Explosieve stijging meldingen vliegherrie bij BAS over Buitenveldertbaan

(leestijd circa 2 minuten)In het vierde kwartaal van dit jaar, voor Schiphol eindigend op 31 oktober, steeg het aantal melders over de Buitenveldertbaan met liefst 62 procent. Het aantal meldingen groeide met bijna 35 procent. BAS, het bewoners aanspreekpunt van Schiphol, wijt de enorme toename aan het reguliere onderhoud aan de Polder- en de Oostbaan, maar het eerstgenoemde onderhoud viel grotendeels buiten de periode. Daarnaast kon enige tijd de Zwanenburgbaan niet worden gebruikt bij slecht zicht als gevolg van de installatie van een nieuw landingssysteem. De groei van het aantal meldingen steekt schril af tegen de toename van het vliegverkeer. Dat was slechts 2,5 procent meer dan in dezelfde periode van 2023. Grootste groei in Amstelveen Vooral in Amstelveen-Noord nam het aantal melders fors toe, naar meer dan 230. Maar ook de melders uit Muiden lieten fors meer van zich horen. Over het landen op de Buitenveldertbaan blijken veel meer mensen klachten te melden dan over het opstijgen. Dat komt omdat er vaker wordt geland dan gestart op die baan, maar ook omdat landers op honderd tot tweehonderd meter boven de woonwijken passeren, terwijl starters veel hoger zitten. Over de vliegherrie door de Zwanenburgbaan werden iets minder klachten ingediend, maar steeg het aantal verschillende melders wel met 22 procent. Ook over de Kaagbaan werd door 15 procent meer mensen geklaagd, vooral uit Oegstgeest, Warmond en Hoofddorp. Regio zit aan zijn taks De nieuwste cijfers tonen aan dat de regio rond Schiphol aan zijn taks zit. Slechts een geringe toename van het vliegverkeer resulteert in forse stijgingen van het aantal meldingen en individuele melders. Terwijl de ambtenaren en de minister van I&W allerlei geitenpaadjes verzinnen om de luchtvaart zo min mogelijk in de weg te zitten, wordt geen gehoor gegeven aan het vonnis van de rechter in maart van dit jaar. Die oordeelde dat de belangen van omwonenden jarenlang niet goed zijn meegewogen en dat hier voor 20 maart 2025 iets aan moet gebeuren. Vooralsnog lijkt de minister het vonnis weinig serieus te nemen. Overstappers belasten Immers, de enige oplossing die zorgt voor een afname van de hinder is een forse krimp van het aantal vluchten. Dat kan vrij eenvoudig worden geregeld door bijvoorbeeld overstappers te belasten. Zij betalen nu geen tickettaks, waar Nederlanders die op vakantie gaan dat wel doen. Door het belasten van tickets voor buitenlandse overstappers, worden de tickets duurder en zullen minder mensen kiezen voor een overstap op Schiphol. Ons land verdient gemiddeld ongeveer een tientje aan een overstapper, dus invoeren van de taks levert weinig schade op. Daar tegenover staat dan wel een fikse reductie van de overlast en vervuiling in de regio.    
18 december 2024, 12:37