Australië trekt 130 miljoen dollar uit voor PFAS-onderzoek vliegvelden

Vorige week stemde de Tweede Kamer een motie weg van Lammert van Raan (PvdD) om onderzoek te doen naar de omvang en verspreiding van de PFAS-verontreinigingen op Schiphol. In Australië nemen ze deze bedreiging van de volksgezondheid wél serieus en trekt de overheid 130 miljoen dollar uit voor een grootschalig onderzoek. Het PFAS Airports Investigation Program van de Australiërs moet een goed beeld opleveren van de mate waarin vliegvelden de omgeving met de forever chemicals uit de PFAS-groep hebben verontreinigd en moet de risico’s voor de volksgezondheid binnen de perken houden. Veel vliegvelden in Australië hebben zelf al onderzoek gedaan naar PFAS-vervuiling, maar het centrale programma gaat bekijken of dat onderzoek wel goed is uitgevoerd en of alle effecten voldoende in kaart zijn gebracht. De 130 miljoen dollar die het land hiervoor uittrekt, maakt duidelijk dat de vervuiling zeer ernstig wordt genomen – in tegenstelling tot hier. In eerste instantie deed de Australische overheid onderzoek naar de al bekende gegevens, vervolgens wordt er grootschalig bodemonderzoek gepleegd en daarna worden de risico’s voor de gezondheid van medewerkers en omwonenden minutieus in kaart gebracht. Vervolgens worden plannen opgesteld om vliegvelden te ondersteunen bij het afbakenen en saneren van de vervuiling. Onderzoek opgedeeldAan het onderzoek doen zestien vliegvelden mee, waaronder het door Schiphol beheerde Brisbane Airport. In eerste instantie werden de acht grootste vliegvelden onder de loep genomen, daarna volgen de overige acht. Deze opdeling is gemaakt omdat er onvoldoende bodemspecialisten beschikbaar zijn om alle vliegvelden tegelijkertijd te inspecteren. De eerste fase van het onderzoek is in juni 2023 afgerond, het totale programma loopt door tot juni 2027. Daarna kan eventueel begonnen worden de gifgrond op te ruimen. Volgens de informatie over het project is de oorzaak van de PFAS-vervuiling vooral het gebruikte blusschuim. Het onderzoek vindt parallel plaats aan een onderzoek door het ministerie van Defensie dat eigen locaties op het nauwelijks afbreekbare PFAS-gif onderzoekt. Alleen onderzoek kost al 130 mln dollarDe 130 miljoen dollar, omgerekend bijna 80 miljoen euro, is louter bedoeld om de omvang en aard van de vervuiling in kaart te brengen en om plannen op te stellen hoe ermee om te gaan. De daadwerkelijke sanering zit niet in het bedrag. Naar verwachting vallen de opruimkosten nog veel hoger uit. De Australische overheid weet niet zeker of het gebruik van PFAS-houdend blusschuim volledig is gestopt. “Sinds 2002 werken we aan het terugdringen van PFAS. De grootste bron van PFAS-vervuiling in Australië is – zover bekend – juist dit blusschuim, vooral op en rond oefenterreinen van de brandweer.” Ook op en rond Schiphol is sprake van grote hoeveelheden met PFAS verontreinigde grond. De gevaarlijke stof wordt in zeer hoge concentraties aangetroffen in de bodem, maar ook in slib uit onder meer de Ringvaart en de zwemvijvers van het Amsterdamse Bos. Van Schiphol is bekend dat er in 2008 een zeer ernstig ongeval plaatsvond met PFAS-concentraat in een loods van KLM. Amsterdamse raad bezorgdRecentelijk werd door de Partij voor de Dieren in de Amsterdamse gemeenteraad gevraagd om onderzoek te doen naar de aard en omvang van de vervuiling en om te bepalen in hoeverre al deze vervuiling afkomstig is van het vliegveld. Het wachten is op antwoorden van de wethouder. De Tweede Kamer vond het niet nodig om de verontreinigingen op en rond Schiphol in kaart te brengen, terwijl steeds meer bekend wordt over de gevaren van deze gifstoffen voor de gezondheid van mens en dier.
31 oktober 2023, 12:41