Datum en tijdstip start overlast
vrijdag 24 december 2021 - 12:10
Oorzaak
Geluid
Postcode
2465
Woonplaats
Rijnsaterwoude
Omschrijving melding
KLM is de milieutop in Glasgow dus ontgaan? De KLM bewijst de samenleving een slechte dienst door te pleiten voor groei van de luchtvaart, stellen Rob van Tilburg en Koenraad Backers. Zij reageren op een interview met topman Pieter Elbers. KLM-topman Pieter Elbers draait de samenleving een rad voor ogen als hij stelt dat met het aanpassen van het luchtruim en innovaties de CO2-uitstoot van de luchtvaart voldoende kan worden verlaagd. Dat is simpelweg niet genoeg. Minder vliegen is óók noodzakelijk en zal bovendien niet zoveel mensen raken als Elbers het doet voorkomen, want lang niet iedereen vliegt veel. Schone brandstoffen, zuiniger vliegtuigen en één Europees luchtruim moeten ons volgens KLM redden van de enorme schade die de luchtvaart aan het klimaat toebrengt. Want 'we' willen nu eenmaal veel blijven reizen, aldus Elbers. De topman suggereert dat heel Nederland graag uitbundig vliegt. De werkelijkheid is anders. Er is een kleine groep van 8 procent verantwoordelijk voor 40 procent van de vliegreizen. Daarnaast vliegt 75 procent van de Nederlanders één keer of minder per jaar.
Minder vluchten als oplossing treft dus met name die veelvliegers, en niet de grote groep Nederlanders die niet of soms vliegt. Elbers noemt alternatieve brandstoffen als belangrijk onderdeel van de oplossing. Deze brandstoffen moeten voornamelijk gemaakt worden van afvalstromen, zoals gebruikt frituurvet en slachtafval, of groene waterstof. Deze grondstoffen zijn en blijven schaars en ook nodig voor andere sectoren om hun productie te kunnen verduurzamen. Sectoren die wél het klimaatakkoord hebben getekend, waar de luchtvaart zich onderuit gewurmd heeft. Er is dus, op lange termijn en zeker op korte termijn, onvoldoende beschikbaar. Terwijl het klimaatprobleem nú speelt. Ook volgens de Europese Commissie kan maximaal 5 procent alternatieve brandstof verantwoord bij de standaard kerosine gemengd worden. Vooralsnog is dat zelfs al een enorme uitdaging. KLM weet dat goed. Tenslotte: de korte vluchten waarvoor de Europese trein een comfortabel en duurzaam alternatief is. KLM's topman doet de trein op basis van één individuele ervaring naar Londen geringschattend af als traag alternatief. Zo'n kwart van alle vluchten van en naar Nederland is korter dan 500 kilometer, dit zijn vooral bestemmingen als Londen, Parijs en Frankfurt. Bestemmingen met nu al heel goede en comfortabele snelle treinverbindingen. Nog maar twee weken geleden kondigde een groep bedrijven aan dat ze dit soort korte vliegreizen in de ban willen doen. Als ze überhaupt nog voor die vergadering in Parijs, Londen en Milaan willen reizen. Als de coronatijd ons iets geleerd heeft, is het wel dat online vergaderen ook heel veel tijd, kosten en uitstoot kan besparen. Je vraagt je af: heeft KLM niet gezien hoe wereldleiders geëmo-tioneerd in Glasgow de wereld berichtten dat de aarde eigenlijk nog meer actie nodig heeft? KLM bewijst de samenleving een slechte dienst door tegen alle klimaaturgentie in, juist voor groei van de luchtvaart te blijven pleiten. Krimp is onvermijdelijk. Rob van Tilburg is directeur Programma's Natuur & Milieu en Koenraad Backers is programmaleider Luchtvaart, Natuur en Milieu.