Bewoners onder de uitvliegroutes van de Buitenveldert- en Kaagbaan moeten deze zomer rekening houden met veel extra vliegherrie. Reden: Schiphol begint pas eind augustus met het inregelen van nieuwe landingsapparatuur.
Dit blijkt uit het recent aangepaste schema baanonderhoud en werkzaamheden. Vanaf 17 juni gaat de Zwanenburgbaan twaalf dagen dicht voor onderhoud. Landend verkeer wordt dan via de Buitenveldertbaan, Ooostbaan en Kaagbaan geleid.
Tijdens het onderhoud wordt gewerkt aan het instrument landing systeem (ILS), apparatuur om piloten te assisteren bij het aanvliegen en landen. Normaal gesproken wordt dat systeem direct na het onderhoud ingeregeld, meestal met een vliegtuigje van bureau NLR.
Te laat inmetenMaar in dit geval wordt er pas op 26 augustus gestart met de meetvluchten, twee maanden na het onderhoud. In die hele periode krijgen de bewoners onder de Kaag- en Buitenveldertbaan meer vliegtuigen over hun dak. Met name bij slecht zicht zullen de twee banen vaker worden ingezet.
Bovendien kan gedurende deze periode niet parallel worden geland op Zwanenburg- en Polderbaan, zodat ook daardoor veel extra overlast ontstaat richting Buitenveldert-, Oost- en Aalsmeerbaan. De Oostbaan wordt ook wel de Vondelparkbaan genoemd, omdat vliegtuigen die daar willen landen dwars over het historisch centrum van Amsterdam, via het Vondelpark en over de Bosbaan naar Schiphol vliegen.
Pas op 26 augustus start Schiphol vervolgens met het inregelen van het ILS. Ook dan is de Zwanenburgbaan niet beschikbaar. De meetvluchten moeten nog worden ingepland, aldus de website van Schiphol.
Het inregelen duurt tot 16 september, maar ook daarna komt de Zwanenburgbaan niet volledig beschikbaar. Schiphol wil dan minstens een maand kijken of het systeem goed werkt. Uiteindelijk is de baan pas in de loop van november volledig beschikbaar.
Loze belofteTijdens een bewonersbijeenkomst in Uithoorn stelde ex-directeur Ruud Sondag in gesprek te zijn met het ministerie van Infrastructuur om tijdens onderhoud de capaciteit van Schiphol tijdelijk terug te schroeven. Het bleek de zoveelste loze belofte aan omwonenden.
Vorig jaar was de Zwanenburgbaan ook al maandenlang afgesloten wegens groot onderhoud. De toch al ruime planning liep vervolgens met een extra maand uit. Nu, krap een jaar later moet er weer maanden worden gesleuteld, sluit de planning niet aan en ondervinden mensen onder de aanvliegroutes naar de andere banen een zomer lang meer vliegherrie dan nodig zou zijn.
Zo gooit Schiphol voor de zoveelste keer de eigen problemen over de schutting in de tuin van de buren. En weer zal een zomer lang de herrie niet te pruimen zijn in de verre omtrek van het vliegveld. Lekker in de tuin of op het balkon zitten, komt er deze zomer niet van. Had u maar niet in een straal van zestig kilometer rond Schiphol moeten gaan wonen.
02 juni 2024, 10:21