Geen vervangende geluidsgrenzen tijdens onderhoud Buitenveldertbaan

(leestijd circa 2 minuten) Tijdens het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan volgend jaar gaat Schiphol de Oostbaan veel vaker inzetten, ook ‘s nachts. Het vliegveld wil van de minister een open einde-regeling, want van vervangende geluidsgrenzen is geen sprake. Dit blijkt uit de stukken die Schiphol heeft ingediend om ontheffing te krijgen voor het groot onderhoud. Omdat de Buitenveldertbaan de hele zomer gesloten zal zijn, wil de directie het vliegverkeer verplaatsen naar andere banen. De Oostbaan, gekscherend ook wel de Vondelparkbaan genoemd, moet deze zomer een belangrijk deel van de vluchten vanaf de Buitenveldertbaan overnemen. Maar hierdoor stijgt het aantal ernstig gehinderden met maar liefst 12 procent, aldus de Maatschappelijke Raad Schiphol in een brief aan minister Madlener (I&W) waarin zij gehakt maakt van de aanvraag. Toezegging“De minister van I&W heeft bij de vorige ontheffingsaanvraag benadrukt dat Schiphol er bij toekomstig baanonderhoud niet vanuit kan gaan dat er zonder passende hinderbeperkende maatregelen vrijstellingen of vervangende grenswaarden worden verleend”, aldus de raad. Nu in de aanvraag zelfs geen sprake is van vervangende geluidsgrenzen, zijn omwonenden aan de goden overgeleverd. Immers hebben zij geen idee hoeveel extra overlast nu wordt aangevraagd. “Bij een eerste lezing van de stukken is de MRS niet overtuigd dat de hinder wezenlijk wordt beperkt. Het gaat veelal om maatregelen met kleine effecten. Een omissie in de stukken is dat het beperken van intersectiestarts gedurende de onderhoudswerkzaamheden niet is onderzocht”, aldus voorzitter Khadija Arib namens de MRS. IntersectiestartsIntersectiestarts zijn starts waarbij niet de volledige lengte van de startbaan wordt gebruikt om zo vroeg mogelijk hoogte te maken en daarmee de geluidsoverlast te beperken. Dergelijke starts worden op Schiphol tot in 40 procent van de gevallen toegestaan, hoewel de eigen regels van het vliegveld aangeven dat het de voorkeur verdient wél de volledige lengte te gebruiken. De raad vindt dan ook dat het aantal vluchten omlaag moet tijdens het onderhoud aan de Buitenveldertbaan. “Dat is de meest effectieve manier om extra hinder te voorkomen.” Maar Schiphol is niet van plan de capaciteit terug te brengen. Daarom houdt de MRS de minister aan de eerdere toezegging dat er geen ontheffingen of vrijstellingen worden verleend bij onvoldoende hinderbeperkende maatregelen.
27 november 2024, 13:03