Nieuwsoverzicht

Ministerie doet niets met zienswijzen LVB, schuift aanpak naar de lange termijn

(leestijd circa 7 minuten)
Ook het nieuwste Luchthavenverkeersbesluit om de nepkrimp naar 478.000 vluchten vast te leggen werd voorafgegaan door een zogenaamde zienswijzenprocedure. Ruim 135 mensen en organisaties – waaronder SchipholWatch – gaven hun zienswijze, maar de minister doet er helemaal niets mee.

Dit blijkt uit het verslag van deze procedure dat het Ministerie van Infrastructuur (I&W) deze week publiceerde.

Fingers crossed: 4 juni wordt een grote dag

(leestijd circa 2 minuten)
4 Juni aanstaande is een grote dag. De rechtbank in Den Haag wijst dan vonnis in de zaak over de natuurvergunning van Schiphol. Met een beetje mazzel valt dat niet goed uit voor het vliegveld, want rechters zijn doorgaan streng in het stikstofdossier. Wat kan er gebeuren?

In het beste geval zal de rechtbank de natuurvergunning van Schiphol vernietigen. Deze is immers aangevraagd op basis van niet-bestaande rechten. Hoewel Schiphol vindt dat de 500.000 vluchten uit 2019 maatgevend zijn en vergund, blijkt dit niet het geval te zijn.

Expertgroep maakt gehakt van reeks rapporten over giftige uitstoot vliegverkeer

(leestijd circa 5 minuten)
Er woedt al jarenlang een heftige discussie over de giftige uitstoot van vliegtuigen boven woonwijken. Daarom liet het Ministerie van Infrastructuur een reeks onderzoeken uitvoeren die duidelijkheid moesten geven. Het resultaat: een stapel rapporten waaruit geen enkele conclusie valt te trekken.

Dit oordeelt een expertgroep die door hetzelfde ministerie werd ingesteld om de rapporten te beoordelen. In die groep zaten experts van de TU Delft, het RIVM, LBP|Sight, plus prof. dr Fulco van der Veen van de Maatschappelijke Raad Schiphol.

Groei CO2-emissies luchtvaart twee keer zo groot als eerder bericht in Trouw

(leestijd circa 3 minuten)
Begin april meldde Trouw dat Europese vluchten vanuit ons land meer CO2 uitstootten dan ooit tevoren. Het blijkt slechts het topje van de ijsberg, want ook intercontinentale vluchten zorgden voor fors hogere emissies.

Waar vrijwel alle sectoren van de economie de CO2-uitstoot terugbrengen, is de luchtvaart een zwart schaap. Vorig jaar werd op intercontinentale vluchten 426.000 ton meer kooldioxide uitgestoten, ruim 4 procent meer dan een jaar eerder.

Omwonenden Hamburg stappen op na tien jaar vruchteloos luchtvaartoverleg

(leestijd circa 2 minuten)
Vijf organisaties van omwonenden in het Duitse Hamburg stappen uit het overleg met de vliegindustrie. “Dialoog mag nooit een vervanging zijn van echte actie”, hekelt Martin Mosel het schijnoverleg. Hij is de voorzitter van de actieve BIG Fluglärm.

Bijna tien jaar werd er vergaderd over hinderbeperking door het vliegverkeer, met overheden, luchtvaartmaatschappijen en het vliegveld. Maar nu is er een heldere conclusie: BIG Fluglärm en vier andere organisaties stappen uit dit overleg en gaan op zoek naar “meer bindende manieren om te participeren”.

NLR-rapport bagatelliseert op bestelling klimaatimpact zakelijk vliegverkeer

(leestijd circa 4 minuten)
Een rapport van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum NLR van eind februari lijkt een stap in de goede richting: meer data vergaren om de klimaateffecten van zakelijk vliegverkeer in kaart te brengen. Maar wie beter kijkt ziet een rapport dat vooral geschreven is om de schijn van duurzaamheid op te houden.

Pagina's