Datum en tijdstip start overlast 
woensdag 22 mei 2024 - 03:17
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1561
Woonplaats 
Krommenie
Omschrijving melding 
RIVM laat burgers vliegtuiggeluid meten bij huis: 'Veel harder dan Schiphol zegt’ Omwonenden van Schiphol hebben voor het eerst zélf het vliegtuiglawaai bij hun huizen gemeten. Het is onderdeel van een groot onderzoek van het RIVM, waarvan de rapporten vandaag worden gepubliceerd. De onderzoekers noemen het een succes en vinden dat het veel vaker moet gebeuren. Ook blijkt uit de onderzoeken dat de overheid überhaupt vaker het geluid zou moeten meten in plaats van berekenen, want dat is een grote zorg van omwonenden. Achtentwintig omwonenden van de luchthaven deden mee aan dit eerste verkennende onderzoek. Ze moesten geluidsmeters plaatsen bij hun huis en in een app bijhouden hoeveel zij hinder ervaarden. Matt Poelmans is een van hen. Hij woont onder de aanvliegroute van de Kaagbaan. Poelmans vertelt dat hij voor het onderzoek een soort 'dagboekje' bij moest houden, met daarin de metingen van het geluid. Daar kon hij ook aangeven op welke momenten het geluid het ergst te horen was. "Door de luchtvaartsector wordt het gebagatelliseerd", zegt Poelmans, doelend op het lawaai. De geluidsmeter bij Poelmans gaf aan dat het geluid wat hij heeft gemeten harder was dan dat Schiphol zegt. Het is de eerste keer dat vlieghinder op deze manier wordt gemeten en het doel was om inzicht te krijgen in de beleving van het geluid. Uit de resultaten blijkt dat naast de hoeveelheid geluid, ook het aantal vliegtuigen invloed heeft op de hinder. Voornamelijk 's nachts wordt er het meest hinder ervaren, ondanks dat er dan minder vliegtuigen overkomen. Het RIVM hoopt in de toekomst meer onderzoek te doen met omwonenden, om duidelijke conclusies te kunnen trekken. Meten of berekenen van vliegtuiggeluid Het RIVM onderzocht ook of het meten van geluid in de toekomst überhaupt vaker moet gebeuren. Op dit moment zijn alle normen over vliegtuiggeluid namelijk gebaseerd op berekeningen. Omdat burgers meer vertrouwen hebben in metingen, voerde het RIVM verschillende nieuwe onderzoeken uit. Waarom wordt vliegtuiggeluid nu berekend? Het klinkt gek: geluid berekenen in plaats van meten. Volgens experts is het berekenen van geluid juist nauwkeuriger en betrouwbaarder. Hoeveel geluid er boven een huis door een vliegtuig is gemaakt, wordt dan bepaald aan de hand van nauwkeurige vluchtgegevens van de vliegtuigen die bekend worden na de vlucht: hoe hogen vlogen ze, welke precieze route vlogen ze, hoe was het weer? Metingen van vliegtuiggeluid kunnen makkelijker worden verstoord door omgevingsgeluid zoals het geluid van wegverkeer, harde wind of regen. In het onderzoek werden de uitkomsten van berekeningen en metingen van vliegtuiggeluid rond Schiphol met elkaar vergeleken. Bij een hoge geluidbelasting blijken de berekeningen en metingen vrij goed overeen te komen. Bij lage geluidbelasting is het verschil tussen meten en rekenen groter. Hoe dat komt? De meetpunten rond Schiphol meten veel vluchten met een laag geluidniveau namelijk niet. Hierdoor wordt een flink aantal vliegbewegingen met een laag geluid niet geregistreerd. Dit geldt bijvoorbeeld voor plaatsen die verder weg van Schiphol liggen. Meer onderzoek in dorpen met minder overlast Daarom raadt het RIVM aan om meer onderzoek te doen naar lagere geluidniveaus. Ofwel: naar de geluidsoverlast in plaatsen die verder van de luchthaven liggen, waar minder hard geluid wordt geproduceerd door vliegtuigen. Daarnaast wordt aanbevolen om de kwaliteit van berekeningen structureel met metingen te controleren. Dit kan het vertrouwen van burgers in de berekeningen versterken. Vandaag gaat er ook een brief naar de Tweede Kamer. NH Nieuws