Datum en tijdstip start overlast 
maandag 10 juni 2024 - 09:33
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1016
Omschrijving melding 
Vanaf een uur of 9 wordt de Oostbaan gebruikt. Dat betekent een flink aantal grote commerciële vliegtuigen op ongeveer 600m laag over de grootste woonkern in de buurt van Schiphol. Over Amsterdam Noord, over CS, over de Dam, over het Vondelpark, over Zuid. Over de bevolking die daar woont, werkt en naar school gaat. Waarom? Pas rond 9:45 staat er: "Afhankelijk van een mogelijk lage wolkenbasis, kan ook de volgende baancombinatie ingezet worden: * Van 15:20 tot 16:20: Landen Polderbaan (18R) en Schiphol Oostbaan (22), starten Kaagbaan (24) (zie informatie)" En "Informatie: Bij een lage wolkenbasis (lager dan 2000 voet) kan er niet gelijktijdig worden geland op zowel de Polderbaan (18R) als de Buitenveldertbaan (27). Ook kan er door buien in de omgeving van Schiphol niet parallel geland worden naar het zuiden. Om deze reden wordt dan de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als secundaire landingsbaan. " Dit zou dus veiliger zijn? 1. ALS er tijdens de landingsnadering iets gebeurt dan is de ellende toch VEEL groter? De Oostbaan moet daarom juist gemeden worden, zoals vroeger steeds werd beloofd! De Oostbaan werd steeds niet genoemd als (primaire of secondaire) preferente baan. 2. Een andere vorm van ongewenst gebruik: de Oostbaan moet ook voor de private jets, waar die zijn wel kleiner, dus minder (kerosinebom-)ellende bij een crash, maar hebben juist weer een veel groter risico om te crashen. Maar ja, vanaf de Oostbaan zijn de VIPs iets sneller bij de VIP-terminal Oost. Dit alles zou meer dan genoeg reden moeten zijn voor het opheffen van de Oostbaan. Ruimtelijke ordening betekent dat je een gevaarlijke-stoffen-route NIET tussen een school en een kinderdagverblijf door laat lopen. Dat gezond verstand wil ook geen risico van een mega-luchtvaartramp. Dat dit toch gebeurt is een veeg teken, een teken dat er iets niet deugt bij de overheid. En verder: de herrie en de luchtvervuiling is ook een gegeven om de Oostbaan te schrappen. De Oostbaan is niet alleen goed voor groter risico, maar ook maximale overlast per landing. Maximaal gevaar en hinder dus. Vanwege de dichtheid van de 'onderwonenden' Wellicht is het een meet-gat voor de geluidsrekennorm, onder een geluidsdrempel door, zoiets. Een geitenpaadje dat benut moet worden. Maar het gebruik van de Oostbaan is gewoon misbruik. Het is een belediging van alle mensen die volop bezig zijn en zoveel moeite doen, allerlei kosten maken enz om het leefklimaat van honderdduizenden te verbeteren in de grote dichtbevolkte woonkern: de milieuzone, de transitie, de vergroening. Het luchtruim boven de stad moet exclusief zijn voor de diensten (ambulance politie enz) OMDAT die daar iets te zoeken hebben, en verboden voor alle andere toestellen, geen pretvluchten, en geen uitwijkmogelijkheid zijn voor piekbelasting luchtruim Schiphol. Al helemaal niet als de capriolen vanwege die misplaatste HUB-functie wat meer precair worden wegens slecht zicht, laag wolkendek. Schiphol is een moderne moloch met de priesterkaste in privejets, en dat heeft lang genoeg geduurd.