Milieuorganisaties met Amsterdam naar Brussel voor krimp van Schiphol

Milieuorganisaties zijn blij met het aangescherpte beleid van Schiphol-grootaandeelhouder Gemeente Amsterdam. Zij roepen Brussel op om wethouder Hester van Buren (PvdA) te steunen in haar streven het vliegveld te laten krimpen. “Onze hoofdstad maakt heel duidelijk dat de belangen van nachtrust voor honderdduizenden omwonenden, een gezonde leefomgeving en een veilig klimaat zwaarwegend zijn”, zo stelt Natuur & Milieu, dat nu samen met Greenpeace, Milieudefensie en de Milieufederatie de Europese Unie oproept om de krimp van Schiphol toe te staan. Op dit moment beoordeelt Brussel de aanvraag van het Ministerie van Infrastructuur om het aantal vluchten vanaf Schiphol te beperken vanwege de geluidoverlast en daarmee de illegale situatie te beëindigen die al sinds 2015 bestaat door het ‘anticiperend’ handhaven. MOB en SchipholWatch zijn hierover een juridische procedure gestart, waarin handhaving wordt geëist. Schiphol overschrijdt al jarenlang de geluidsnormen en alle afspraken uit het Alders-overleg. Volgens de geldende wet- en regelgeving zouden niet meer dan 400.000 vluchten mogelijk zijn. Onhoudbaar“We hopen dat Brussel zich door het pleidooi van Amsterdam realiseert dat de situatie van de Nederlandse luchtvaart echt onhoudbaar is. De ongebreidelde groei heeft geleid tot een luchthaven waar zelfs de eigen aandeelhouders pijn van in de buik krijgen. Het is tijd voor krimp en verduurzaming”, aldus Natuur & Milieu. “Jarenlang heeft onze nationale overheid alles maar gedoogd en had Schiphol een vrijbrief alle normen te overtreden en zonder vergunning te opereren. Het is bemoedigend dat Amsterdam als overheid en belangrijk aandeelhouder laat weten dat dit tijdperk voorbij is. Economische belangen krijgen niet langer blindelings voorrang boven het belang van gezond leven en werken, klimaat en natuur.” Vorige week vertelde de Amsterdamse wethouder Hester van Buren aan Het Parool (zie ook NOS zonder betaalmuur) dat de gemeente inzet op 12 procent minder vluchten, meer dan de krimp die het kabinet heeft voorgesteld. Mensen voorop, niet de bedrijven“We maken de omslag dat we leefomgeving en omwonenden voorop stellen, niet de bedrijven”, aldus Van Buren. Amsterdam heeft 20 procent van de aandelen van Schiphol in handen. Van Buren denkt hiermee genoeg druk te kunnen uitoefenen. “Met die 20 procent kunnen we flink herrie maken over geluidshinder. Ik ben ervan overtuigd dat lawaai maken helpt in Den Haag, maar ook in Brussel.” Ook de stad Rotterdam heeft een plukje aandelen in Schiphol, maar overweegt (nog) niet het voorbeeld van Amsterdam te volgen. Zij wachten de aandeelhoudersvergadering af, zo meldt de Rotterdamse wethouder deelnemingen Maarten Stuijvenberg (Leefbaar). Zeventig procent van de Schiphol-aandelen is in handen van de Rijksoverheid. Ook deze aandeelhouder wil het vliegveld indammen, maar slechts tot 452.500 vluchten. Van Buren wil in ieder geval naar de 440.000 vluchten. De zaak van MOB en SchipholWatch mikt op minder dan 400.000 vluchten.
18 december 2023, 14:05