Piloten noemen nachtsluiting ‘onnodig’ zonder geloofwaardig alternatief

Vandaag publiceert de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) een pamflet waarin de club de nieuwe regering oproept af te zien van een nachtslot op Schiphol. Het zou onnodig zijn, zo beslissen zij mede namens omwonenden waarmee geen enkel overleg is geweest. Het getuigt van een opmerkelijke mate van arrogantie dat de piloten van vooral KLM zonder enige vorm van empathie menen dat de verwoestende nachtvluchten op Schiphol moeten blijven bestaan. Met als enige argument dat vliegreizen “voor de Nederlander met een kleinere beurs toegankelijk blijven”. “Volgens VNV zijn er effectiever manieren om de geluidsdruk te verlagen”, zo meldt het pamflet. Die zouden zijn opgenomen in het plan ‘Toekomstbestendige luchtvaart voor Nederland‘. Maar dat plan komt niet verder dan ‘stiller vliegen’, ‘samen naar een nieuwe balans met de omgeving’ en ‘minder hinder in de nacht’. Boterzachte voornemens van een sector die niet uitblinkt in het nakomen van afspraken, vooral niet als die niet hard zijn verankerd in de wet. Dat ‘minder hinder in de nacht’ moet worden bereikt door de inzet van de ‘stilste’ (lees: minst luidruchtige) toestellen in de nacht. VNV gaat daarbij volledig voorbij aan het feit dat het absolute geluidsniveau van een overdenderend vliegtuig nauwelijks van belang is: van het stilste toestel worden mensen net zo wakker als van het luidruchtigste. De slaaponderbreking, zeker als die meerdere malen per nacht plaatsvindt, is funest voor de gezondheid, productiviteit en leervaardigheden van de slachtoffers, waaronder tienduizenden kinderen. Gebrek aan empathieHet deert VNV allemaal niet. De club houdt liever vast aan het onhoudbare frame dat stillere toestellen wel soelaas bieden. Dat het in de dagelijkse praktijk letterlijk niets helpt, wordt zorgvuldig vermeden. Het gebrek aan empathie is stuitend. Als het geld maar blijft rollen, dat is het enige argument. Nachtvluchten zijn volledig overbodig, zo blijkt uit ervaringen in het buitenland. Andere grote luchthavens als Frankfurt en Heathrow hebben al zo’n slot en deze vliegvelden floreren als nooit tevoren. Schiphol heeft de nachtopening juist altijd ingezet als marketingtool om (vracht-) maatschappijen te trekken die nergens anders welkom zijn. De VNV-piloten, overwegend van KLM-huize, stellen op dramatische wijze dat een nachtslot grote gevolgen heeft, maar weten die stelling niet te onderbouwen. “Luchtvaartmaatschappijen als Transavia en TUI Fly, maar ook onze cargosector, worden met een nachtsluiting in hun continuïteit bedreigd”, klinkt het angstig alsof er een reeks faillissementen staat te wachten. Overdrijven van de gevolgenDie aanname wordt echter niet van argumenten voorzien. Dat is des te vreemder omdat eerder een directeur van Corendon aangaf dat vakantietickets slechts zo’n 20 tot 30 euro duurder worden van een verbod op nachtvluchten. Voorwaar geen onoverkomelijke hindernis bij een vakantie die vaak in de duizenden euro’s per persoon loopt. Om over de luchtvracht maar te zwijgen. Vrachtvluchten vertrekken notoir te laat vanaf Schiphol om na middernacht met luidruchtige 747’s vlak over woonwijken heen te scheren, met geluidsniveaus tot boven de 90 decibel. Er zal weinig vracht zijn die niet kan wachten om tienduizenden omwonenden wel een normale nachtrust te kunnen bieden. En die vracht die niet kan wachten, kan zonder uitzondering beter worden ingepland, zo blijkt iedere dag in onder meer Londen en Frankfurt. WhataboutismVoorzitter Camiel Verhagen van de pilotenbond maakt zich aan het einde van zijn pamflet nog even schuldig aan een mooi staaltje whataboutism. Volgens hem zijn er veel meer mensen die last hebben van weg- en treinverkeer dan van het vliegverkeer. Alsof dat ook maar iets afdoet aan de ernst van de geluidsoverlast door zijn eigen sector. Het is een denigrerende poging de aandacht te verleggen naar een ander onderwerp, terwijl hij dondersgoed weet dat complete woonwijken iedere nacht wakker liggen van zijn herrie. Ook meent Verhagen dat omwonenden in Nederland beter zijn beschermd tegen zijn industrie dan in andere Europese landen het geval is. Maar ook dat doet niks af aan de ernst van de overlast rond Schiphol. De rechter heeft nota bene bepaald dat in ons land al decennialang mensenrechten worden geschonden: het vliegverkeer van KLM, Transavia en andere firma’s maakt 365 dagen per jaar inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van honderdduizenden omwonenden. Dat is een serieuze overtreding van de wetgeving (en van de grenzen van het fatsoen). Verhagen en de zijnen hebben er geen boodschap aan, “want ergens anders is het nog erger”. In hetzelfde pamflet pleit VNV overigens – net als SchipholWatch – voor het stoppen van de ontwikkeling van een vierde aanvliegroute naar Schiphol. Maar de pilotenclub heeft hiervoor een ander argument dan wij. Zij vrezen dat de aanleg van zo’n vierde snelweg door de lucht het snelgroeiende aantal tegenstanders van de luchtvaart een nieuwe boost zal geven en dat het verzet tegen de sector daardoor nog steviger zal worden.
04 juni 2024, 17:53