Krimp Schiphol op losse schroeven, MRS moet fiatteren

De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) is verzocht een advies te geven over het plan van KLM om met ‘stillere’ toestellen de krimp van Schiphol te voorkomen. Leden vrezen gedwongen te moeten tekenen. Dat is totaal onverwacht, omdat Schiphol eerder had aangekondigd mee te willen werken aan krimp. Het vliegveld zei toen geen andere mogelijkheid te zien om de balans met de omgeving te herstellen. Nu sluiten de rijen zich kennelijk weer, want in een overleg met onder meer het ministerie van Infrastructuur (I&W) en Schiphol is de MRS gevraagd een advies te formuleren. Het zijn voorbereidingen voor een terugkeer naar de oude koers bij het ministerie om met creatieve berekeningen de overlast weg te moffelen, ten koste van honderdduizenden omwonenden. Ruzie met Verenigde StatenI&W onderzoekt deze mogelijkheid omdat het moeite heeft het krimpbesluit te verkopen aan de Amerikaanse overheid. De VS dreigen KLM een beperkt aantal vluchten af te nemen als ‘vergelding’ voor een kleiner Schiphol dat eindelijk rekening leek te willen houden met omwonenden. Met deze draai komt de voorgenomen krimp in gevaar. Er bestaat grote vrees – ook bij leden van de MRS – dat de raad onder druk zal worden gezet in te stemmen om in de berekeningen minder lawaaiige vliegtuigen te gebruiken. Toestellen, die voor een belangrijk deel nog niet operationeel zijn en zelfs nog moeten worden besteld. De raad maakte in zijn korte bestaan al eerder onder grote druk van het ministerie een forse uitglijder, toen het de experimenteerregeling van een stempel voorzag. Na aanvankelijk een negatief advies te hebben afgegeven over het ophogen van de geluidsgrenzen in de aanvliegroutes naar secundaire banen, volgde enkele weken later alsnog witte rook. De raad legitimeerde zo een situatie die illegaal is, want zonder de tijdelijke regeling zijn niet meer dan 400.000 vluchten op Schiphol mogelijk. Naar de achterban werd dit verkocht als enige mogelijkheid om krimp op korte termijn veilig te stellen. Gedwongen te tekenenMeerdere leden uitten deze week tegenover SchipholWatch openlijk zorgen over de nieuwe adviesaanvraag vanuit het ministerie. Ze zijn bang gedwongen te worden om te tekenen voor minder of zelfs geen krimp van Schiphol. Dat ‘gedwongen worden’ mag vrij letterlijk worden opgevat, want uit het concept-bewonersreglement van de MRS blijkt dat lastige leden op tal van gronden kunnen worden ontslagen. Binnen de raad bestaan dan ook grote bezwaren tegen het reglement. Desgevraagd weigerde de voorlichter van de MRS het document toe te sturen aan SchipholWatch. Via een lid van de raad kon het stuk toch worden ingezien. Het is opmerkelijk en weinig democratisch dat een gekozen volksvertegenwoordiger de laan kan worden uitgestuurd. Het tast de vrijheid en onafhankelijkheid van de leden aan die via een getrapte verkiezing in de raad terecht zijn gekomen. Overlast wegrekenenDe plannen van de KLM-lobby om wederom groei mogelijk te maken via nieuwe toestellen is een klap in het gezicht van omwonenden. Die beseffen heel goed dat zij ook wakker zullen worden gevlogen door de nieuwere vliegtuigen. De ’50 procent stiller’ uit de KLM-propaganda is voor het menselijk oor immers nauwelijks waar te nemen en maakt dan ook vrijwel geen verschil voor de overlast, laat staan de vervuiling. De plannen gaan bovendien volledig voorbij aan nieuwe inzichten die aantonen dat vliegtuigoverlast veel meer mensen treft dan eerder werd berekend, dat de richtlijnen van de WHO ook bij ‘slechts’ 400.000 vluchten met voeten worden getreden en dat er gerekend wordt met een woningenbestand uit het jaar 2006. Inmiddels zijn er tienduizenden woningen bijgebouwd en zijn er dus veel meer ernstig gehinderde omwonenden dan toen. Het aantal ernstig gehinderden en mensen die in hun slaap worden gestoord is een belangrijke maat, want het is de facto de enige beperking die Schiphol wordt opgelegd in de wet. Het omlaagrekenen van deze aantallen is dan ook tot een ware kunst verheven door de sector.
14 november 2023, 11:19