MOB brengt natuurvergunning Schiphol voor de rechter

Na weken van noeste arbeid door een team van advocaten en adviseurs is gisteravond het beroep van MOB, Milieudefensie en Greenpeace tegen de natuurvergunning van Schiphol aangebracht bij de rechtbank in Gelderland. Dit meldt MOB in een persbericht waarin de organisatie de eis tot vernietiging van de natuurvergunning toelicht. De vergunning had niet mogen worden verleend omdat er grove inhoudelijke en procedurele fouten zijn gemaakt door demissionair minister Christianne van der Wal (VVD). Zoals al langer bekend heeft Schiphol zich rijk gerekend door uit te gaan van een veel te gunstige beginsituatie. Als peiljaar hanteerde het 2008, maar MOB c.s. tonen in het bijna 100 pagina’s tellende beroepsschrift aan dat uitgegaan moet worden van de situatie in 1994, toen Schiphol veel kleiner was. Door creatieve berekeningen kon het vliegveld de minister overtuigen dat er zonder al teveel compenserende maatregelen een vergunning mogelijk was voor 500.000 vluchten per jaar. Van der Wal is daarmee akkoord gegaan, reden om de vergunning te laten toetsen door de onafhankelijke rechtbank. Harbers deels eens met MOBSaillant detail is dat minister Mark Harbers van Infrastructuur de visie van MOB ondersteunt. In de rechtszaak die KLM aanspande tegen de krimp van Schiphol voerde hij aan dat de legale capaciteit niet groter is dan 410.000 vliegbewegingen. Volgens het beroep heeft minister Van der Wal verzuimd voldoende onderzoek te doen naar de beweringen van Schiphol in de aanvraag voor de vergunning. Zo liet zij na te beoordelen welke natuurschade de stikstofuitstoot aanricht boven de 900 meter vlieghoogte. Ook heeft de minister procedurele fouten gemaakt in het proces dat leidde tot de natuurvergunning. Zo heeft de passende beoordeling nooit ter inzage gelegen, terwijl dat volgens de wet- en regelgeving wel moet. Omwonenden en milieuorganisaties is zo de kans ontnomen een zienswijze in te dienen tegen de vergunning. Omdat Schiphol is uitgegaan van een veel te gunstige beginsituatie zijn de negen opgekochte boerderijen lang niet genoeg om de stikstofuitstoot van 500.000 vluchten te compenseren. De minister heeft bovendien verzuimd na te gaan of deze stikstofruimte wel kan worden ingezet om het vliegverkeer te faciliteren, terwijl de opgekochte stikstofruimte hoog nodig is voor natuurherstel. Krimp de uitweg uit impasseMOB, Greenpeace en Milieudefensie reiken Schiphol de helpende hand aan om uit de impasse te raken: door overstappers te weren – bijvoorbeeld via een flinke tickettaks – en nachtvluchten te verbieden kan Schiphol zijn taak om Nederland te verbinden met de rest van de wereld blijven voortzetten. Zonder overstappers en nachtvluchten is een half Schiphol groot genoeg voor de thuismarkt. “Een beperking tot maximaal 300.000 vluchten zonder nachtvluchten maakt bovendien woningbouw weer mogelijk. En verlicht de overlast waarmee de twee miljoen omwonenden nu dagelijks worden geconfronteerd.” SchipholWatch steunt de juridische procedure samen met de Vereniging Vlieghinder Nieuwkoop. De vijf samenwerkende organisaties achten het onbestaanbaar dat middenin de klimaatcrisis tal van juridische trucs uit de kast worden getrokken om Schiphol geen strobreed in de weg te hoeven leggen.
09 december 2023, 13:37