Datum en tijdstip start overlast
woensdag 23 oktober 2024 - 13:14
Oorzaak
Geluid
Postcode
1432
Woonplaats
Aalsmeer
Omschrijving melding
#KLM #MarjanRintel Greenpeace 10 oktober 2024: 'Waarom vliegt KLM zoveel korte vluchten? Korte vluchten maken een groot deel uit van het aanbod van KLM. Waarom gaan er nog steeds zoveel vluchten naar Brussel of Düsseldorf? En welke rol speelt KLM daarin?
Tientallen zeer korte vluchten per dag door KLM
Meerdere malen per dag stijgt een KLM-vliegtuig op, om binnen het uur weer te landen op een bestemming in een stad iets verderop. De piloot is bijna alleen bezig met opstijgen en landen, zo kort is het. En dat is nou nét het meest vervuilende. Tijdens de start en landing stoten vliegtuigen disproportioneel veel CO₂ uit vergeleken met de totale vluchtduur.
KLM-vluchten:
Londen (536 km): 15 keer per dag
Brussel (210 km): 4 keer per dag
Düsseldorf (225 km): 5 keer per dag
Parijs (500 km): 5 keer per dag
Dat maakt een korte vlucht tientallen keren vervuilender dan het nemen van een trein. En al dat stijgen en landen levert ook de meest herrie en gezondheidsklachten voor omwonenden op.
Toch blijven korte vluchten hardnekkig. Zelfs nu er meer hogesnelheidstreinen rijden, gaan nog 40% van de vluchten vanuit Schiphol naar bestemmingen onder de 750 km.
Waarom worden korte vluchten nog gedaan?
De meeste mensen willen dat we de klimaatdoelen van Parijs halen. En vinden dat iedere sector, ook de luchtvaart, een steentje moet bijdragen. Dus waarom is er nog een markt voor zulke zeer korte vluchten? Daar heeft KLM een grote hand in.
Overstappen
KLM probeert zoveel mogelijk mensen korte vluchten van en naar Schiphol te laten nemen. De luchtvaartmaatschappij kan hen dan vanuit één vliegveld verder vliegen naar verre bestemmingen. Met andere woorden: KLM stimuleert overstappen. In de bedrijfsmond: het ‘hub and spoke’-model. Van bijna alle passagiers van KLM op Schiphol is bijna 70% er alleen voor een overstap.
Zulke korte vluchten zitten vaak niet eens vol. Maar KLM blijft er meerdere per dag vliegen. De vraag wordt kunstmatig hoog gehouden. Ten eerste door weinig andere opties te bieden. En ten tweede, door deze korte vluchten goedkoop aan te bieden. Daarbij wordt KLM geholpen door een politiek systeem: overstappers betalen geen vliegbelasting.
Door deze bedrijfsstrategie voegt KLM heel veel onnodige vluchten aan het vliegverkeer toe. Met als enige reden: de eigen winstbalans. Het is niet in het belang van de passagier om over te stappen. En het is zeker niet in het belang van de planeet.
Oneerlijke prijzen
Daarnaast is een vlucht naar een bestemming dichtbij vaak een stuk goedkoper dan een trein. Uit ons onderzoek bleek dat een treinreis gemiddeld twee keer duurder is dan een vliegreis.
De belangrijkste reden? Luchtvaartmaatschappijen zijn vrijgesteld van belasting op kerosine, het belangrijkste bestanddeel van de fossiele vliegtuigbrandstof. Dit voordeel druist tegen alle logica in, kijkend naar de vervuiling van de luchtvaart, maar blijft bestaan door de fanatieke luchtvaartlobby.
Door de vrijstelling kán KLM zeer korte vluchten goedkoper aanbieden dan een trein, maar dat betekent niet dat de luchtvaartmaatschappij dat dan ook moet doen. We zijn immers in een klimaatcrisis van jewelste beland.
Schade van korte vluchten:
Tientallen keren vervuilender dan treinreizen en daarom directe impact op de opwarming van de aarde.
Dragen bij aan de afbraak van kwetsbare natuurgebieden door de overmatige stikstofuitstoot.
Meer vliegherrie voor omwonenden, die leidt tot slapeloosheid, hart- en vaatziekten en minder levenskwaliteit.
KLM, stop korte vluchten!
Hoe KLM het ook wendt of keert, het bedrijf moet minder vliegen om in lijn te blijven met klimaatdoelen. Het schrappen van korte vluchten is een logische stap, met een zeer positieve impact op de totale CO2-uitstoot uit luchtvaart in Nederland." (https://www.greenpeace.org/nl/algemeen/65708/waarom-vliegt-klm-zoveel-korte-vluchten/)