‘Verbod nachtvluchten Brussels Airport levert 400 miljoen euro gezondheidswinst op’

Een limiet op het aantal vluchten van en naar vliegveld Zaventem plus een verbod op nachtvluchten levert een gezondheids- en milieuwinst op van 400 miljoen euro. De maatregelen hoeven nauwelijks banen te kosten. Dit blijkt uit een rapport van Transport & Mobility Leuven, een onafhankelijk onderzoeksbureau van de Katholieke Universiteit in Leuven. In België is zojuist het traject gestart voor een nieuwe omgevingsvergunning van het vliegveld. De exploitant van Brussels Airport wil groeien en doorgaan met nachtvluchten. Omwonenden zien dat niet zitten. “De regering moet de gezondheid van omwonenden en werknemers stellen boven de private winsten van de Brussels Airport Company”, aldus de Bond Beter Leefmilieu die de Leuvense universiteit opdracht gaf voor het onderzoek. Meer dan 100.000 ernstig gehinderdenUit de jongste milieueffectrapportage over vliegveld Zaventem blijkt dat 109.000 omwonenden ernstige hinder ondervinden van het vliegverkeer en dat er maar liefst 50.000 mensen zijn met een sterk verhoogd risico op hart- en vaatziekten als gevolg van de herrie en vervuiling. Ook blijkt dat de vertrekkende vliegtuigen voor meer stikstofdepositie zorgen dan alle bedrijven in de Antwerpse haven bij elkaar en stoten ze meer broeikasgassen uit dan bij de verwarming van een miljoen huizen. Ter illustratie: Zaventem kende op zijn hoogtepunt 238.000 vluchten, nog niet de helft van Schiphol. De schade door Schiphol is dus ruim twee keer zo groot. De Bond Beter Leefmilieu (BBL) liet onderzoeken wat de effecten zouden zijn van een limiet van 220.000 vluchten, zes procent minder dan vóór corona, en van een verbod op nachtvluchten – in Brussel vooral gebruikt door pakjesbezorger DHL. Ongefundeerde bangmakerijIn België is de vliegindustrie evenmin voorstander van beperkende maatregelen die de gezondheid van omwonenden ten goede komen. En ook daar wordt geschermd met het werkgelegenheidsargument. Maar die bangmakerij blijkt helemaal niet te kloppen, zo blijkt uit het onderzoek van de universiteit. “Een verbod op nachtvluchten heeft vooral impact op de cargobedrijven. Maar DHL kan prima beslissen om een groot deel van de cargovluchten overdag in te plannen. Dat biedt nachtrust voor omwonenden én werknemers. Hun fysieke en mentale gezondheid lijdt zwaar onder het nachtwerk, opgelegd door het schadelijke 24/7-pakjesmodel”, aldus Jasper Wouters van de BBL. Uit de studie blijkt klip en klaar dat door het nieuwe maximum aantal vluchten plus een verbod op nachtvluchten ten hoogste 0,2 procent van de banen zou verdwijnen. Dat levert geen enkel probleem op, mede omdat ook in België de arbeidsmarkt krap is en vertrekkende medewerkers makkelijk elders aan het werk komen. BBL pleit ook voor het vervangen van vluchten onder de 600 kilometer met treinreizen. “Dat levert zelfs extra werkgelegenheid op, omdat het spoor per passagierskilometer meer mensen in dienst heeft dan de luchtvaart.” Stillere vliegtuigen helpen nietCardioloog Marc Goethals maakt zich ernstige zorgen over de negatieve impact van het nachtelijke vliegverkeer op de gezondheid van omwonenden. “Tot ver rond het vliegveld wordt de slaap van mensen systematisch verstoord. Een goede nachtrust is een basisbehoefte, net als voedsel en zuurstof. De zogenaamde nieuwe ‘stille’ vliegtuigen zorgen dan wel voor een lichte daling van het jaargemiddelde, maar de geluidspieken blijven dermate hoog dat de slaap van omwonenden verstoord blijft. Enkel een verbod op nachtvluchten heeft een wezenlijk effect.” BBL wil de discussie over de nieuwe omgevingsvergunning voor Brussel Airport voeren op basis van feiten. “Volgens dit rapport van de universiteit van Leuven kunnen we de werkgelegenheid en verbinding van ons land met de rest van de wereld op niveau houden én rekening houden met de gezondheid van omwonenden.” De bond gaat het rapport inbrengen in het openbaar onderzoek voor de nieuwe vergunning. “Want het is duidelijk dat de luchthavenexploitant alleen de belangen van zijn buitenlandse aandeelhouders wil bedienen”, besluit BBL-voorman Wouters. Vliegveld Zaventem is voor slechts 25 procent in handen van de overheid, de rest van de aandelen is in het bezit van commerciële bedrijven.
13 december 2023, 13:05