Helft omwonenden Rotterdam Airport geteisterd door vliegherrie

Bijna de helft van alle omwonenden van het Rotterdamse vliegveld Zestienhoven heeft matig tot ernstig last van het lawaai van vliegtuigen. Van de ernstig gehinderde burgers heeft ruim driekwart (!) te maken met slaapverstoring. Dat is een schokkend hoog percentage voor een vliegveld dat officieel een nachtsluiting kent. Desondanks vonden er vorig jaar zo’n 1400 nachtvluchten plaats. Deze cijfers komen uit een groot onderzoek van de GGD Rotterdam-Rijnmond, dat meer dan 18.000 mensen uit de regio ondervraagde naar hun ervaringen met het vliegveld. Van hen wonen er ruim 3600 in de directe omgeving. Maar liefst één op de zeven à acht inwoners van de direct omwonenden ervaart ernstige overlast. In Rotterdam zelf is dat maar vijf procent van de bevolking, ofwel één op de twintig. Vlieglawaai staat met stip op één als belangrijkste bron van geluidsoverlast. Steeds meer vliegherrieBrommers, buren, verkeer, bedrijven, de tram of metro, windturbines en treinen scoren stuk voor stuk significant lager. Bovendien is de overlast door het vliegverkeer weer toegenomen ten opzichte van eerdere jaren, zo meldt de GGD. Mensen die geraakt worden door vliegherrie hebben meer dan gemiddeld te maken met medische aandoeningen, zoals langdurige slaapproblemen, hartkloppingen en overgevoeligheid voor licht en geluid. De GGD kan niet zeggen of de problemen zijn ontstaan door het vliegverkeer, maar stelt wel vast dat ze vaker voorkomen bij slachtoffers van het vliegveld. Bijna één op de vijf omwonenden van RTHA heeft in meer of mindere mate te maken met slaapverstoring. Eén op de twintig zelfs met ernstige slaapverstoring. In de regio gaat het in totaal om zo’n 11.000 mensen die regelmatig worden wakker gevlogen. De slaapverstoring vindt vooral plaats aan de randen van de nacht, tussen 5 en 8 uur ‘s ochtends en vanaf 22 uur tot 24 uur ‘s avonds. Onderzoeken bevestigen elkaarIn 2022 vonden er ruim 59.000 vluchten plaats van of naar Rotterdam Airport. Dat is 13 procent méér dan in het laatste pre-coronajaar 2019, vooral als gevolg van extra privéjets. De vakantievluchten kwamen uit op een vergelijkbaar niveau. Het aantal nachtvluchten nam toe, van 1300 in 2019 naar bijna 1400 in 2022. De onderzoeksresultaten van de GGD Rotterdam-Rijnmond zijn in lijn met eerdere bevindingen van de Inspectie Leefomgeving & Transport. Dit onderdeel van het ministerie van Infrastructuur concludeerde in maart van dit jaar dat tot 60 procent van de mensen in omliggende wijken ernstige overlast ondervindt van Schiphol – waar het vliegverkeer nog veel intensiever is dan rond Zestienhoven. De cijfers illustreren overduidelijk dat grote delen van de bevolking te maken hebben met ernstige overlast van vliegverkeer, gestoord worden in de slaap en vaker dan gemiddeld ziek worden. Stop de onderzoeken, kom met actieDit heeft alles te maken met het complete gebrek aan rechtsbescherming van het individu tegen de terreur van de luchtvaartindustrie. De overheid rekent – in strijd met Europese regels – slechts met aantallen gehinderden en slaapverstoorden, maar biedt de individuele burger geen enkel aanknopingspunt om de hinder te beperken. Het is de hoogste tijd om een eind te maken aan de onderzoeken. Inmiddels is tot op de bodem uitgezocht dat de vliegindustrie (te) veel herrie veroorzaakt en dat die herrie zorgt voor tal van (gezondheids-) problemen. Stop de onderzoeken en start met het nemen van maatregelen om het lawaai in te perken. Krimp is daarbij de beste optie.
10 november 2023, 08:55