhout Geluid Frequent laagvliegen, verstoring van rust. Hinderperiode: di 4-6-2024 05:11 - di 4-6-2024 23:48. 05-06-2024 15:36
05-06-24 09:53 1171 Badhoevedorp Anders Parool: Milieudefensie wil KLM dwingen de uitstoot fors te verlagen door overstappers te weren: ‘KLM is ons toetje. Het net sluit zich om grote klimaatvervuilers.’Milieudefensie eist dat KLM fors minder CO2 uitstoot. Dat kan volgens de actiegroep alleen als de vliegmaatschappij overstappassagiers weert. ‘Een sterke krimp van KLM zou het bereiken van eerlijke klimaatdoelen veel dichterbij brengen.’ Milieudefensie presenteert woensdag een onderzoek naar de KLM-uitstoot, vlak voor de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM. In plaats van 30 procent CO2-reductie, is er in 2030 juist een toename van bijna 6 procent, aldus het rapport. “Een sterke krimp van KLM zou het bereiken van eerlijke klimaatdoelen veel dichterbij brengen,” concludeert onderzoeker Paul Peeters, lector duurzaam toerisme aan hogeschool Buas in Breda. Daarbij zou de maatschappij grotendeels moeten stoppen met transferpassagiers. De mogelijkheid dat die vervolgens voor andere luchthavens zullen kiezen, waardoor de voorspelde milieureductie achterblijft, wordt in het rapport niet behandeld. Volgens de luchtvaartsector neemt forse krimp juist het verdienvermogen weg om te investeren in de nieuwste vliegtuigen en duurzamere brandstoffen. Maar volgens Peeters zullen zulke maatregelen de uitstoot in 2030 juist 5,8 procent doen toenemen. Dat komt doordat KLM bij de aanschaf van nieuwe Airbussen en Embraers niet alleen uitgaat van economisch voordeel (minder brandstof– en onderhoudskosten) en milieuvoordeel (minder uitstoot en geluid), maar meteen ook voor toestellen heeft gekozen die meer passagiers vervoeren dan hun voorgangers. “Ze kiezen voor groei.” De enige manier om de door Milieudefensie gestelde klimaatdoelen – 48 procent CO2-reductie in 2030 – te halen, is volgens de literatuurstudie van Peeters een reductie van het aantal KLM-vluchten met 21 procent ten opzichte van 2019. Schiphol zou volgens dezelfde uitgangspunten 35 tot 54 procent moeten krimpen. Dat kan volgens het onderzoek worden bereikt door afscheid te nemen van overstappers – gemiddeld 60 procent van het aantal KLM-passagiers. Omdat die op hun reis via Schiphol omvliegen, stoten ze volgens Peeters gemiddeld ruim twee keer zoveel broeikasgas uit dan wanneer ze rechtstreeks naar hun bestemming zouden vliegen. Volgens KLM maken die overstappers het mogelijk dat de maatschappij vanaf Schiphol naar honderden bestemmingen vliegt die alleen met instappende Nederlanders niet rendabel te bereiken zijn. Hoogstens een half dozijn intercontinentale bestemmingen is levensvatbaar zonder overstappers, waaronder de Antillen, New York en Paramaribo. Volgens Peeters is het echter mogelijk het aantal overstappers ‘substantieel’ terug te brengen zonder het bestemmingennetwerk aan te tasten. “De meeste verbindingen kunnen zonder transferpassagiers in stand blijven. Maar de kwaliteit daarvan wordt anders. Gemak en comfort nemen af.” Daarmee doelt Peeters erop dat in het onderzoek ervan is uitgegaan dat bestemmingen hoogstens één keer per dag of per week aangevlogen worden, waardoor het bijvoorbeeld niet langer mogelijk is om in één dag op en neer te vliegen. Maar hij doelt ook op de veel hogere vliegprijzen die ontstaan om zulke vluchten rendabel te houden. Peeters erkent dat de ‘indicaties’ waarop dat advies is gebaseerd, ‘terra incognita’ zijn, doordat gegevens ontbreken. “We hebben alle KLM-vluchten bekeken die in januari 2023 zijn uitgevoerd,” licht Peeters het onderzoek toe. “Binnen dit budget konden we niet meer berekenen. Dat is de beperking van dit onderzoek.” De conclusie staat ook haaks op eerdere onderzoeken die in opdracht van het kabinet zijn uitgevoerd naar de gevoeligheid van het transfernetwerk op Schiphol. Onderzoeksbureau SEO stelde eerder dat door het wegvallen van overstappers een sneeuwbaleffect ontstaat van steeds meer onrendabele vluchten. Peeters: “Die onderzoeksbureaus leggen de kwaliteit van het bestemmingennetwerk hoger. Ze hebben een strikt criterium voor wat een kwalitatief goed netwerk is, met meerdere vluchten per dag of per week, vanwege die overstappers. Wij gaan uit van een basisvoorziening waarmee je komt waar je wilt zijn, al moet je dan soms langer wachten.” De vraag hoe al die overstappers vervolgens gaan reizen als ze niet met KLM via Schiphol vliegen, is in Peeters onderzoek bewust niet beantwoord. Transferreizigers zullen simpelweg voor andere overstapluchthavens kiezen, zoals Parijs, Frankfurt, de Londense velden, of de staatsgesponsorde luchthavens van Istanboel of Dubai, die al jaren drijven op overstappers. De bijbehorende milieu-uitstoot – volgens Peeters tweemaal zo groot als bij rechtstreekse vluchten – zal daardoor onveranderd blijven. De conclusie dat rechtstreeks vliegen de helft minder uitstoot oplevert dan overstappen, kan ook nog eens worden gelezen als een pleidooi voor méér directe vluchten. Dat betekent dan wel dat er meer vluchten bijkomen met relatief kleinere vliegtuigen, zoals de langeafstandsversie van de Airbus A321Neo, die in één ruk over de Atlantische Oceaan kan vliegen. Meer langere vluchten betekent ook meer uitstoot. Zulke overwegingen zitten bewust niet in Peeters’ onderzoeksopdracht van Milieudefensie, zegt campagneleider Wouter Kolk. De actiegroep zal woensdagmiddag bij de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM in Parijs ook alleen de rol van KLM ter sprake brengen, niet die van het veel grotere Air France, dat eveneens drijft op het overstapmodel. “Wij richten ons op Nederlandse bedrijven die belangrijk zijn voor de Nederlandse economie,” zegt Kolk. “We zijn een Nederlandse organisatie. Maar andere bedrijven hebben dezelfde verantwoordelijkheid. KLM heeft een voorbeeldfunctie.” Kolk laat in het midden of Milieudefensie KLM voor de rechter sleept als de maatschappijen niet ingaat op de eisen. Eerder voerde de actiegroep vergelijkbare protesten bij aandeelhoudersvergaderingen van Ahold-Delhaize, ING en Unilever. “KLM is ons toetje. Het net sluit zich om grote klimaatvervuilers.” 05-06-2024 09:59
04-06-24 05:11 2154 Burgerveen Geluid Veel vliegtuigen over mijn dak. Hinderperiode: di 4-6-2024 05:11 - di 4-6-2024 23:49. 05-06-2024 09:53
05-06-24 08:44 2151 Nieuw Vennep Geluid Linquenda NV 05-06-2024 08:47
05-06-24 08:33 2151 Nieuw Vennep Geluid Linquenda NV 05-06-2024 08:44
05-06-24 08:26 2151 Nieuw Vennep Geluid Veel te dicht over NV Linquenda 05-06-2024 08:33
05-06-24 08:06 2151 Nieuw Vennep Geluid Vliegt over nv zuid 05-06-2024 08:07
04-06-24 20:50 2134 Hoofddorp Geluid Haha vergeet mijn vorige bericht, ze weten de Buitenveldertbaan ook weer te vinden met starten naar het westen, zodat wij ook vandaag weer een volle avond herrie hebben. Ik vraag mij ook telkens af waarom er tegenwoordig zoveel landingsroutes over Floriande lopen? Waar je voorheen eigenlijk alleen de starters van de Kaagbaan had (Spijkerboorroute), heb je tegenwoordig ook dagelijks vele landers over onze wijk, richting eigenlijk alle banen. Het was zelfs onderdeel van het document bij invoering van de vaste bochtstraal over onze wijk (om het te bagatelliseren) dat onze wijk juist vrijwel geen landers over zich heen kreeg, in tegenstelljng tot andere delen van Hoofddorp. Door de inmiddels ook al achterhaalde "weinig gebruikte route" en "ongeveer 50% van de dagen gebruikt" en "starters vanaf de Kaagbaan" (zijn inmiddels ook de Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan aan toegevoegd) en "enkel gebruikt als er een tweede startbaan in gebruik is" en "niet gebruikt tussen 23.00 en 07.00 uur", is er weinig meer aan om hier te wonen. 04-06-2024 20:53
04-06-24 20:17 2134 Hoofddorp Geluid Ik moet zeggen dat doordat de Aalsmeerbaan niet wordt gebruikt, het hier in Floriande ook veel rustiger lijkt te zijn. Blijkbaar zit er toch een link tussen het gebruik van die baan en de Spijkerboorroute over Floriande. Stil is het hier sowieso nooit (je hoort elke starter van de Kaag- dan wel Polderbaan), maar iets regelmatiger afwisselen van banen zou voor veel omwonenden (Aalsmeer, Uithoorn, de Kwakel, Floriande Hoofddorp, ook allemaal de dupe van laag overvliegende vliegtuigen) wel fijn zijn (helaas is het dan in Buitenveldert weer onleefbaar, dat wens ik ook zeker niemand toe). Die haat naar schiphol is hier in ieder geval al langere tijd aanwezig omdat wij inmiddels vrijwel geen enkele dag meer rust hebben. De overlast duurt hier nooit maar een paar dagen maar is permanent, vrijwel nooit meer 'tuindagen' die er blijkbaar onder sommige andere banen nog wel zijn. Maar krimp is sowieso de enige echte oplossing, en dan niet alleen in de nacht 04-06-2024 20:28
03-06-24 09:28 2154 Burgerveen Geluid Veel vliegtuigen over mijn dak. Hinderperiodes: ma 3-6-2024 09:28 - ma 3-6-2024 10:51, ma 3-6-2024 11:46 - ma 3-6-2024 23:26. 04-06-2024 15:22
04-06-24 12:18 2151 Nieuw Vennep Geluid Continue in de sh*t herrie hier, mede dankzij KLM. Ze vliegen absurd laag tegenwoordig. Helemaal knettergek geworden😡 04-06-2024 12:20
03-06-24 10:52 2132 Hoofddorp Geluid Frequent laagvliegen, verstoring van rust. Hinderperiode: ma 3-6-2024 10:52 - ma 3-6-2024 11:39. 04-06-2024 09:27
04-06-24 00:49 2133 Hoofddorp Anders Morgen komt er weer een boerenprotest in Brussel. Het enige waar ik nu aan denk, is dat ik het zo jammer vind dat ik geen tractor heb. Ik ben geboren en getogen in Hoofddorp en mijn leven wordt hier letterlijk en figuurlijk verziekt. De hele dag is gevuld met vliegtuiglawaai, Geen moment rust. Feitelijk gezien maakt het niet uit waar de wind vandaan komt. Vertrekkers vanaf de Polderbaan bij Noorderwind zijn het ergst. Grondgeluiden, gepiep, gegier, een trillende grond, hoge decibels en kerosinedampen. Ook als de wind draait en er vanaf de Kaagbaan bij Zuiderwind gestart wordt, zijn er de omvliegers over de woonwijken hier die met veel decibels aanwezig zijn. Westenwind is ook heftig, vooral als er dan in westelijke richting vanaf de Buitenveldertbaan gevolgen wordt, standaard meer dan 83 decibels per vliegtuig. En dat om de minuut, urenlang. In media ( nu.nl) wordt mij verteld, dat ik een zeikerd ben, dat ik toch wist dat ik bij een vliegveld woon, dat ik dan maar moet verhuizen. Ik ben boos, gefrustreerd, verdrietig en ook bang. Bang dat deze hel blijft voortduren. 04-06-2024 01:08
04-06-24 00:09 1161 Zwanenburg Geluid Bizar, wij willen slapen en wederom wordt er illegaal gebruik gemaakt van de Zwanenburgbaan door het SCHIPHOLTUIG. Het is 00:10 en ze landen nog steeds gewoon over onze huizen heen. Schandalig dat ze alle regels gewoon aan hun laars lappen, het is tuig van de richel over de rug van de omwonende. WANNEER STOPT HET SCHIPHOLTUIG MET SNACHTS ILLEGAAL TE VLIEGEN OVER DORPSKERNEN. De politiek en de omwonende moeten dit NIET accepteren, koste wat het kost. Meer dan 60 DBA op mijn gevel na 23:00, hier kan en mag geen vergunning voor verleend zijn. 04-06-2024 00:16
03-06-24 23:15 1161 Zwanenburg Geluid Ze zijn al weer een uurtje aan het vliegen boven mijn bed 😠 ik wil slapen 🤬 04-06-2024 00:09
03-06-24 20:52 2132 Hoofddorp Geluid Absurd veel laag en lawaaig kaagbaan verkeer, achter elkaar door. LVNL vindt het allemaal prima zo. 03-06-2024 20:52
03-06-24 20:50 2132 Hoofddorp Geluid Absurd veel laag en lawaaig kaagbaan verkeer, achter elkaar door. LVNL vindt het allemaal prima zo. 03-06-2024 20:50
03-06-24 20:49 2132 Hoofddorp Geluid Absurd veel laag en lawaaig kaagbaan verkeer, achter elkaar door. LVNL vindt het allemaal prima zo. 03-06-2024 20:49
03-06-24 07:24 1171 Badhoevedorp Geluid Vanaf 06:55 weer non stop stijgende vliegtuigen vanaf de zwanenburgbaan. De aso’s zullen de hele dag weer door gaan. 03-06-2024 07:25

Pagina's