28-10-24 | 17:28 | 3735 | Bosch en Duin | Geluid | Na een heerlijk rustig weekend in de Elzas zonder opdringerig vliegtuig lawaai stap ik gisteren thuis volledig relaxed en uitgerust uit de auto. Helaas is vliegherrie het eerste wat je, bij het openen van het portier, 'verwelkomt' ! Mijn lichaam schiet, na waarneming van dit aan mij opgedrongen indringende geluid, meteen weer in de stressmodus. Strak gespannen kaken, zenuwachtig gevoel en opkomende hoofdpijn, dus noise cancelling oordoppen maar weer in gedaan.
Tevens niet kunnen slapen vanacht, ik bleef maar piekeren over hoe het zo ver heeft kunnen komen. Waarom staat Schiphol/KLM boven de wet? Waarom doet de Overheid niets? Waarom wordt er geen rekening gehouden met omwonenden? Waarom wordt er niet kritisch gekeken naar het gegoochel met cijfers? Waarom wordt er in de media zo weinig aandacht besteed aan het wangedrag van de Luchtvaart. Waarom wordt aan de KLM directeur en andere pro-lucht vaart bedrijven zo een groot podium gegeven in de Media. Waarom hebben interviewers in dit soort gesprekken nooit kritische vragen? Waarom is het geen probleem dat de uitstoot boven de 900 meter niet hoeft te worden mee geteld? Waarom houden we ons in Nederland niet aan de WHO normen? Waarom vindt Schiphol/De Overheid dat mensen die buiten de door 'hen' vast gestelde geluidscontouren , wonen zogenaamd geen overlast ervaren, terwijl dit wel degelijk het geval is.
Waarom is de uitspraak van de Rechter zo vrijblijvend geweest? Waarom geen sancties als er geen verbetering optreedt? Waarom worden de vliegbewegingen van prive- en hulpverleners vliegtuigen niet meegerekend bij het totaal aantal vliegtuigen? Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik wordt er moedeloos van. We hebben als omwonenden geen rechten. Het huidige "Rariteiten" kabinet zal ook de problemen voor alle burgers die hinder en gezondheid schade ondervinden niet oplossen. Sterker nog, volgens hen is er bijna geen overlast en zijn de 'gedupeerden' slechts 'klagers' waar geen aandacht aan geschonken hoeft te worden....want tja, er is immers geen 'hinder" het is allemaal maar 'subjectief.".......het zit 'tussen de oren'..! | | 28-10-2024 18:14 |
19-10-24 | 10:11 | 1183 | Amstelveen | Geluid | Je moet je echt enorm schamen dat je nu nog een zelfingenomen pilootje, stewardess of werkzaam bent voor KLM, Transavia, Tui, Corendon, privéjets, LVNL, BAS, PVV, VVD, Gouden Oor, Schipholgroep, gemeenten, provincie, leveranciers eigenlijk alles en iedereen die te maken hebben met de allesvernietigende vliegindustrie☠️☠️☠️☠️ jullie werken namelijk moedwillig 24/7 mee aan het vernietigen van omwonende/mens, klimaat en milieu☠️ | | 19-10-2024 10:12 |
07-10-24 | 18:15 | 1561 | Krommenie | Milieu | Hoge concentraties PFAS via regenwormen in eieren hobbykippen. Volgens de onderzoekers hoopt PFAS uit de grond zich op in regenwormen. Via de kippen belanden die hoge concentraties vervolgens in eieren. Dit is niet alleen een lokaal probleem in de buurt van Chemours. In de hele wereld zit PFAS in de grond door jarenlange uitstoot van deze stoffen. Daardoor kan dit overal tot verhoogde concentraties in eieren leiden, aldus de experts.
Volgens de onderzoekers kan hiermee het grootste deel van de PFAS in de eieren verklaard worden. Dat nog onbekende bronnen ook bijdragen aan de aanwezigheid van PFAS in de eieren, wordt niet uitgesloten. Het RIVM voert verder onderzoek uit op landelijk niveau naar de aanwezigheid van PFAS in eieren. NOS Nieuws. NB Dan helpt dat zeiltje over de PFAS bergen daar op de luchthaven dus ook bepaald niet echt tegen verspreiding van het gif in de grond. Kijk daar lopen wellicht geen kippen, maar wel vogels, egels e.a. dieren die regenwormen, insecten en de planten daar eten of bv bloemen bestuiven. Ergo hoe PFAS zich kan verspreiden, ik vind dat serieus reden tot zorg en roept om maatregelen. | | 07-10-2024 18:22 |
21-10-24 | 12:45 | 1185 | Amstelveen | Geluid | NRC:
Ongeveer 475.000 tot 485.000 vliegbewegingen. Dat moet volgens minister Madlener wel kunnen. Op basis van? Liefde, voornamelijk. Liefde voor de blauwe zwaan.
Wupke van der Torren is auteur bij het Nederlands Mathematisch Instituut
Femke van Brussel-Visser is specialist gezond gedrag en bewegen
Peter van Thienen is principal scientist bij KWR Water Research Institute
Je zou er een mooie beslisboom bij kunnen tekenen. Na de vraag: ‘Gaat je hart sneller kloppen als je denkt aan Schiphol en de KLM?’ volgt dan: ‘Pas de berekeningen zo aan dat er meer gevlogen kan worden’. Onvermijdelijk komt uit deze beslisboom natuurlijk dat er altíjd meer gevlogen kan worden. Gewoon een kwestie van de afspraken aanpassen zodat ze samenvallen met de gewenste werkelijkheid.
In die werkelijkheid gaan het ministerie, Schiphol en de KLM niet uit van de overlast die mensen daadwerkelijk ervaren. Nee, er wordt liever gerekend. Berekeningen laten zich nu eenmaal een stuk makkelijker aanpassen dan ervaringen van echte mensen.
Word je regelmatig door een vliegtuig ruw uit je slaap gewekt? Moet je je gesprek tijdens de buurtbarbecue onderbreken vanwege een vakantievlucht richting Kos? Is het nooit, nooit, nooit meer stil als je je hond uitlaat in het bos?
Het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Jouw ervaring van vliegoverlast is niet zo relevant. Het gaat namelijk om de formule, de berekening van Lden, het jaargemiddelde geluidsniveau. Zie onderstaande formule.
Je waant je toch ogenblikkelijk weer in een zweterig wiskundelokaal, met een docent voor de klas die zijn best doet om 25 pubers te overtuigen van nut en noodzaak van de berekening, die dat direct weer vergeten als de docent ze het trucje voor de toets laat zien. Bij berekeningen is het makkelijk afhaken, en als je ze maar ingewikkeld genoeg maakt snappen nog maar weinigen waar het echt over gaat.
Schoner en stiller vliegen
Zou minister Madlener ze snappen, die berekeningen? We weten inmiddels dat hij zich er in ieder geval weinig van aantrekt. Hij baseert beleid graag op instabiele berekeningen en dubieuze cijfers, als er maar meer gevlogen kan worden. Donderdag 24 oktober staat er weer een commissiedebat Luchtvaart op de agenda. Een moment voor Kamerleden om de minister het vuur aan de schenen te leggen. Het probleem is alleen dat de regels en berekeningen rondom vliegen zo ondoorgrondelijk zijn gemaakt. Het is gemakkelijk wegzakken in een moeras van vage afspraken en niet na te komen beloftes, waarna er voor de mensen die overlast ervaren precies niks verandert.
Schoner en stiller vliegen, daarmee lossen we volgens KLM het probleem wel op. Het berekende probleem, wel te verstaan. Want met een iets stiller vliegtuig komt er uit de formule dat je vaker mag vliegen, omdat de ‘Lden’ hetzelfde blijft. Maria uit Amstelveen wordt nu dus om kwart voor én om kwart over zes wakker, maar dat mag van de formule, dus is oké.
Achter cijfers kunnen Schiphol, de KLM en de minister zich verschuilen, met cijfers kan gegoocheld worden. Mensen die ijveren voor meer en meer vliegbewegingen voeren dus graag een debat over die cijfers, hoe vreemd ze ook zijn berekend. Miljoenen Nederlanders in de herrie zetten door een vierde aanvliegroute richting Schiphol? Doen, het mag van de formules. Nachtelijke rustverstoring? Gewoon blijven doen, de Lden is toch laag genoeg? Vliegoverlast in Hilversum. Nee, dat bestaat niet, want daar berekenen we namelijk geen overlast.
Echte mensen
De rechter sprak zich 20 maart dit voorjaar duidelijk uit: de staat handelt in strijd met het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. De belangen van mensen worden stelselmatig ondergeschikt gemaakt aan die van de luchtvaart. De rechter oordeelde niet over een getal of de input van een formule, maar over de belangen van mensen. Echte mensen, die wakker liggen en ziek worden door vliegherrie. Mensen die meer kans lopen op Alzheimer, depressies en hart- en vaatziekten. Door vliegoverlast.
Onze oproep aan de Kamerleden is dan ook: verleg de aandacht. Het draait niet om de formules die niemand echt snapt of de cijfers waarmee gesjoemeld wordt, niet om dat nieuwe vliegtuig dat een onhoorbare decibel minder geluid maakt. Dit luchtvaartdebat gaat over jou, over je buurman, over de bakker op de hoek. Die moeten centraal staan, daar moeten we naar luisteren. Beste Kamerleden, veel succes de 24e. We zijn misschien niet zo zichtbaar als het luchtvaartpersoneel dat geheid weer in uniform plaatsneemt op de eerste rij van de publieke tribune, maar luisteren mee en vertrouwen op jullie | | 21-10-2024 12:45 |
18-10-24 | 07:55 | 1216 | Hilversum | Geluid | @Hilversum, ik voel je met het willen verhuizen. Ik ben hier 6 maanden geleden komen wonen, vanuit Amsterdam, niet wetende dat ik onder 2(!!) vliegroutes zou komen wonen. Dat bedenk je ook niet zo ver van Schiphol af. Ik dacht eindelijk af te zijn van de overlast, maar nee hoor. Het is hier vele malen erger. Ik wil ook oprecht verhuizen. Het is niet te doen, de hele dag door hoor je ze. Vooral 's morgens en 's avonds, maar eigenlijk altijd als de Aalsmeerbaan in gebruik is, wat tegenwoordig bijna elke dag het geval is. Het is treurig. Het is zo prachtig wonen hier tussen al het groen, maar onder een vliegtuigsnelweg wonen wilt niemand. Wat helaas ongeveer voor half Nederland inmiddels zo is. Waanzin is het. | | 18-10-2024 07:57 |
21-10-24 | 14:30 | 3707 | Zeist | Geluid | Ik heb vorige week aan Bas gevraagd of wij nu al onder een vliegroute wonen in Zeist: iedere dag zijn er periode van enkele uren waarbij de vliegtuigen om de paar minuten hard over denderen. En op een rustige dag komen er zeker ieder uur toch wel 5 over, maar dit is dan echt rustig! Het antwoord was: ' Nee Zeist ligt niet onder een vliegroute en sporadisch komen er vliegtuigen over Zeist. ' Echt alsjeblieft!!! Ik schrijf jullie net dat er iedere dag tientallen vliegtuigen over komen en vaak tientallen per uur. Zouden ze echt denken dat er amper overlast veroorzaakt wordt? | | 21-10-2024 14:30 |
17-10-24 | 08:50 | 1422 | Uithoorn | Geluid | 08:21 1422 Uithoorn
Ik ben inderdaad meld moe geworden ik lees wel vaak nog wat de mensen schrijven maar merk dat ik dan nog verdrietiger en bozer wordt en er geen zin meer in heb, het heeft ook geen zin meer het beheerst je leven volkomen en dat is echt niet oké! Dus heb wat afstand genomen maar zoals het de laatste tijd weer is maakt me weer razend en wanhopig.
Ik trek het ook allang niet meer zit ook nooit meer in mijn tuin kijk dagelijks welke windrichting het gaat worden voor de komende tijd en helaas vaak ongunstig voor ons 🙈 ik ben ook blij met schipholwatch daar put ik soms wat kracht uit maar regelmatig is het daarna toch weer ander nieuws. Ze zijn zo sterk en oppermachtig, worden aan alle kanten gesteund dus wij delven telkens het onderspit. Hoop nog op die natuurvergunning maar die rechters zijn volgens mij ook vaak met de politiek mee.
Verhuizen ja dat zou ik willen maar is ook niet zo makkelijk ik heb niet zo’n gezonde man en alles inclusief mijn kleinkinderen wonen hier dus ja 😞 en aangezien Lelystad weer op tafel ligt en de 4e baan weet ik nog ff niet waar maar denk wel alles beter dan hier met die rotbocht vanaf de Aalsmeerbaan schijnt ook echt het meest over geklaagd te worden de zuid oosthoek drama en echt onleefbaar hier!!! Sterkte weer allemaal 💪🏽 | | 17-10-2024 09:02 |
30-10-24 | 15:54 | 1181 | Amstelveen | Geluid | Ik ben het spuugzat! Hier zit ik weer, gevangen in mijn eigen huis, terwijl de herrie van overvliegende vliegtuigen mijn gedachten overstemmen en de stank van kerosine mijn longen vult. Het is een regelrechte marteling, en het lijkt alsof Schiphol en LVNL er een pervers genoegen in scheppen om ons leven tot een hel te maken. We worden weer gebombardeerd met een eindeloze stroom vliegtuigen die over onze hoofden denderen. De Buitenveldertbaan, ooit beloofd als een secundaire baan, wordt nu schaamteloos misbruikt als een volwaardige startbaan. Het gebulder van opstijgende vliegtuigen is zo oorverdovend dat ik mijn eigen stem nauwelijks kan horen tijdens een telefoongesprek.En waarom? Omdat Schiphol en LVNL geobsedeerd zijn met het opvoeren van de capaciteit, koste wat het kost. Ze halen werkelijk alle trucs uit de kast om maar zoveel mogelijk vliegtuigen de lucht in te krijgen. Onze gezondheid, ons welzijn, onze leefbaarheid? Die worden zonder pardon opgeofferd op het altaar van de economische groei. Het is een gotspe dat ze denken weg te komen met hun leugens over 'weersomstandigheden' en 'operationele noodzaak'. We zijn niet gek! We zien en horen dagelijks hoe ze de regels aan hun laars lappen. Het is alsof ze ons uitlachen met hun creatieve boekhoudkunst. | | 30-10-2024 15:54 |
24-10-24 | 19:42 | 1551 | Westzaan | Geluid | Klimaatdoelen Nederland Lelystad open heel het land een grote aanvliegroute hoe blind ben je ze verdienen daardoor een paar miljoen maar hoeveel mensen maken ze ziek en weegt dat op tegen de ziektekosten o ja dat mag de burger zelf betalen | | 24-10-2024 19:45 |
24-10-24 | 19:41 | 1251 | Laren | Geluid | Ik volg het commissie debat en dat stemt mij zeer somber. Die Madlener is 100% op de hand van luchtvaart. Hij hedft het over reductie van ernstig geluidsgehinderde, oftewel herrie mag want het is maar wat je ernstig geluidgehinderde vindt.
Nog maar 1 conclusie mogelijk: keiharde aktie voordat het te laat is!!!@@@ | | 24-10-2024 19:45 |
09-10-24 | 20:45 | 3311 | Dordrecht | Geluid | Conform vele eerdere meldingen, ter registratie op deze site, en omdat ik uit machteloosheid ook niet weet wat verder er aan te doen: voortdurende overkomst vanaf Schiphol. Verstoring van de avond stilte, dat agressie opwekkende geroggel en geraas, wat nog een volle minuut aanhoudt. En dan de volgende na een paar minuten, etc...
Net terug van een weekje Metz en Nancy, en wat een rust en stilte is daar de gehele dag, naast het gewone stadsgeluid. Nog meer bekruipt me het gevoel in Nederland in een ongezond, druk, en industrieel doorgeslagen land te wonen. | | 09-10-2024 20:56 |
29-10-24 | 19:46 | 1567 | Assendelft | Geluid | Amsterdam klaagt en helemaal terecht! De Polderbaan is dicht, de overlast van die baan verplaatst zich naar Amsterdam, maar ook naar de Zwanenburgbaan, dus Krommenie / Assendelft blijft in de herrie zitten… Logisch dat inwoners zich afreageren op een bepaalde baan, Minder overlast voor de één is meer voor de ander! KRIMP IS DE ENIGE OPLOSSING!!! | | 29-10-2024 19:50 |
24-10-24 | 19:42 | 1567 | Assendelft | Geluid | Code rood bij windkracht 2 voor houtstook, geldt dit ook voor vliegtuigen? Houtstook = fijnstof… vliegtuigen = nog veel meer fijnstof!
Ha, nu hoor ik op het nieuws dat we de klimaatdoelstellingen niet gaan halen… nee, gek hè? | | 24-10-2024 19:46 |
19-10-24 | 12:10 | 3511 | Utrecht | Geluid | De hele ochtend al herrie, gebrom, geraas, getier van Shjithol-verkeer.
Enne: gekopieerd van Utrecht 3512 even geleden: MEE EENS en DANK:
Utrecht komt als eerste gemeente met compleet verbod op houtkachels en open haard om luchtkwaliteit te verbeteren. Ondertussen scheuren er ongelimiteerd vliegtuigen over met hoeveelheden zware uitstoot uit straalmotoren waar echt geen katalysator op zit en veroorzaken daarnaast overlastgevende vliegherrie. Btw over groene symboolpolitiek gesproken .. Burgers de lasten, Schiphol en aandeelhouders de lusten. | | 19-10-2024 12:11 |
26-10-24 | 17:12 | 3817 | Amersfoort | Geluid | @Bilthoven 17:06. Het zijn niet de Nederlandse mensen die een vakantievluchtje maken. Het is voor ruim 60% een hub gebeuren dwz dat het alleen maar overstappers zijn die ook nog niet eens belasting hoeven te betalen. | | 26-10-2024 17:14 |
23-10-24 | 07:00 | 1394 | Nederhorst den Berg | Geluid | Tijdens het hardlopen in het 's Gravelandse bos heb ik geen vogel gehoord. Alleen maar straalmotorgeweld. We worden helemaal kapotgevlogen. Wat een in en in ziek land is Nederland geworden. De Nederlandse staat vermoord doelbewust haar eigen bevolking én het klimaat! Maffiapraktijken! Mensenrechtenschendingen! | | 23-10-2024 10:56 |
21-10-24 | 21:27 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | Ik zie er zo verschrikkelijk tegen op. Dat dit het nieuwe patroon is voor de herfst en winter. 's Morgens voor zevenen starten vanaf de Aalsmeerbaan en dan de hele dag door tot 's avonds elf uur. Geen pauzes. Windrichting maakt ook niet meer uit, ze starten zelfs bij noordenwind, draait de wind ietsje door naar NNO, gaan ze non stop landen. Daarna in de lente en de zomer 'hoogseizoen'. Het is altijd hoogseizoen bij de Aalsmeerbaan. Ik meld hier nu ruim drie jaar en het is zoveel erger geworden: van 200 vluchten per dag naar meer dan 500! Niet vol te houden. Geen sprankje hoop. | | 21-10-2024 21:30 |
21-10-24 | 16:52 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | Hetzelfde patroon, zoveelste shift vanaf de Aalsmeerbaan is begonnen, dag in dag uit, zelfde tijden, eerder beginnen en langer doorgaan met privéjets tussendoor, zodat de hele dag een grote piek is. Deze melding (via "per gemeente -> Amstelveen) is zeer de moeite waard: 12:45 1185 Amstelveen "NRC: Ongeveer 475.000 tot 485.000 vliegbewegingen. Dat moet volgens minister Madlener wel kunnen". .. eindigend met "De rechter sprak zich 20 maart dit voorjaar duidelijk uit: de staat handelt in strijd met het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. De belangen van mensen worden stelselmatig ondergeschikt gemaakt aan die van de luchtvaart. De rechter oordeelde niet over een getal of de input van een formule, maar over de belangen van mensen. Echte mensen, die wakker liggen en ziek worden door vliegherrie. Mensen die meer kans lopen op Alzheimer, depressies en hart- en vaatziekten. Door vliegoverlast. Onze oproep aan de Kamerleden is dan ook: verleg de aandacht. Het draait niet om de formules die niemand echt snapt of de cijfers waarmee gesjoemeld wordt, niet om dat nieuwe vliegtuig dat een onhoorbare decibel minder geluid maakt. Dit luchtvaartdebat gaat over jou, over je buurman, over de bakker op de hoek. Die moeten centraal staan, daar moeten we naar luisteren. Beste Kamerleden, veel succes de 24e. We zijn misschien niet zo zichtbaar als het luchtvaartpersoneel dat geheid weer in uniform plaatsneemt op de eerste rij van de publieke tribune, maar luisteren mee en vertrouwen op jullie." @ Dank Amstelveen! | | 21-10-2024 16:58 |
19-10-24 | 12:23 | 1183 | Amstelveen | Anders | Een update. Ik meld ook niet meer altijd. Het was een paar weken af en toe rustig. Gisteren ging de Buitenveldertbaan voor starters in gebruik. Ben het aangegaan. Wat ik de dag er na merk is echt een diepe vermoeidheid van de stress die er was. Ook een soort angst dat het weer begint. Ik las in de rustige tijd de berichten hier over Aalsmeer en Zaandam en en en tegenwoordig ook Utrecht en en zelfs Zwolle. Ik hoorde gisteren tussen de stijgende vliegtuigen door een vogeltje zingen. De Schiphol droefheid overvalt je dan. Waarom is dit zo. Het hoeft niet het geeft echt geen echt geluk. Ik voel me vandaag niet zo lekker. Wel ok omdat er ruimte is om te herstellen. Maar het is toch gestoord? Drie weken geleden was het zware slaap verstoring met slaap medicatie. Het lukt me nu weer om in te slapen maar elke nacht zeker een paar keer wakker van een glijvlucht of startend luchtverkeer grondgeluid Kaagbaan. We gaan eerder dood en zo langzamerhand gaat dit over de helft van Nederland. | | 19-10-2024 12:31 |
31-10-24 | 08:19 | 1561 | Krommenie | Milieu | Het klimaat verandert, in Spanje zagen wij ondermeer daar afgelopen week de verschrikkelijke gevolgen daarvan. Hier zal het niet bij blijven zolang wij ons consumeer en uitstoot gedrag niet veranderen. 1,5 graad opwarming wereldwijd lijkt niet veel, maar des te meer opwarming des te extremer weer meer en grotere natuurrampen. Wanneer is Spanje eindelijk eens klaar met dat massatoerisme dat maar in en uitgevlogen wordt met in rap tempo klimaatslopende vliegtuigen? En wanneer zijn wij in Nederland klaar met 80 miljoen overstappers en al dat massatoerisme dat hier alleen maar overlast, vervuiling veroorzaakt en de wooncrisis met woningtekort aanjaagt en huizenprijzen de hoogte injaagt. Schiphol, KLM, de Nederlandse vliegindustrie wordt aan ons gesleten en verkocht als economische welvaart, maar in deze aan ons gesleten welvaart moet er ondertussen wel ff 10,5 miljard staatsteun ingepompt worden om de zaak overeind te houden. Geen welvarende industrie maar subsidieslurpende sponzen aan het staatsinfuus. | | 31-10-2024 08:30 |