Drie keer zoveel voorstanders van krimp als van groei luchtvaart

De groep die wil dat de luchtvaart groeit is een kleine, maar luidruchtige minderheid. Er zijn drie keer zoveel mensen die krimp voorstaan als er burgers zijn die Schiphol willen zien groeien. Dit blijkt uit de jongste versie van het onderzoek ‘Luchtvaart in Nederland‘ in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur door bureau Motivaction. Het onderzoek wordt sinds 2018 ieder jaar uitgevoerd. Uit vrijwel alle cijfers blijkt dat het draagvlak voor de vliegindustrie razendsnel afneemt. Opnieuw daalde het aantal mensen dat positief staat tegenover de luchtvaart – een consistente lijn die al zichtbaar is sinds de start van deze onderzoeken. Belangrijker nog is dat er steeds meer voorstanders zijn van het krimpen van de luchtvaart. Voor het eerst was deze groep in 2020 groter dan de mensen met een groeiwens. Maar inmiddels is 44 procent van het publiek tegen groei, bijna drie keer zoveel als het aantal burgers dat juist vóór groei is. Slechts 17 procent van alle Nederlanders vindt dat de luchtvaart mag groeien. Verzet tegen noodzakelijke krimp“Het is logisch dat het draagvlak voor de luchtvaart afneemt. Grote vervuilers als KLM hebben namelijk de verantwoordelijkheid om gevaarlijke klimaatverandering te stoppen, maar doen dat niet. Ze verzetten zich tegen de noodzakelijke krimp van de luchtvaart en KLM en Schiphol hebben nog steeds geen goed klimaatplan”, aldus Bram van Liere van Milieudefensie in reactie op het rapport. Schiphol moet krimpen, zo vindt 47 procent van de onderzochte burgers tussen de 18 en 75 jaar. Tegelijkertijd is het draagvlak voor de grootste luchthaven van ons land afgenomen van 52 procent in 2022 naar 47 procent nu. Dit draagvlak ligt ver onder het draagvlak voor de hele luchtvaart in ons land (66 procent). Volgens het rapport zouden veiligheid, ecologie en de gezondheid van omwonenden centraal moeten staan in het luchtvaartbeleid. Economische waarden en reisgemak dienen ondergeschikt te zijn, zo vindt de Nederlander. In de praktijk is het precies omgedraaid en wordt nauwelijks rekening gehouden met omwonenden of de natuur. MisleidendUit het onderzoek blijkt duidelijk dat de misleidende propaganda van de vliegindustrie werkt. De Nederlander wil namelijk geen maatregelen die het vliegen duurder maken. Wel willen ze dat het vliegen schoner wordt. Er blijkt brede steun te zijn voor technische innovatie en het compenseren van de klimaatschade. Maar dergelijke ‘oplossingen’ blijken in de praktijk niet beschikbaar te zijn. Het zijn slechts mooie vergezichten, voorgeschoteld door de luchtvaartsector om het effect te bereiken dat mensen geen schaamte voelen bij het vliegen. Zogenaamd schonere vliegtuigen stoten nog steeds enorme hoeveelheden broeikasgassen uit en compensatieprogramma’s voor de uitstoot blijken keer op keer gebaseerd op gebakken lucht. Inmiddels is 45 procent van de mensen van mening dat de klimaatschade van vluchten via hogere ticketprijzen volledig moet worden gecompenseerd. Slechts 18 procent is hierop tegen. Vier op de tien burgers zijn sowieso voor het verhogen van de vliegtaks en zelfs 59 procent voor een hogere taks op de business en first class. Ook bijna 40 procent van de bevolking is voor extra belasting voor veelvliegers. En altijd nog 30 procent voor hogere belasting op langere vluchten. Ruime meerderheid tegen nachtvluchtenHoopvol is het percentage van 60 procent dat vindt dat er minder nachtvluchten moeten komen zodat omwonenden ook eens kunnen slapen. Maar liefst 80 procent wil dat reizen per trein aantrekkelijk wordt om serieus te kunnen concurreren met vliegtuigen. 60 Procent vindt dat hierom korte vliegreizen duurder gemaakt moeten worden, zodat vaker voor de trein wordt gekozen. Bijna de helft van de bevolking ziet in dat luchtvaartmaatschappijen verantwoordelijk moeten worden gesteld voor de verduurzaming van het vliegverkeer. Een kleine 20 procent denkt dat het ministerie van Infrastructuur dit moet doen. Vliegverkeer zorgt voor veel meer geluidsoverlast dan snelwegen of de trein (bron: Motivaction) Opmerkelijk is dat de onderzoekers stellen dat er minder hinder bestaat rond vliegvelden dan in eerdere onderzoeken. Dat is een vreemde conclusie, omdat het aantal meldingen van overlast bij milieudiensten, bij het Bewonersaanspreekpunt Schiphol en bij vliegherrie.nl explosief zijn gestegen ten opzichte van eerdere jaargangen.
14 december 2023, 12:50