Twijfels over statistieken BAS door sterk afwijkende cijfers bij vliegherrie.nl

Waar het officiële meldpunt BAS van Schiphol steeds pontificaal meldt dat een klein aantal personen verantwoordelijk is voor het grootste deel van de overlastmeldingen, geven de cijfers van vliegherrie.nl een heel ander beeld. Uit analyse van de meldingen op vliegherrie.nl blijken de honderd mensen die het vaakst melden samen goed te zijn voor slechts 7,4 procent van alle 282.175 meldingen die gisteren geregistreerd stonden. De persoon met (veruit) de meeste meldingen komt tot 2.115 meldingen in twee jaar en drie maanden – de periode sinds de oprichting van de website. Dat is slechts 0,75 procent van het totaal. De nummer twee in de top 100 maakte 1071 meldingen ofwel 0,38 procent van het totaal. Alleen deze twee personen maakten meer dan 1000 meldingen. 58 mensen daaronder maakten ieder 100 tot maximaal 935 meldingen en de rest minder dan honderd. Veelmelder meldt nog geen procent van de overlastDe 2.115 meldingen van de aanvoerder in de lijst zijn omgerekend nog geen 18 meldingen per week, terwijl deze persoon woont in een gebied waar gemiddeld 230 vliegtuigen per dag overheen vliegen. Van de 1600 keren overlast per week meldt hij of zij er slechts 18 – net één procent van iedere keer dat de melder ongevraagd wordt geconfronteerd met de.overlast van Schiphol. Deze cijfers staan in schril contrast met die van BAS, het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol. Dat is een samenwerking tussen Schiphol zelf en de luchtverkeersleiding. Vrijwel zonder uitzondering meldt deze instantie dat het merendeel van de meldingen afkomstig is van slechts enkele tientallen personen. Dat roept vragen op over de betrouwbaarheid van die eigen cijfers van Schiphol of op zijn minst over de manier van registreren van meldingen en over de omslachtige werkwijze van die site. BAS geeft niets om persoonlijk verhaalDe verschillen met vliegherrie.nl zijn des te opvallender omdat bezoekers van deze site doorgaans meer moeite moeten doen om een melding te maken. Immers worden zij verplicht een omschrijving in te voeren. Bij BAS is dat overbodig. Daar wordt niet gevraagd naar een omschrijving omdat Schiphol en de verkeersleiding toch niets doen met al die persoonlijke en vaak schrijnende verhalen. Een opmerkelijk verschil tussen BAS en vliegherrie.nl is bovendien dat de meldingen op de laatste site openbaar zijn en kunnen worden doorgelezen door iedereen met belangstelling voor de problematiek. BAS produceert slechts gortdroge statistieken. Weliswaar stelt het ministerie van Infrastructuur die cijfers mee te nemen in de beleidsbepaling, maar tot op heden is daar niets van te merken. De situatie is sinds de oprichting van BAS alleen maar erger geworden voor omwonenden. Nog steeds geen cijfers van BAS ontvangenRecentelijk publiceerde een gepensioneerd piloot een eigen interpretatie van de BAS-cijfers. Hij had daarvoor inzage gekregen in de cijfers van het aanspreekpunt en kwam opnieuw met de conclusie dat veruit de meeste meldingen afkomstig zijn van een zeer kleine groep van omwonenden. Daarmee bagatelliseert hij welbewust en op kwaadaardige wijze de overlast die door honderdduizenden bewoners in de regio wordt ervaren. In plaats van het verdachtmaken van omwonenden zou de vliegindustrie er beter aan doen juist in gesprek te gaan met frequente melders. Het zijn doorgaans de mensen die het meest psychisch en/of fysiek te lijden hebben onder de herrieterreur. Daarbij kan niet worden uitgesloten dat juist deze mensen ernstig verlegen zitten om hulp of bijstand. Op ons verzoek dezelfde cijfers van BAS te mogen ontvangen om te controleren of de berekeningen van de piloot kloppen, mochten we tot op heden geen inhoudelijk antwoord ontvangen. “Wegens vakantietijd duurt het allemaal wat langer”, aldus schreef een Schiphol-medewerker aan de ongeduldige redactie van SchipholWatch. Ontwikkeling vliegherrie.nlSinds de oprichting in juli 2021 is vliegherrie.nl steeds aangepast aan de hand van wensen en ideeën van bezoekers. Zo heeft de site nu de mogelijkheid een ‘duimpje’ te geven als een melding aanspreekt. Dat geeft de site de mogelijkheid een overzicht te presenteren van de meest gewaardeerde meldingen. Doorgaans zijn dat de schrijnendste persoonlijke verhalen, waarin veel mensen zich herkennen. Een andere uitbreiding is het overzicht per gemeente. Met één druk op de knop kan de bezoeker zien hoeveel meldingen uit zijn of haar omgeving komen en wat de ‘buren’ ervaren. Het geeft bezoekers het schamele besef niet alleen te staan en dat de vliegterreur ook door mensen uit de eigen omgeving wordt ervaren. Vliegherrie.nl is op initiatief van SchipholWatch opgericht om politici, journalisten en wetenschappers meer inzage te geven in de ernst van de vliegtuigoverlast in ons land. Het initiatief is omarmd door een groot aantal milieu- en politieke organisaties zoals Greenpeace, Milieudefensie, Extinction Rebellion en Partij voor de Dieren. Maar ook door bewonersgroepen als BTV-Rotterdam en SATL-Lelystad. Regelmatig brengt de site wetenschappers en journalisten in contact met melders. Zij kunnen zo hun verhaal doen, waarna artikelen verschijnen en wetenschappelijk onderzoek (en hier) leidt tot nieuwe inzichten. SchipholWatch publiceert sinds dit voorjaar een reeks persoonlijke verhalen van mensen die dagelijks te maken hebben met het vlieglawaai.
19 oktober 2023, 09:34