Vernietigend oordeel Raad van State over nepkrimp van minister Madlener

(leestijd circa 3 minuten) De jarenlange strijd tegen de onhoudbare vliegherrie begint zijn vruchten af te werpen. De Raad van State, de hoogste adviseur van de regering, kraakt het voorgestelde maximum van 478.000 vluchten dat minister Madlener wil vaststellen. Volgens de raad is volstrekt onduidelijk hoe de minister aan het aantal komt en betwijfelt of hiermee recht wordt gedaan aan de fundamentele rechten van omwonenden. Het advies herinnert de minister aan het vonnis van maart vorig jaar, waarin hij werd opgedragen niet langer alleen naar het financieel gewin van de vliegindustrie te kijken, maar veel meer naar de gezondheid en leefomgeving van omwonenden. Hoewel we er met dit advies nog lang niet zijn, is hier wel sprake van een kentering in het denken over de vliegindustrie, zelfs in de hoogste kringen rond de regering. Groei legaliserenMadlener wil met een nieuw luchthavenverkeersbesluit (LVB) met grote spoed een aantal van 478.000 vluchten op Schiphol legaliseren. Dat was nodig omdat het vorige LVB zonder sjoemelen maar zo’n 400.000 tot 420.000 vluchten mogelijk maakte. De rest van de vluchten was in feite illegaal en daarmee juridisch kwetsbaar. De minister verkoopt desondanks het nieuwe LVB als een ‘krimpbesluit’, terwijl het gaat om het legaliseren van illegale groei. Weliswaar niet tot de door KLM gewenste 500.000 vliegbewegingen, maar wel erg dicht in de buurt. Op het ministerie moesten ze iets met de uitspraak van 20 maart vorig jaar. Daarin stelde de rechtbank onomwonden vast dat de geluidsoverlast een inmenging vormt in de – door artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens – beschermde persoonlijke levenssfeer van omwonenden. SchijnverbeteringHet nu voorliggende ontwerpbesluit – met dus 478.000 vluchten waarvan 27.000 in de nacht – wordt door het kabinet gepresenteerd als een eerste stap richting de integrale herziening van het LVB Schiphol. Op papier klinkt dat hoopvol, want er is jarenlang gepleit voor een significante capaciteitsbeperking van het vliegveld. Helaas gaat het slechts om een schijnverbetering, want afgelopen jaar werd de 475.000 vluchten net aangetikt zodat Schiphol nog steeds (licht) kan groeien. Gelukkig legt de Raad van State nu de vinger op de zere plek. In het advies merkt zij op dat “niet is toegelicht hoe bij het bepalen van de capaciteitsbeperking een voor de bescherming van fundamentele rechten vereiste fair balance wordt bewerkstelligd tussen de betrokken belangen van omwonenden en andere belangen”. En dat raakt precies de kern van het Schipholbeleid van de afgelopen decennia. Steeds weer werd de economische groei van het vliegveld heilig verklaard, ten koste van de gezondheid, de nachtrust en de leefbaarheid van de dorpen en steden in de regio. De belangen van de vliegfirma’s en hun aandeelhouders leken altijd zwaarder te wegen dan het fundamentele recht op een gezonde leefomgeving. Betere onderbouwingDe Raad van State dringt er nu bij de minister op aan dat hij verduidelijkt wat de wettelijke grondslag is voor het bepalen van het maximum aantal vluchten. Het is volgens de raad volstrekt onduidelijk hoe de minister tot de huidige 478.000 is gekomen. Die onduidelijkheid baart de raad grote zorgen, vooral omdat zonder onderbouwing het maximum in de toekomst makkelijk kan worden opgehoogd onder druk van ‘economische belangen’. Verder vindt de raad dat de minister een discriminerend onderscheid heeft gemaakt voor de kleine luchtvaart door deze tak niet mee te nemen in de exploitatiebeperkingen. Dat is volgens de raad in strijd met de wet en houdt zakenjets onterecht buiten schot. Tot slot wijst de RvS op de positie van omwonenden buiten de huidige geluidscontouren. Ook zij dienen volgens het vonnis van vorig jaar te worden beschermd, maar voor hen bestaat geen enkele aandacht. De adviseurs vinden dat Madlener hier tekortschiet en vraagt zich af waarom hun belangen niet zijn meegenomen. Ook voor deze aanzienlijke groep dient de fair balance te gelden. Nieuwe munitieAl met al fileert de Raad van State in dit advies de halfslachtige aanpak van minister Madlener en benadrukt dat er prioriteit moet komen voor een echte, juridisch solide en rechtvaardige belangenafweging waarin de gezondheid en het welzijn van omwonenden wordt meegenomen. Het advies is een erkenning van de jarenlange strijd van omwonenden en biedt nieuwe munitie in lopende en toekomstige rechtszaken en procedures. Opperste waakzaamheid blijft echter geboden: Madlener zal niet de eerste PVV-minister zijn die een advies van de Raad van State in de wind slaat.
28 april 2025, 17:32