26-03-25 | 13:02 | 1561 | Krommenie | Veiligheid | Boeing toch voor de rechter vanwege crashes met 737 MAX. Vliegtuigfabrikant Boeing moet toch voor de rechter verschijnen vanwege crashes met 737 MAX-toestellen waarbij 346 mensen zijn omgekomen. Dat heeft een Amerikaanse rechtbank bepaald.
Boeing was met de Amerikaanse justitie in gesprek over een akkoord waarbij het bedrijf fraude zou bekennen, waardoor de fabrikant niet voor de rechter hoefde te verschijnen. Maar een Texaanse rechtbank heeft een deadline voor die overeenkomst geschrapt. Het is niet direct duidelijk waarom dat is gebeurd.
In 2021 gaf Boeing toe de Amerikaanse luchtvaartautoriteit te hebben misleid over een haperend systeem dat een grote rol speelde bij een crash in Indonesië in 2018 en een in Ethiopië in 2019. In een schikking van 2,5 miljard dollar beloofde het bedrijf de eigen werkwijze te verbeteren.
Maar vorig jaar kwamen meerdere schandalen aan het licht waaruit bleek dat het Boeing-personeel het niet zo nauw nam met maatregelen die de veiligheid van vliegtuigen moeten garanderen.
Boeing ging in juli akkoord met een nieuwe deal met justitie. De vliegtuigbouwer gaf toen toe voorwaarden uit een eerdere schikking over de ongelukken niet te hebben nageleefd. Dat opende de weg voor strafrechtelijke vervolging.
Justitie en Boeing bereikten in december een akkoord over een schuldbekentenis, maar de Texaanse rechtbank verwierp dat schikkingsvoorstel dus.
Boeing moet op 23 juni voor de rechter verschijnen. Nu.nl | | 26-03-2025 13:04 |
26-03-25 | 12:43 | 2421 | Nieuwkoop | Geluid | Zelfs dwars door de gesloten ramen heen, boven de muziek uit, horen we elke 1-2 minuten een vliegtuig laag overvliegen.
Niet te doen.
De gehele dag non-stop, geen moment rust. En zelfs binnen niet.
Enkele punten:
- Die "minder hinder" waar iedereen (minister, Schiphol, KLM, Transavia, LVNL en anderen) het over heeft, ervaren we nog niet echt. Dit heeft ook te maken met de complete onvoorspelbaarheid van wanneer er vliegtuigen overkomen en wanneer niet.
- En nee, stille vliegtuigen bestaan niet. Elk vliegtuig maakt lawaai, ook die zogenaamd "stillere" Airbussen A321-neo's van KLM en Transavia, 's nachts en overdag. Stop de leugens!
- Niet enkel het geluid per vliegtuig, maar ook het AANTAL vliegtuigen, de periodes wanneer die vliegen en het GEBREK AAN RUSTPERIODES veroorzaakt veel overlast. Er zijn etmalen waarbinnen meer dan 750 vliegtuigen (laag) over een bepaald gebied vliegen.
- Het komt soms voor dat je binnen een periode van 2 minuten VIJF verschillende vliegtuigen hoort, vanwege een dubbele rij laagvliegende landers met daarboven nog een stijgend vliegtuig en dat nota bene in een STILTEGEBIED!
- Er wordt frequent afgeweken van vliegroutes en er wordt heel vaak veel te laag gevlogen.
- De rechter heeft de Staat al ruim een jaar geleden bevolen om de rechtspositie van bewoners te herstellen, uiterlijk per 20 maart 2025.
Ook dat is nog niet gebeurd.
- Elke extra vlucht boven het totaal van circa 420.000 vluchten dat jaarlijks op Schiphol mag worden uitgevoerd is ILLEGAAL en slechts mogelijk omdat de handhaver actief wegkijkt ("anticiperend handhaven")
- De natuurvergunning die onder hoge druk aan Schiphol is verleend is ook ILLEGAAL.
- De informatievoorziening van BAs en LVNL is om te huilen, want deze klopt vaak niet. Hoe kunnen inwoners dan weten waar ze aan toe zijn?
En ik maar denken dat we in een fatsoenlijk land wonen.
Maar nee, de lobby regeert, het bedrijfsleven krijgt ruim baan ten koste van inwoners, natuur, milieu en klimaat, maximaal gefaciliteerd door narcistische ministers.
Lang leve de bananenrepubliek Nederland! | | 26-03-2025 12:57 |
26-03-25 | 11:59 | 2421 | Nieuwkoop | Geluid | ze proberen nu geloof ik op ons dak te landen. Heb tenminste zwaar de neiging om te bukken voor het landingsgestel.
Straks maar weer even vluchten, waarheen ?, uren boodschappen doen en waar dan ? dan maar gaan shoppen zonder iets te kopen, wordt anders ook dure business, maar MOET echt even uit de herrie voordat ik ontplof. Hoe maak je mensen agressief, nou zo dus. | | 26-03-2025 12:05 |
26-03-25 | 10:42 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | Er zijn primaire banen voor de nacht en dag. Ook zonder onderhoud van toepassing. Permanent onderhoud aan één van de zes banen veroorzaakt zogenaamd de (extra) overlast. Lang leve de Aalsmeerbaan, kort leve om- en onderwonenden. WHO geluidsnormen voor vliegverkeer? Dat komt corrupt Den Haag even niet uit. Dus dan maar verder met data cooking en bagataliseren. | | 26-03-2025 10:45 |
26-03-25 | 09:49 | 2421 | Nieuwkoop | Geluid | BAS en LVNL maken er weer een potje van. What's new?
Laatste bericht over het verwachte baangebruik dateert van gistermiddag en ziet tot vandaag 9.20
Inmiddels wordt de Aalsmeerbaan aks enige ingezet (primair dus) voor landend vliegverkeer.
Dat de sector en de overheid onbetrouwbaar zijn als het om het dossier luchtvaart en Schiphol ging, dat wisten we natuurlijk al lang. Maar nu blijft zelfs de informatievoorziening vanuit BAS achterwege.
Lekker hoor, dat rekening houden met omwonenden en hun rechtspositie.
Wanneer gaat er begonnen worden met handhaven!? | | 26-03-2025 09:52 |