Een nieuw rapport van bureau Decisio toont aan dat de gisteren gepresenteerde maatregelen van minister Harbers onvoldoende zijn om de hinder door Schiphol te beperken. Er is meer nodig, zoals krimp. Harbers kiest voor groei.
In het rapport zoekt Decisio naar de goedkoopste manieren om de geluidsoverlast te reduceren. De onderzoekers kijken naar het zo weinig mogelijk inzetten van secundaire banen, hogere tarieven voor de luidruchtigste toestellen, een ban op de grootste herriebakken en naar versnelde vlootvernieuwing.
De conclusie is dat het minimaal inzetten van secundaire banen de goedkoopste maatregel is, maar dat deze ruim onvoldoende hinderbeperking oplevert om de doelen te halen.
Maatregelen ruim onder de maatHet ministerie zegt ernaar te streven het aantal huizen binnen de 58 dB(A) Lden-contour met 20 procent te verminderen en het aantal huizen binnen de 48 dB-contour met 15 procent. Het aantal mensen met ernstige slaapverstoring zou ook met 15 procent moeten dalen.
(illustraties: Decisio)
Het minder inzetten van de secundaire banen levert echter maar zo’n 1,5 procent vermindering van huizen in de 58 en 48 dB-contouren op en kost op jaarbasis 4 miljoen euro, zo berekent het bureau.
Minimaal gebruik secundaire banen leidt tot slechts anderhalf procent minder gehinderden.
Door luidruchtige toestellen meer havengeld te laten betalen worden slechts tienden procenten van de doelstellingen gerealiseerd, terwijl dit leidt tot zo’n 10 miljoen aan extra kosten voor de vliegindustrie.
Hogere havengelden voor de grootste herriemakers leveren nauwelijk minder gehinderden op.
Het verbannen van de luidruchtigste toestellen, zoals de 747 Jumbojets van KLM Cargo, kost de industrie 25 miljoen euro per jaar en draagt ook slechts een tot enkele procenten bij aan de doelstellingen.
Een ban op de luidruchtigste vliegtuigen levert één tot hooguit enkele procenten minder gehinderden op.
In het gunstigste geval wordt slechts 6 procentpunt van de gewenste 15 tot 20 procent geluidsreductie gerealiseerd met een combinatie van al de bekeken maatregelen. Dat betekent dat voor de overige tien tot vijftien procent minder hinder moet worden gezocht naar aanvullende maatregelen.
SchizofreenKrimp is een van de mogelijkheden om echte hinderbeperking voor elkaar te krijgen. Door Schiphol binnen de grenzen van de wet te brengen kan het totaal aantal vluchten terug naar 400.000 en daalt de overlast met zo’n 20 procent waardoor alle doelen worden gehaald.
Demissionair minister Mark Harbers vertaalt de conclusies van Decisio op bijkans schizofrene wijze: hij voert de nauwelijks werkende maatregelen door en kiest daar bovenop niet voor krimp, maar juist voor groei van Schiphol.
In plaats van de beloofde reductie naar 440.000 vluchten, mag Schiphol doorgroeien naar 470.000 vluchten. Dat is een groei van bijna 30.000 vluchten ten opzichte van 2023, toen bijna 442.000 vluchten werden afgewerkt.
MiddagpauzeDie extra vluchten worden rekenkundig mogelijk gemaakt door een korte dagelijkse sluiting van twee banen na de middagpauze. Die vluchten worden dan naar de andere banen verhuisd, maar leveren op papier wel de ‘geluidsruimte’ om Schiphol te kunnen laten groeien.
Ook het aantal nachtvluchten mag stijgen. Waar vorig jaar sprake was van 24.533 nachtelijke vliegbewegingen, mogen dat er van Harbers nu 27.000 worden. Terwijl met het toedienen van de staatssteun aan KLM al was afgesproken dat het nieuwe maximum op 25.000 zou komen te liggen.
De afspraak om het aantal nachtvluchten terug te brengen tot 25.000 wist Harbers niet vast te leggen in wetgeving.
Lelijkste kant van I&WHarbers en zijn ambtenaren bij het ministerie van Infrastructuur laten zich hier weer van hun lelijkste kant zien. De nieuwe maatregelen leveren omwonenden niets op, terwijl de rekentrucs toch weer groei van het vliegverkeer mogelijk maken.
Pikant hierbij is dat de streefcijfers voor de hinderbeperking zijn gebaseerd op oude woningenbestanden en op achterhaalde inzichten over het effect van vliegtuighinder op mensen. De rechter heeft gesteld dat dit niet meer mag en dat Harbers voortaan moet rekenen volgens de jongste wetenschappelijke inzichten en met betrouwbare cijfers, zoals een actueel woningenbestand. Het ministerie lapt deze eis gewoon aan de laars.
Het openbaren van de nepmaatregelen komt wel op een uitstekend moment. De minister gaat in hoger beroep tegen het vonnis van de RBV waarin de rechter zegt dat de Staat nu écht iets moet gaan doen aan de overlast en vervuiling. Met dit pakket maatregelen, gecombineerd met extra groei, zal het gerechtshof niet lang hoeven na te denken over het arrest.
25 mei 2024, 12:05