‘Keuze van KRO-NCRV om te stoppen met X goed te begrijpen’

Vandaag maakt KRO-NCRV per direct een einde aan zijn aanwezigheid op X, voorheen Twitter. Reden: de overvloed aan haatdragende en racistische uitlatingen op dat podium. Wij snappen dat wel, maar volgen (nog) niet. De haatdragendheid herkennen we: ook wij als voorstanders van een veilige, gezonde en stillere leefomgeving rond vliegvelden worden veelvuldig aangevallen. Niet alleen op standpunten, maar even zo vaak op de persoon. SchipholWatch heeft daar een remedie op gevonden met een strikt beleid: wie scheldt, continu onzinnige of aantoonbaar onjuiste argumenten aanvoert, wie beledigt of komt met ononderbouwde beschuldigingen om de stichting te beschadigen, die wordt door ons geblokkeerd. Het voordeel is dat we geen tijd meer kwijt zijn aan ‘discussies’ die nergens toe leiden met veelal vers opgerichte schaduwaccounts, ook nog eens vaak zonder noemenswaardige volgers. En we slapen beter omdat we de beschimpingen niet langer tot ons hoeven nemen. Tijd beter bestedenDe bespaarde tijd besteden we goed om onderzoek te doen voor de berichten op de site, juridische procedures voor te bereiden of politici en media voor te lichten. Hilarisch zijn vaak de reacties nadat mensen worden geblokkeerd. We zouden niet tegen ‘gefundeerde kritiek’ kunnen of ‘moeilijke vragen’ niet willen beantwoorden. De frustratie druipt er niet zelden vanaf. Kennelijk kunnen ze moeilijk wennen aan een leven zonder schelden op SchipholWatch. De echte reden voor zo’n blokkade is dat we geen tijd willen verspillen aan mensen die we toch niet kunnen overtuigen van onze standpunten. We richten ons liever op mensen die – samen met ons – willen strijden voor een gezonde leefomgeving zonder overbodige herrie en vervuiling door overmatig vliegverkeer. OnderbuikIn het verleden hebben we ons regelmatig laten verleiden tot het aangaan van discussies met voorstanders van de – ons inziens – te grote luchtvaartsector. Keer op keer werden we teleurgesteld in de tegenargumenten. Meestal bleef het bij lege oneliners vanuit de onderbuik die ook na herhaaldelijke verzoeken niet werden onderbouwd. Daar zijn we dus mee gestopt. Het is de moeite en de tijd niet waard. Deze X-ers zijn niet onze gesprekspartners: piloten en andere lv-medewerkers gaan niet over het luchtvaartbeleid in ons land. En dus ook niet over veranderingen in dat beleid. Wij blijven voorlopig wel actief op X. Ondanks de verruwing zien we de meerwaarde die het platform biedt om mensen, media en beslissers te bereiken. Veel bezoekers van onze website komen binnen via X. Boodschap verspreidenDie eigenschap is voor een actiegroep als SchipholWatch van groot belang: het verkondigen van de boodschap zodat steeds meer mensen zich bewust worden van de nadelen van de vliegindustrie en opstaan tegen het onrecht. En voor al die klagers die geblokkeerd zijn: we staan heus open voor onderbouwde kritiek en zijn nooit te beroerd om te rectificeren. Dan moet u wel met argumenten komen en niet met de gangbare oneliners of nodeloos beledigende scheldkannonades. We zijn bereikbaar via [email protected]. Heeft u zelf ook genoeg van X, maar wilt u SchipholWatch blijven volgen? Dat kan via – in onze volgorde van voorkeur – Linkedin, Threads, Facebook, Telegram, Whatsapp, Mastodon, BlueSky of Instagram. Of abonneer u op onze nieuwsbrief. Let wel: op deze platforms publiceren we alleen de berichten die ook op onze site verschijnen, de extra berichten zoals op X vindt u daar niet.
08 januari 2024, 20:51