Alle seinen staan wéér op rood, voor de zoveelste keer. Het ligt voor de hand dat KLM opnieuw om vele miljoenen komt bedelen bij de belastingbetaler.
Zag u ook de eerste kwartaalcijfers van het Franse Air France-KLM? U weet wel, onze vrijwel heiligverklaarde supervervuiler en lawaaimaker? In drie maanden tijd verloren ze bijna een half miljard euro. Nogmaals: verloren ze bijna een half miljard euro! En dat kwam grotendeels door eigen falen. Personeelsgebrek bij vitale onderdelen van het bedrijf is een belangrijke reden.
Het was de gewoonte om het Franse bedrijf KLM te redden met belastinggeld. De honderden miljoenen vlogen je om de oren. De ene keer gewoon een soort van gift, de andere keer uitstel van belastingbetaling, maar ook het aankopen van aandelen was zo’n verkapte subsidieverlening. Het boek De Blauwe Fabel van onderzoeksjournalist Ties Joosten zet al die zaken op een rijtje.
Vers in het geheugen ligt de haastige aankoop van aandelen door toenmalig minister Wopke Hoekstra. De koers is sindsdien gedaald met zo’n 95 procent. Je koopt nu een aandeel KLM voor de Action-prijs van ongeveer 95 cent (pre-reverse aandelensplitsing najaar 2023). De belastingbetaler verloor vele honderden miljoenen.
Schuldenlast groter dan beurswaardeNu dient zich opnieuw een enorm financieel probleem aan. De schuldenlast van AFKL is heel veel groter dan de beurswaarde en de kostenbesparingen die de staatsagent aanraadde zijn evenmin volledig doorgevoerd. Het is een bedrijf dat al vele jaren geen dividend uitkeert. Alle seinen staan wéér op rood. Het ligt voor de hand dat KLM opnieuw om vele miljoenen komt bedelen bij de belastingbetaler.
Normaal is het zo dat de reiziger betaalt voor de kosten van de reis en niet de belastingbetaler. Rekenen we terug over hoeveel meer het ticket zou moeten kosten om kostendekkend te vliegen, dan hebben we het amper over twee tientjes per ticket.
Toch lijkt het erop dat KLM weigert de prijzen te verhogen, terwijl de oorzaken van de zwaar opgelopen kosten (voorspelbaar) nog lang niet zijn opgelost en mogelijk ook niet zijn op te lossen. Zo is het onmogelijk gebleken om de torenhoge salarissen van piloten naar beneden bij te stellen en meer marktconform te maken.
In dit stukje laat ik nog even buiten beschouwing dat ik vind dat KLM ook gewoon tickettaks moet heffen op overstappers en er accijns zou moeten worden betaald over kerosine en btw op de tickets.
Niet weer bijlappenMaar ik ben opnieuw bezorgd! Het zal toch niet zo zijn dat we weer, voor de zoveelste keer, belastinggeld gaan verspelen aan een bedrijf dat nooit voor een langere periode winstgevend is geweest. Een bedrijf dat doet aan greenwashing en afspraken niet nakomt. Een bedrijf dat zich intimiderend en uiterst beledigend gedroeg richting de staatsagent. De staatsagent die probeerde zorgvuldigheid in te brengen in het verdienmodel van de blauwe fabel. In opdracht van ons parlement.
Ik vrees dat KLM binnenkort probeert weer belastinggeld los te peuteren. Maar ik ben echt zover om de Tweede Kamer te smeken: Opnieuw staatssteun aan KLM? Het zal toch niet?
Auteur Alfred Blokhuizen is de voorzitter van SchipholWatch. Deze opinie verscheen eerder op Joop van BNNVARA.
03 mei 2024, 10:00