Datum en tijdstip start overlast
dinsdag 20 september 2022 - 20:47
Oorzaak
Geluid
Postcode
1941
Woonplaats
Beverwijk
Omschrijving melding
Onderstaand bericht komt deels van: NOS Nieuws , Zaterdag 14 mei 2022, 14:25
Ook Schipholwatch is zeer informatief met allerlei Schiphol gerelateerde informatie en is zeer actueel.
Voor het hele bericht: https://nos.nl/artikel/2428784-omwonenden-schiphol-kan-100-bestemmingen-missen
Veel mensen zetten vraagtekens bij de grootte en de zogeheten hubfunctie van Schiphol. Het vliegveld is er trots op dat het met 317 bestemmingen een van de best verbonden luchthavens ter wereld is. Dat maakt het aantrekkelijk voor transferpassagiers om via Amsterdam te reizen. Van alle passagiers op Schiphol is bijna 40 procent er alleen voor een overstap, op vluchten van KLM is het aantal overstappers zelfs bijna 70 procent.
Schiphol heeft een hub-and-spoke-systeem (naaf-met-spaken) als businessmodel. In de luchtvaart is een hub een centrale luchthaven waar reizigers naar toe worden vervoerd om over te stappen op andere vluchten, zo mogelijk van dezelfde maatschappij. KLM haalt met korte vluchten en kleinere toestellen overal passagiers vandaan, die samen een groter toestel op een intercontinentale vlucht vullen.
Duizenden vluchten vol transferpassagiers. "Ze veroorzaken meer uitstoot, schade en overlast dan dat ze ons iets opleveren", zegt voorzitter Hans Buurma. De werkgroep analyseerde het hele bestemmingennetwerk van Schiphol op economisch nut voor ons land en komt tot de conclusie dat zeker honderd bestemmingen geschrapt kunnen worden. Buurma: "Je hebt er praktisch niets aan voor de handel, voor het zakelijk luchtverkeer en ook niet voor vakantiegangers."
Naar 350.000 vluchten
Het schrappen van deze honderd bestemmingen zou 98.000 vluchten per jaar schelen. Daarbovenop kunnen volgens de werkgroep nog eens 50.000 korte vluchten worden vervangen door reizen met de trein. Daarmee hou je zo'n 350.000 vluchten per jaar over, 30 procent minder dan de bijna 500.000 vluchten in 2019. "Dat betekent ook 30 procent minder stikstof- en CO2-uitstoot en 30 procent minder overlast", aldus Buurma.
De luchtvaartsector verdedigt het hub-and-spoke-model van Schiphol met meer dan 300 bestemmingen. Vincent van Hooff, het Hoofd Vliegdienst van KLM, meent dat Nederland als internationaal handelsland deze verbindingen nodig heeft om een welvarende economie te hebben.
Een grote luchthaven faciliteert dat en daar profiteren ook Nederlandse reizigers van: "Twee derde van onze passagiers zijn overstappers uit het buitenland, ongeveer een derde zijn lokale passagiers die opstappen in Nederland.