Datum en tijdstip start overlast
vrijdag 20 september 2024 - 17:11
Oorzaak
Geluid
Postcode
2421
Woonplaats
Nieuwkoop
Omschrijving melding
Ik krijg telkens van het BAS te horen dat vliegtuigen wel net boven de 600 meter vliegen, terwijl ik duidelijk meet dat ze te laag overkomen. Beetje flauw. Vanmiddag heb ik een steekproef gedaan en daaruit blijkt dat 46% van de vliegtuigen boven Nieuwkoop te laag vliegt, met een betrouwbaarheid van 95%. Dus we laten ons niets wijsmaken. Hieronder de brief die ik naar het BAS heb gestuurd:
Vrijdag 20 september 2024
Geachte Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS),
Geachte heer/mevrouw,
Hartelijk dank voor uw reactie op mijn melding. Ik heb de door u verstrekte informatie zorgvuldig bekeken. Op basis van mijn eigen waarnemingen en de gegevens die ik heb verzameld, ben ik echter tot de conclusie gekomen dat de methode die door BAS wordt gehanteerd om vlieghoogtes te bepalen, onjuiste resultaten oplevert. In het bijzonder worden lagere hoogtes gemeten dan door u wordt aangegeven.
Ik zal dit als volgt toelichten:
Flightradar24-app: Deze app gebruikt gegevens van de ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast), de primaire bron van informatie. Vliegtuigen met een ADS-B-transponder zenden hun positie, hoogte, snelheid en andere gegevens uit via GPS-signalen. Deze gegevens zijn, afhankelijk van de kwaliteit van de GPS aan boord, zeer nauwkeurig.
Uit mijn analyse van de barometrische hoogtes en snelheden van vandaag blijkt dat 7 van de 15 vliegtuigen structureel te laag vlogen. Om de systematische fout vast te stellen, is er een willekeurige plek boven Aalsmeer gemarkeerd, dichtbij de landingsbaan. Deze locatie is gekozen omdat vliegtuigen bij de landing vaste procedures en hoogtes moeten aanhouden.
Vliegtuigregistratie Vluchtherkomst Barometrische hoogte (Aalsmeer) Snelheid (Aalsmeer) Barometrische hoogte (Nieuwkoop) Snelheid (Nieuwkoop) Vliegtuigtype
PH-BXO Oslo 107 m 291 km/u 785 m 404 km/u Boeing 737
PH-BXX Lyon 136 m 280 km/u 907 m 303 km/u Boeing 737
PH-EXI Hamburg 152 m 252 km/u 541 m 387 km/u Embraer
PH-XHW Porto 130 m 244 km/u 549 m 344 km/u Airbus
PH-BCA Budapest 145 m 270 km/u 792 m 378 km/u Boeing 737
A6-EFI Dubai 122 m 285 km/u 785 m 374 km/u Boeing 777
PH-EXB Gdansk 122 m 244 km/u 533 m 391 km/u Embraer
PH-EXM Linköping 107 m 243 km/u 541 m 380 km/u Embraer
D-AIBG Frankfurt 145 m 243 km/u 541 m 380 km/u Airbus
PH-NXO Krakow 137 m 263 km/u 716 m 422 km/u Embraer
OE-LSI Milaan 152 m 241 km/u 549 m 330 km/u Airbus
PH-BXF Barcelona 145 m 283 km/u 869 m 348 km/u Boeing 737
PH-EXG Kortiasand 130 m 248 km/u 800 m 372 km/u Embraer
A7-BAX Doha 122 m 283 km/u 808 m 383 km/u Boeing 777
PH-BGH Göteborg 107 m 254 km/u 709 m 361 km/u Boeing 737
Gemiddelde Aalsmeer:
Barometrische hoogte: 131 m
Snelheid: 262 km/u
Standaarddeviatie:
Barometrische hoogte: 16 m
Snelheid: 19 km/u
De standaarddeviatie, gedeeld door het gemiddelde, geeft inzicht in de nauwkeurigheid van de metingen. Deze relatieve fout (variatiecoëfficiënt) helpt om de systematische fout te evalueren. De systematische fout bij deze dataset ligt rond de 12%, wat aangeeft dat de metingen redelijk nauwkeurig zijn, gezien de constante procedures tijdens de landing.
Projectie op uw metingen:
Vliegtuigtype: Boeing 787-8
Vluchtnummer: AIC155
Herkomst: Indira Gandhi International Airport
Kortste afstand tot adres klacht: 223 meter
Hoogte op kortste afstand: 606 meter
Flightradar24 meet een hoogte van 495 meter. Als we de door Flightradar gemeten hoogte omzetten naar een betrouwbaarheidsinterval van 95%, komen we op een hoogte tussen de 435,6 en 554,4 meter. Hieruit kan geconcludeerd worden dat uw gemeten hoogte in 95% van de gevallen onjuist is.
Het lijkt erop dat uw meetmethode niet naar behoren functioneert, of dat er sprake is van systematische fouten in de gegevens die u hanteert. Uw meetgegevens zijn waarschijnlijk niet afkomstig van het moderne ADS-B-systeem, dat nauwkeuriger is.
Ik wil u vriendelijk adviseren om uw systematiek voor het bepalen van de overvlieghoogte te herzien. Uit mijn steekproef van 15 vluchten blijkt namelijk dat uw metingen structureel een te hoge overvlieghoogte aangeven. Daarnaast blijkt uit mijn analyse dat slechts 46% van de vliegtuigen zich houdt aan de minimale hoogte van 600 meter, wat voor ons dorp geldt. Dit is een zorgwekkende bevinding.
Met vriendelijke groet,
Rick Niemel