Tientallen organisaties in geweer tegen klimaatcertificaat vliegindustrie

Maar liefst 28 organisaties – waaronder SchipholWatch – sturen een bezorgde brief aan het zogenaamde Science Based Target Initiative (SBTi), een ‘certificaat’ dat de vliegindustrie toestaat steeds meer CO2 uit te stoten in plaats van minder. Het SBTi zegt ambitieuze klimaatactie te stimuleren door voor luchtvaartbedrijven CO2-reductiedoelen te definiëren die gebaseerd zijn op de klimaatwetenschap. In het nieuwste scenario wordt juist het tegendeel bereikt. Met specifiek shoppen uit meerdere wetenschappelijke rapporten komt SBTi op de proppen met een scenario waarmee de sector tot 2035 zelfs nog kan groeien en de uitstoot slechts toeneemt, niet afneemt. Zo misbruikt de organisatie een scenario uit het rapport Aviation Vision 2050 van de International Council of Clean Transportation (ICCT) waarmee de opwarming van de aarde beperkt zou moeten blijven tot 1,75 graden om zelf een scenario te publiceren dat goed zou moeten zijn voor ‘slechts’ anderhalve graad opwarming. Aandeel luchtvaart verdubbeltDaarbij wordt voor het gemak aangenomen dat de vliegindustrie het eigen aandeel in de wereldwijde CO2-emissies mag verdubbelen. Dat schept – heel aantrekkelijk – groeimogelijkheden tot aan 2035. Tot aan 2030 zal in dit scenario überhaupt niet worden gestreefd naar enige daling van de uitstoot. Dat moet allemaal ná dat jaartal gebeuren. Zo’n scenario is volgens het International Panel on Climate Change (IPCC) totaal onverantwoord. Die toonaangevende organisatie stelt juist dat “zonder onmiddellijke en forse emissiereductie door alle sectoren de anderhalve graad niet meer haalbaar is”. Minder doen in één sector, de luchtvaart, vergt extra inspanningen voor alle andere sectoren, zo meldt het IPCC. Onrealistische aannamesOm groei van de vliegindustrie te faciliteren, gaat SBTi uit van volkomen onrealistische aannames voor het opschalen van biokerosine, kunstkerosine en waterstof. Het initiatief stelt bijvoorbeeld dat de eerste commerciële waterstofvliegtuigen in 2035 het luchtruim zullen kiezen en dat op dat moment zo’n 18 procent van alle kerosine gemaakt zal zijn van biologische grondstoffen (gewassen en slachtafval). Dat percentage staat in schril contrast met de 0,05 procent biokerosine die in 2020 wereldwijd werd bijgemengd, na een decennium van gemiste doelstellingen sinds 2010. De Europese Unie mikt op 6 procent bijmenging voor 2030, waarmee de kans miniem is dat 18 procent in 2035 wordt gehaald. Als het gammele scenario van SBTi bewaarheid moet worden, zal in 2050 alle groene energie (hydro, wind, zon, aardwarmte) die nu – in 2023 – op aarde wordt opgewekt, naar de vliegindustrie moeten vloeien. Zoveel energie is namelijk nodig om het vliegverkeer te kunnen voortzetten op kunstkerosine, ook wel e-fuels genoemd. Dat één industrie zo’n groot deel van ‘s werelds groene energie kan opeisen is niet realistisch. Lobby tégen klimaatactieVolgens de Council voor schoon transport is zo’n snelle expansie van alternatieve brandstoffen alleen maar mogelijk als er onmiddellijk en agressieve overheidsmaatregelen komen, zoals een forse belasting op kerosine. In de eigen scenario’s gaat SBTi er vervolgens aan voorbij dat de aanvragers van het groene stempel – waaronder KLM – juist volop lobbyen tégen kerosinetax. Het SBTi legt tot 2032 geen enkele verplichting op aan deelnemers om de uitstoot terug te brengen. Dit betekent dat bedrijven tot aan 2032 het SBTi kunnen gebruiken om de eigen activiteiten groen te wassen om pas na 2032 in actie te komen. Of om op dat moment opnieuw te lobbyen voor het terugschroeven van de ambities, zoals in het recente verleden steeds gebeurt. De vliegbedrijven maken ondertussen mooie sier met een “op de wetenschap gebaseerd” initiatief dat de situatie in de praktijk alleen maar verslechtert, niet verbetert. Dat gebeurt dan ook volop. KLM besteedt regelmatig persberichten aan het SBTi en probeert zo pers en politiek ervan te overtuigen dat het zo lekker bezig is met het klimaat. Groei faciliteren in plaats van klimaatactieDe 28 organisaties zijn van mening dat SBTi niet wetenschappelijk mag worden genoemd. Integendeel, de scenario’s voor de vliegindustrie zijn niet aannemelijk, niet consistent en getuigen niet van een verantwoordelijke omgang met de klimaatdoelen. “SBTi maakt het met deze certificering mogelijk dat luchtvaartbedrijven en vliegvelden groeien, dat investeerders en banken er geld in blijven stoppen en dat beleidsmakers groei blijven toestaan. Dat alles op basis van een onrealistisch, onwetenschappelijk en onrechtvaardig scenario.” Met dit initiatief wordt geen klimaatactie gestimuleerd, zoals SBTi zelf stelt, maar greenwashing gefacilitieerd en echte klimaatactie tegengewerkt. De bezorgde organisaties dringen er dan ook op aan om het scenario aan te passen zodat het wél aansluit op wetenschappelijke inzichten. De brandbrief die bijna dertig milieuorganisaties ondertekenden is een initiatief van FossielvrijNL na uitgebreid onderzoek naar het reilen en zeilen van SBTi.
30 november 2023, 18:32